خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

چهارشنبه سوری؛ از آیین سنتی تا تهدید اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۸۵۲

سرخی زیبای آتش جای خود را به صدای مهیب مواد منفجره‌ داده است

اعمال و رفتارهای ضد اجتماعی در آیین چهارشنبه‌سوری می‌تواند عاملی برای تهدید امنیت اجتماعی محسوب شود و با انفجار مواد آتش زا و مصدوم کردن و یا کشتن خود و دیگران موجب داغدار شدن خانواده شوند.

به گزارش ایلنا، چهارشنبه‌سوری همواره با آیین‌هایی همراه بوده؛ آیین‌ها و جشن‌هایی که هرکدام راوی سرزندگی و شادی است در این روز ایرانیان با افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می‌روند اما در سال‌های اخیر این رسم کهن ایرانی تحریف و توسط برخی، از مسیر اصلی خود خارج‌ شده و بیشتر به کابوسی فراموش‌نشدنی برای خانواده‌ها تبدیل‌ شده است‌.

جشن چهارشنبه‌سوری که در واقع و به‌زعم ایرانیان باستان نوعی جشن تطهیر (زدوده شدن بدی‌ها از تن و دریافت انرژی مثبت از آتش) محسوب می‌شود از سالیان دور در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه‌شب) به‌منظور پیش‌درآمد و پیشواز نوروز برگزار می‌شده و آیین‌های زیبا و باستانی خود را داشته است.

آیین چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف ایران با برافروختن آتش، دود کردن اسپند، شاهنامه‌خوانی، خواندن نواهای محلی و رسوم این‌چنینی همراه است و آتش نیز تا صبح دم باید روشن باشد اما هم‌اینک در بسیاری مواقع آتش در معابر شهری روشن‌شده و صدای بمب‌های دستی به گوش می‌رسد که خاطر تمام افراد را مکدر و متأسفانه آثار جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

چهارشنبه‌سوری که می‌شود دوباره ترس و البته اندکی هیجان وجودمان را سرشار می‌کند، صداهای مهیب و گوش‌خراش و خطرناک از دور و نزدیک به گوش می‌رسد و هیچ شباهتی بین آنچه باید باشد و بوده و آنچه هست دیده نمی‌شود.

سرخی زیبای آتش جای خود را به صدای مهیب مواد منفجره‌ای می‌دهد که در ساخت آن کمترین اقدام‌های ایمنی رعایت نشده است و مادران و پدران تا دیروقت نگران جگر‌گوشه‌هایشان هستند که در جست‌و‌جوی شادی و نشاط و شادابی به استقبال حادثه رفته‌اند. بسیاری برای تماشا می‌روند، اما معلوم نیست که خطر در کمین سلامت شان هست یا نه؟

برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهای پایانی سال به‌روزهای نگرانی و اضطراب خانواده‌ها تبدیل شود و شاهد حوادث غم‌بار باشیم.

این مراسم توأم بانشاط و هیجان آحاد مختلف مردم جامعه به‌خصوص جوانان بوده که در صورت عدم مدیریت این هیجان به وجود آمده باعث می‌شود زمینه مزاحمت شهروندان فراهم‌ شده و در روزهای پایانی سال به‌جای شادکامی، شاهد حوادث تلخ برای شهروندان باشیم.

اعمال و رفتارهای ضداجتماعی در آئین چهارشنبه‌سوری می‌تواند عاملی برای تهدید امنیت اجتماعی محسوب شود، پیشگیری از وقوع جرم، انحرافات اجتماعی و رفتارهای نابهنجار در این مراسم به‌منظور بهبود محیط زندگی جمعی و خانوادگی و سلامت جسمی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی امنیت است.

معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا این باره می‌گوید: پلیس هرگز شادی و تخلیه هیجان را در نسل جوان جامعه نکوهش نمی‌کند؛ اما زمانی که پای آزار به دیگران و تخریب اموال عمومی و بر هم زدن نظم و امنیت به میان می‌آید، مسئله فرق می‌کند و انتظار آحاد مردم نیز از پلیس چیزی جز برخورد قاطعانه نیست؛ چراکه پلیس مجری قانون است و در قانون مجازات اسلامی نیز برای افراد مخل نظم و امنیت مجازات در نظر گرفته‌ شده است. قانونی که هر فرد عاقلی اجرای آن را برای برقراری امنیت لازم دانسته و استثنایی برای آن قائل نیست.

وی ادامه می‌دهد: در ماده 618 قانون مجازات اسلامی آمده است: هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیرمتعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب‌وکار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سرهنگ سید جعفر ساداتی این را هم گفت: از شهروندان عزیز انتظار داریم؛ از آنجایی‌که هدف از برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال یک تفریح خانوادگی است از ایجاد آتش‌سوزی‌های بزرگ‌نمایشی و سوزاندن آشغال های منزل و آلوده کردن هوای شهر خودداری کرده و با رعایت هشدارهای انتظامی سالی خوب را برای خود و هم‌وطنانمان رقم بزنند.

آداب‌ورسوم و سنت‌های خود را دستخوش پیرایه‌های خرافی نساخته و با بازی با مواد محترقه و آتش‌زا که ابتدا سلامت خود و سپس سلامتی دوستان و خانواده‌تان را تهدید می‌کند، در آستانه سال نو، آنان را به سبب اعمال غلط اندوهگین نکنید.

هر عملی که باعث اخلال در نظم شود جرم تلقی می‌شود و دارای مجازات است. پس با احساس مسئولیت اجتماعی از اعمال خلاف برخی افراد ناآگاه در چهارشنبه آخر سال جلوگیری کنید و مواظب عمل و حرکت خویش باشید تا به ارزش‌ها و عفت عمومی جامعه خدشه‌ای وارد نشود.

تمهیدات پلیس پیشگیری برای چهارشنبه آخر سال

رئیس پلیس پیشگیری استان مازندران نیز با اشاره به تمهیدات پلیس در چهارشنبه آخر سال از شهروندان خواست با رعایت نکات ایمنی پلیس را در خدمت‌رسانی بهتر به مردم یاری کنند.

سید محسن جعفری افزود: مأموران انتظامی کلانتری و پاسگاه‌های سطح استان با نزدیک شدن به چهارشنبه پایانی سال مانند سال‌های گذشته برای اجرای مأموریت و تأمین آسایش شهروندان آماده بوده و طرح‌های پیشگیرانه را اجرا می‌کند.

وی با اعلام اینکه برخورد با توزیع‌کنندگان مواد محترقه به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است گفت: مأموران انتظامی در عملیات متعدد موفق به کشف 70 هزار و 428 عدد مواد محترقه شدند.

سرهنگ جعفری با اشاره به اینکه در این رابطه 22 متهم دستگیر شده، اذعان داشت: به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش و ... مواد منفجره و محترقه به‌طور غیرمجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم خواهد شد.

وی همچنین به کسانی که بخواهند با تهیه و توزیع مواد محترقه زمینه بی‌نظمی و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان را فراهم سازند هشدار داد و افزود: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با مرجع قضایی برخورد قاطعانه‌ای با این‌گونه افراد صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز