خبرگزاری کار ایران

توسط مخترعان جوان شیرازی انجام شد؛

اختراع تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۷۵۳

دو مخترع جوان شیرازی از اختراع تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر با قابلیت دریافت فیدبک از وضعیت بیمار خبر دادند.

به گزارش ایلنا، ​زخم بستر یکی از شایع ترین مواردی است که در مورد اکثر بیمارانی که طولانی مدت در بستر بیمای هستند رخ می دهد و مشکلات بسیاری را برای ایشان تولید می کند.

در این راستا در سال های اخیر سعی شده با ایجاد تشک های مخصوص و سایر ادوات پزشکی، از این عارضه جلوگیری به عمل آید به طوری که پای مخترعان جوان نیز به این وادی وارد شده است.

اخیرا علی بینا و علی حسین زهرایی دو تن از مخترعان شیرازی موفق شده اند یک تخت هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر با قابلیت دریافت فیدبک از وضعیت بیمار را اختراع کنند که در نوع خود یکی از اختراعات کم نظیر و شاید بی نظیر در این عرصه باشد.

علی بینا یکی از مخترعان تخت طبی مذکور اظهار داشت: زخم بستر یا "بد سور Bedsore" یا زخم فشاری Pressure sore ضایعه ای جدی است که سالانه بیش از یک میلیون بیمار را درسراسر جهان تحت تاثیر قرار
می د هد.

اختراع تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر

به گفته بینا بر اساس تحقیقات درتکنولوژی تشک های مواج فعلی دو مشکل اصلی برای جلوگیری از زخم بستر وجود دارد.

این مخترع خاطرنشان کرد: اولین مورد اینکه تشک مواج داری چند درجه تنظیم مشخص بوده وطبق درجه تنظیم در فواصل زمانی مشخص طبق یه ریتم خاص میزان فشار در کل تشک تغییر می کند و این تغییر بصورت مستقل و باتوجه به شرایط بدن بیمار و نقطه فشار ایجاد شده نیست و میزان فشار بر روی آن اندازه گیری نمی شود. درصورتیکه آستانه فشار بسته به شرایط وضعیت فیزیکی بیمار متفاوت است و در نتیجه، آستانه فشار ایجاد زخم بستر زودتر یا گاهی دیرتر از زمان بندی  تشک رخ می دهد ، که عملکرد بهینه تشک را کاهش می دهد.

وی افزود: دوم، زمانی که تشک برای کاهش فشار حرکت می کند، کل تشک به صورت یک تکه عمل می کند و کل تشک تغییر می کند بسته به نوع سیستم کاهش فشار این حرکت کل تشک باعث ایجاد مشکل می شود؛ مثلا، تغییرات حرکتی ممکن است در مناطقی رخ دهد که نیازی به کاهش فشار ندارند و به جای کاهش فشار در آن ناحیه، فشار موضعی افزایش می یابد و نتیجه بدتر می شود ویا بلعکس برای رفع مشکلات موجود تشک های مواج  برای حل مشکلات بیان شده در بالا یک تخت هوشمند الکترومکانیکی طراحی شده است.

بینا در مورد اهداف این اختراع نیز گفت: هدف از اختراع تخت طبی  هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر با قابلیت دریافت فیدبک از وضعیت بیمار طراحی و ساخت یک تخت هوشمند ضد زخم بسترکه قابلیت تشخیص نقاط فشار و سطح تماس بدن شخص بر روی تخت و در تمامی حالات بدون نیاز به نظارت انسانی و اعمال تنظیمات مکانیکی برای کاهش فشار بر روی نقاط تشخیص داده شده را داشته باشد.

اختراع تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر

این مخترع جوان اظهارداشت:این سیستم با دریافت بازخورد از وضعیت فشار بیمار و تخت،سطح فشار آستانه استاندارد را کنترل می کند؛ سیستم پیشنهادی طراحی و پیاده ساز ی شده است. همچنین سازه ها ی مکانیکی و الکترونیکی مدلسازی شده و کنترل کننده مناسبی برای عملکرد بهینه طراحی شده است. عملکردسیستم با شبیه ساز ی ها ی انجام شده به اثبات رسیده است.

وی گفت: تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از زخم بستر با قابلیت فیدبک از وضعیت بیمار  یک ساختار سلولی را ارائه می‌کندکه برای کاهش فشار بر روی مناطق مختلف بر اساس بازخورد ناشی از فشار در این مناطق است. در این ساختار، سطح تخت در تماس با بدن بیمار شامل چندین سلول کوچک است که می توانند به صورت عمودی حرکت کنند.

وی افزود: با طراحی این سیستم الکترومکانیکی هوشمند می توان از ایجاد زخم بستر در افراد مستعد این بیماری جلوگیری کرد و به درمان آن پرداخت و مشکلات مربوط به درمان این بیماری را حل کرد.

 کاربرد در تمام بیمارستان ها،مراکز درمانی،مراکز مراقبتی

در ادامه دیگر مخترع این تخت هوشمند نیز در مورد اجزای تشکیل دهنده اختراع همچون پنل ماتریسی اندازه گیری فشار نیز گفت: این پنل متشکل از تعداد زیادی سنسور فشار می باشد که در ساختار مشخص و بالای هر سلول مکانیکی قرار داده شده است. این سنسور ها وظیفه اندازه گیری فشار های وارده شده از بدن شخص بیمار به تخت را دارند و در قالب یک شبکه ماتریسی اطلاعات خود را پس از دریافت به پردازنده مرکزی ارسال می کنند.

اختراع تخت طبی هوشمند پیشگیری کننده از ایجاد زخم بستر

سید علی حسین زهرایی به سیستم اعمال تغییرات مکانیکی اختراع نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این بخش یک سیستم الکترومکانیکی می باشد که وظیفه اعمال تغییرات در نقاط فشار را با توجه به دستورات ارسالی از میکرو کنترلر بعهده دارد.

زهرایی در مورد پردازنده مرکزی اختراع بیان داشت: این پردازنده وظیفه در یافت اطلاعات پایه دریافتی از رابط کاربری(صفحه کلید) که توسط پزشک وارد می شود، و در یافت اطلاعات سنسورها و تحلیل وضعیت و فشار های وارده به بیمار را دارد.

این مخترع جوان خاطرنشان کرد: این  اختراع یک وسیله پیشگیری و کاربردی برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر در بیمارانی که به دلایل مختلف مجبور به نشستن یا دراز کشیدن در یک محل مشخص هستند  می باشد. همچنین یک وسیله ایده  ال جهت جلوگیری از ایجاد زخم بستر برای بیماران با مشکل عدم توانایی حرکتی می باشد  مانند بیمارانی که دچار قطع نخاع شده اند و توانایی حرکت ندارند.

وی یادآور شد: این دستگاه در تمامی بیمارستان ها ، مراکز درمانی ، مراکز مراقبتی و منازل کاربرد دارد. با به کارگیری این اختراع در حوزه وسیع  می توان از ایجاد زخم بستر  در بیماران جلوگیری به عمل آورد  و در هزینه های درمانی و هزینه های تحمیل شده به صنعیت پزشکی کشور جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز