خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان البرز گزارش می‌دهد؛

اهالی کارگرنشین معبر گلستان ششم ملک آباد دغدغه خرید کنتور آب دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۴۷۰

شهرداری برای آسفالت، معطل انشعاب آب است

اهالی کوچه گلستان ششم واقع در ملک آباد از توابع شهرستان چهارباغ که در قرارگاه اجتماعی البرز جزو مناطق محروم و کم برخوردار استان به شمار می‌رود، این روزها دغدغه خرید کنتور آب دارند. به گفته ساکنان این منطقه کارگرنشین که اغلب روزمزد بگیرند، پس اندازی ندارند که به آبفا پرداخت کنند تا شهرداری هم بدون بهانه انشعابات، محله‌ای که با کمترین باران گل آلود می‌شود را آسفالت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، شهرستان چهارباغ، منطقه ملک آباد، کوچه گلستان ششم، معبری است که با ساخت و سازهای مجاز و گاهی غیر مجاز شکل گرفته و ساکنانش، سالهاست از آب غیر مجاز استفاده می‌کنند. ساکنین این منطقه محروم اغلب کارگران روزمزد هستند و حقوق شان کفاف مخارج زندگی شان در طول ماه را نمی دهد چه برسد به اینکه بخواهند پس‌انداز کنند و امتیاز انشعاب آب بخرند. 

بعضی از ساکنان این منطقه که جزو مناطق محروم این شهرستان و استان البرز محسوب می‌شوند، اخیرا از مشکلات خرید کنتور و انشعاب آب شهری در فضای مجازی گلایه کردند.

هزینه تجهیز کنتور و عملیات انشعابات طولی و عرضی در معبری که نامش ذکر شد بستگی به متراژ دارد. اما با وجود تخفیف و کاهش قیمت، برخی از ساکنان توانایی پرداخت همان مبلغ را هم ندارند لذا ترجیح می‌دهند از معبر خاکی و بدون آسفالت گذر کنند و با عقب انداختن عملیات انشعاب آب از همان آب غیرمجاز استفاده کنند که مجبور به پرداخت هزینه چند برابر دستمزد یک ماهه خود نشوند.

آب مجاز یا غیر مجاز؟ نگاهی که منجر به اختلاف سلیقه اهالی شده است

یکی از ساکنان این محله به ایلنا گفت که خانوار ساکن کوچه گلستان ششم مانند اغلب مناطقی که ساخت و ساز جدید و یا بدون سند داشته‌اند مدتها به صورت غیرقانونی از آب شهری استفاده کرده‌اند و آب بهاء پرداخت نمی‌کنند.

وی گفت: بعد از ابلاغ شرکت آب و فاضلاب بابت خرید کنتور و انشعاب آب شهری، مبلغ ٢۴ میلیون اعلام شد. دو ماه گذشته این مبلغ را قرض گرفتم و به شرکت آب و فاضلاب پرداخت کردم اما بعداً شنیدم با توجه به شرایط اقتصادی مردم منطقه، شرایط پرداخت به صورت اقساط و با تخفیف ویژه تا حدود ١۵ میلیون اعلام شد.

وی که از فشار کم آب نیز شاکی بود، گفت: هنوز لوله انشعاب آب، داخل کوچه گلستان ششم وارد نشده ولی شهرداری جدول کشی کرده و منتظر انشعاب آب است.

یکی دیگر از اهالی این کوچه نیز در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: شاید بهتر باشد شرکت آب و فاضلاب اجبار کند یا تصمیم به قطع آب غیر مجاز بگیرد تا همسایه‌های ما مجبور به خرید کنتور شوند. چون حالا  که شرایط تخفیف و اقساط اعلام شده، تاخیر باعث عقب افتادن انشعاب و آسفالت سطح کوچه می‌شود. 

استفاده غیرقانونی از آب، خلاف مقررات است

علی دالوند، مدیر آب و فاضلاب شهرستان چهارباغ در ارتباط با انشعاب کوچه گلستان ششم گفت: یک قسمت از این منطقه به شبکه آبرسانی شهری با کنتور مجاز متصل است که ساکنان مشکلی در این ارتباط ندارند. 

وی افزود: تعدادی از خانواده‌ها که حدود ٢٣ سال ساکن هستند از آب غیرمجاز استفاده می‌کنند. چندین بار به این خانوار اخطار داده شده اما متاسفانه برای خریداری انشعاب اقدام نمی‌کنند. 

دالوند با عنوان اینکه استفاده غیرقانونی از آب، خلاف مقررات است، ادامه داد: تعرفه‌های اعلام شده بر اساس نقشه و متراژ منازل ساکنان منطقه، قیمت‌گذاری شده که باید برای خرید کنتور و انشعاب آب اقدام کنند. تعدادی از اهالی تشکیل پرونده داده‌اند اما متاسفانه بجز یکی از ساکنان، هیچ کدام از اهالی مبلغ مورد نظر را پرداخت نکرده است.

تمدید شرایط تخفیف و اقساط پرداخت خرید کنتور و انشعاب 

مدیر آب و فاضلاب شهرستان چهارباغ، گفت: این منطقه جزو مناطق کم برخوردار و تحت حمایت قرارگاه اجتماعی استان است و بنا بر دستور استاندار البرز، خدمات انجام شده با تخفیف لازم تعیین شد اما بنابر حمایت بیشتر ساکنان که اغلب از قشر کارمند و کارگر هستند با صلاحدید مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز و به مناسبت ایام دهه فجر، تخفیف ویژه‌ای برای خرید کنتور و انشعابات درنظر گرفته شد.

دالوند با عنوان اینکه قیمت تمام شده انشعاب بر اساس زیربناست و هر ملک با ملک دیگر متفاوت است، تصریح کرد: بر اساس تخفیف مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان که قرار بود تا پایان بهمن باشد، این فرصت تمدید شد لذا ساکنان هرچه سریعتر برای تشکیل پرونده مراجعه کنند که از تخفیف و شرایط اقساط خرید برخوردار شوند.

درصدد ایجاد شرایط سختگیرانه نیستیم

این مسئول با تاکید بر همکاری شرکت آبفا با خانواده‌هایی که توانایی مالی کمی دارند، تاکید کرد: با توجه به پایان سال مالی، چهارباغ تنها شهرستانی است که شرایط خرید را به صورت اقساط، تسهیل کرد لذا هیچ‌گاه درصدد ایجاد شرایط سختگیرانه نیستیم.

دالوند اظهار کرد: اگر خانوارهای این معبر، تشکیل پرونده بدهند و بر اساس تخفیف و تعرفه جدید، امتیاز انشعاب آب را خریداری کنند، پروژه آبرسانی شروع می‌شود.

عملیات عمرانی بعد از حفاری انشعابات اجرا می‌شود

وی با تایید بر اصولی بودن جدول گذاری انجام شده در این کوچه، گفت: اگر اهالی زودتر اقدام به خرید انشعاب کنند با وجود اینکه معمولا باید حفاری از ٢۵ اسفندماه هر سال تا پایان تعطیلات نوروز متوقف شود اما می‌توانیم از شهرداری مجوز بگیریم و کار را با سرعت دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه افت فشار اخیر به دلیل سرمای فصل زمستان است که برای جلوگیری از ترکیدگی لوله، مجبوریم فشار آب را در ساعات پایان شب کم می‌کنیم اما در طول روز فشار آب مناسب است.

دالوند گفت: متاسفانه اگر ساکنان اقدام به خرید انشعاب آب نکنند، شرکت آب و فاضلاب شهرستان چهارباغ قادر به اجرای پروژه آبرسانی نیست و شهرداری نیز پروژه عمرانی خود را دنبال نمی‌کند و شرایط کوچه بدون جدول و آسفالت خواهد ماند.

جدولگذاری معبر گلستان ششم ایراد مهندسی ندارد

عباس دوستی معاون عمرانی شهرداری چهارباغ در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با زیرسازی کوچه گلستان ششم منطقه ملک آباد، گفت: این کوچه جزو معابری است که حدود دو سوم حفاری انشعابات لازم در آن انجام نشده با این وجود به دلیل وضعیت نامناسب این معبر، اخیرا برای احداث جدولگذاری و زیرسازی اقدام شد.

دوستی در ارتباط با نگرانی اهالی از بالا بودن جدول گذاری نسبت به سطح معبر این موضوع را کاملا اصولی و مهندسی دانست و گفت: در مراحل تکمیلی، یک لایه زیرساخت و بعد لایه آسفالت به سطح معبر اضافه می‌شود که هم‌سطح یا بالاتر از هم‌سطح فعلی شود.

معاون عمرانی شهرداری چهارباغ، یادآور شد: وضعیت معبر گلستان ششم نسبت به سال گذشته با جمع آوری نخاله‌ها، اصلاح شد. یک لایه زیرسازی و جدولگذاری با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث شد. متاسفانه در چهارباغ آب فاضلاب نیز از همین جداول معابر جمع‌آوری می‌شود لذا جدولگذاری هیچ ارتباطی با آب شرب مردم ندارد. 

عملیات عمرانی بعد از انشعاب آب انجام می‌شود

دوستی تاکید کرد: عدم تکمیل پروژه به این دلیل است که اگر زیرسازی و آسفالت انجام شود برای انشعاب آب باید مجدد معبر حفاری و تخریب شود که این هدر رفت مالی مغایر با رعایت بیت المال خواهد بود.

معاون عمرانی شهرداری چهارباغ افزود: مکاتباتی با شرکت آب و فاضلاب شهرستان چهارباغ مبنی بر تسریع حفاری و لوله گذاری انشعاب آب انجام شد که عملیات زیرسازی و آسفالت ریزی نیز تکمیل شود اما این شرکت بنابر دلایل خود و عدم خرید انشعاب از طرف ساکنان منطقه تا کنون اقدامی انجام نداده است.

وی گفت: شهرداری چهارباغ، منتظر انجام حفاری انشعابات شرکت آب و فاضلاب است که دوباره کاری نشود. اهالی این منطقه مطمئن باشند اگر عملیات انشعابات انجام شود با توجه به انعقاد خرید آسفالت از محل اعتبار که در حال انجام است به محض پایان کار شرکت آب و فاضلاب به سرعت زیرسازی انجام و معبر آسفالت می‌شود.

دوستی در پایان تاکید کرد: به رغم اینکه بخش قابل ملاحظه از این معبرخارج از محدوده شهری محسوب می‌شود و جزو وظایف خدمات شهرداری چهارباغ نیست اما کل معبر را زیرسازی و آسفالت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز