خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز:

البرز در تولید نهال از تعهد استانی جلوتر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۸۰۳

بیش از ۷۵ درصد استان البرز سیل خیز است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به طرح تولید و کاشت یک میلیارد نهال در کشور گفت: سهم تولید نهال در استان البرز معادل ۱۶ درصد سهم کشور است اما با وجود نهالستان‌های خوب استان تولید نهال بیش از تعهد البرز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر بیات امروز در نشست خبری که با موضوع هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برگزار شد، اظهار کرد: طرح ۴۰۰ هکتار جنگل کاری در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد آماده اجراست که با مشارکت راهداری، بسیج سازندگی و هلال احمر آغاز خواهد شد.

بیات از طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال یاد کرد و افزود: کاشت ٨ میلیون اصله نهال در مساحت۲۰ هزار هکتار در مدت ۴ سال در استان البرز اجرا می‌شود.

وی گفت: سهم تولید نهال در استان معادل ۱۶ درصد سهم کشوری است اما با وجود نهالستان‌های خوب استان، تولید نهال بیش از تعهد البرز محقق خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز ادامه داد: مقرر شد در ۷۵۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان نهال و بوته کاشته شود که ۵۰۰ هکتار از این مساحت در منطقه بیابانی اشتهارد خواهد بود.

بیات با تاکید بر تاثیر پوشش گیاهی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای تهران و کرج، گفت: جمعیت و صنایع متراکم البرز در منطقه میانی و جنوبی استان متمرکز شده و حدود ۲۵۰ هزار هکتار از جاده چالوس و طالقان، جمعیت کمی دارد.

این مدیر استانی با اشاره به برنامه های سال ١۴٠٣ اظهار داشت: به لحاظ سطح اجرا مقرر شده حدود ۵ هزار و ۱۴۹ هکتار طرح آبخیزداری اجرا شود اما با توجه به افزایش هزینه های آبخیزداری و میزان عملیات اجرایی، اعتبار لازم در اختیار نیست و به اجبار، سطح اقدامات کاهش خواهد داشت لذا باید موضوع طرح های آبخیزداری به صورت ملی نیز دیده شود

وی گفت: در سنوات گذشته از صندوق توسعه اعتبار خوبی برای توسعه حوزه آبخیزداری استان تخصیص پیدا کرد اما استان البرز به دلیل موقعیت کوهستانی نیازمند اعتبارات بیشتر در حوزه آبخیزداری است. با توجه به سیل خیز بودن حدود ۷۵ درصد از مناطق البرز، حوادث سیل و سیلاب و رانش زمین در اغلب مناطق استان حادث می‌شود که اغلب این حوادث در منطقه روستایی و شهری مردم را دچار مشکل می‌کند.

این مدیر البرزی با اشاره به اقدامات سال جاری در اجرای طرح های آبخیزداری گفت: با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال، ۱۱۲ سازه در مساحت ۱۳ هزار و ۲۷۶ هکتار ایجاد شد که با اجرای این سازه‌ها بالغ بر ٧ میلیون متر مکعب آب جمع آوری شد که منجر به تغذیه سفره‌های زیرزمینی معادل  ۱۳ میلیون مترمکعب شد.

بیات در ادامه از دو سد کرج و طالقان نام برد و تصریح کرد: حفظ و نگهداری خاک در بالادست سد مهم است که در سیل بهار امسال که منجر به خسارات هنگفت شد عدم اجرای طرح های لازم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اجرای هزار و ۶۹۸ هکتار طرح کاداستر در اراضی ملی استان، تصریح کرد: از این مساحت کل ۲ هزار و ۱۲ هکتار در شهرستان طالقان، ۱۸۳ هکتار در شهرستان کرج، یک هزار و ٧٠٨ هکتار در شهرستان ساوجبلاغ و ٧٩٣ هکتار در شهرستان اشتهارد انجام شد.

بیات با عنوان اینکه آتش سوزی در یکسال اخیر نسبت به سنوات قبل کاهش داشت از حریق ٨ هکتار از اراضی کرج و طالقان خبر داد که به سرعت اطفا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز