خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

3 چالش پیش روی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۹۸۸۶

کمبود آب، نیروی انسانی و فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، چالش‌های اساسی پژوهشکده

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات با اشاره به اینکه 3 چالش پیش روی این پژوهشکده است، گفت: بحران کمبود منابع آبی، کمبود نیروی انسانی و فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، این پژوهشکده را با چالش مواجه کرده‌ است.

حسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به مواجهه بسیاری از بخش‌های کشور با بحران کم‌آبی اشاره داشت و افزود: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این مراکز نیز با مشکلات کم‌آبی مواجه هستند.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز این پژوهشکده از طریق قنات تأمین می‌شده و حجم ذخیره‌سازی استخری که در زمان راه‌اندازی پژوهشکده در دهه‌های 70 و 80 برای نگهداری آب احداث شده، محدود و متناسب با نیاز آن دوران بوده است.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات اظهار داشت: به‌رغم توسعه گلخانه‌های متعدد پژوهشی، گلخانه‌هایی که در مشارکت با بخش خصوصی ایجاد شده و گسترش فضای سبز پژوهشکده که در حال حاضر حدود 5000 متر مربع است، منبع جدید ذخیره‌سازی آب ایجاد نشده و این مسئله یک چالش برای پژوهشکده به شمار می‌رود.

بیات تصریح کرد: نیاز آبی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات در فصول پاییز و زمستان بسیار کاهش می‌یابد. اما به دلیل نبود فضایی برای ذخیره‌سازی، آب قنات در این بازه زمانی هدر رفته و برای فصول بهار و تابستان که نیاز آبی پژوهشکده افزایش پیدا می‌کند، نمی‌توان آن را ذخیره کرد.

وی با تأکید بر اینکه احداث استخر ذخیره‌سازی آب برای پژوهشکده یک نیاز بسیار جدی است، بیان داشت: متأسفانه در صورت ادامه وضع موجود، در سال آینده بسیاری از گلخانه‌های پژوهشی و فضای سبز پژوهشکده با تنش آبی بسیار جدی مواجه خواهند شد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات به بازنشستگی تعدادی از نیروهای پژوهشکده اشاره داشته و تأکید کرد: ظرفیتی که برای جذب نیروی جدید در پژوهشکده در نظر گرفته شده، بسیار محدود بوده و در صورت ادامه این روند، طی 10 سال آینده با چالش نیروی انسانی مواجه خواهیم بود.

بیات ابراز داشت: تلاش کرده‌ایم که از طریق منابع متعدد به جذب نیرو بپردازیم و در سال‌های اخیر از طریق آزمون‌های استخدامی دولتی و همچنین جذب نیروی هیئت علمی از طریق وزارت علوم، توانسته‌ایم تعداد بسیار محدودی را طی 10 سال اخیر به این مجموعه اضافه کنیم. اما این تعداد نیروی انسانی پاسخگوی نیازهای بخش تولید نیست.

وی اضافه کرد: تمام پژوهشگرانی که در زمینه گل و گیاهان زینتی در کشور در حال انجام اقدامات پژوهشی هستند، در همین پژوهشکده فعال هستند و تعداد اندکی نیز در ایستگاه تحقیقاتی لاهیجان در استان گیلان فعالیت می‌کنند. گل و گیاهان زینتی کشور نیازمند توسعه نیروی انسانی است تا بتواند پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی کشور باشد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات به فرسودگی بخش بسیار زیادی از تجهیزات آزمایشگاهی این پژوهشکده اشاره کرده و گفت: در بازه زمانی سال‌های اخیر جذب بودجه‌های عمرانی با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. به همین سبب شاهد فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشکده هستیم.

بیات افزود: بسیاری از تجهیزات پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات حدود 20 سال پیش خریداری شده و برخی از این تجهیزات نیز دچار فرسودگی شده و همچنین بسیاری از آنها بلااستفاده شده‌اند. این پژوهشکده نیازمند اعتبارات ملی و استانی برای به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز