خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگاران قزوینی در استودیو ایلنا عنوان کردند/ بخش دوم

سلیمانی: نماینده مجلس باید متخصص و دارای دید ملی باشد/ خورگامی: نمایندگان باید متناسب با نیازهای کشور انتخاب شوند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۷۸۸

محمدحسن سلیمانی و احمدخورگامی از روزنامه‌نگاران استان در بخش دوم برنامه "راه نو" به موضوع اهمیت مجلس قوی و در راس امور و تاثیر آن در زندگی و سرنوشت مردم پرداخته و عنوان کردند که برای داشتن مجلس قوی باید افراد متخصص انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت اول برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "محمدحسن سلیمانی" و "احمد خورگامی" از روزنامه‌نگاران استان برگزار شد.

در بخش دوم این برنامه مجلس در راس امور و نقاط ضعف و چالش‌های مجلس‌های دوره‌های مختلف و تاثیر انتخاب نمایندگان قوی در سرنوشت مردم بررسی شد.

احمد خورگامی درباره در راس امور بودن مجلس تصریح کرد: شاید از مجموع 290 نماینده مجلس 30 تا 40 نفر را بتوان گفت که نماینده هستند، البته این را هم با اغماض مثبت گفتم.

این روزنامه‌نگار قزوینی توضیح داد: مجلس وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را به عهده دارد، نماینده‌ای که برای رسیدن سیلندر گاز در روستاها شخصا حضور پیدا می‌کند، در مجلس ختم و فاتحه و جشن تولد اعلام موضع می‌کند و پیام می‌دهد، شأن نمایندگی را پایین آورده است.

نماینده مجلسی که دنبال انتصاب مدیر است چطور می‌تواند نظارت کند

وی ادامه داد: نماینده‌ای که دنبال انتصاب هم گروهی‌ها و خویشاندان خود و توجه به قومیت و بخش خاصی باشد مجلس در راس امور نیست، نماینده مجلسی که دنبال انتصاب مدیر است چطور می‌تواند به عملکرد آن دستگاه نظارت کند.

به گفته خورگامی در دوره اخیر مجلس، علی‌رغم اینکه رهبری در ابتدا، مجلس را انقلابی خوانده و سه مرتبه در طول همین دوره نمایندگان را از دخالت در انتصابات و مسایل اجرایی بر حذر داشتند، نمایندگانی که خود را پیرو ولی فقیه و انقلابی می‌دانستند نباید در این حد ورود پیدا کرده و دنبال توجیه باشند.

وی عنوان کرد: رسانه نقش کلیدی و موثری دارند و می‌توانند با مطالبه جدی و انتقاد تاثیرگذار باشد، مثلا برخی نماینده‌ها حوزه انتخابیه را هم اشتباه می‌گرفتند و قول آسفالت روستایی خارج از حوزه خود را می‌دادند، وقتی افراط و تفریط باشد به این شکل است.

این روزنامه‌نگار قزوینی با اشاره به تجربه یک رسانه در راستای مطالبه‌گری در استان لرستان گفت: در خرم آباد شاهد این بودم که یک رسانه موضوع خاصی را هر روز از نمایندگان مجلس مطالبه می‌کرد و اعلام کرده بود تا زمانی که پاسخ نگیرم هر روز، مطالبه خود را در تیتر اول مطرح می‌کند و این نشان دهنده نقش آفرینی یک رسانه است.

مجلس باید مجمع متخصصین باشد

محمدحسن سلیمانی هم بر این باور است که هر چقدر از مجلس اول جلوتر می‌آییم، تاثیرگذاری مجلس کمتر شده که دلایل مختلفی دارد، از طریق نظارت‌هایی که فراتر از نظارت‌های معمول است، از طرف شورای نگهبان افرادی انتخاب شدند که نگاه منتقدانه کمتری داشته باشند.

وی ادامه داد: نظارت استصوابی باعث شد افرادی تایید شوند که نگاه منتقدانه ویژه‌ای نسبت به موضوعات نداشته باشند و این باعث شد مجلس کم کم از آنچه به عنوان راس امور است دور شود.

این روزنامه‌نگار با تاکید بر تخصص‌گرایی عنوان کرد: مجلس باید مجمع متخصصین باشد، چطور ممکن است قانونی وضع شود که نماینده آن صلاحیت تخصصی و تجربه لازم در حوزه مدیریت نداشته باشد، عمده افرادی که می‌روند نگاه منطقه‌ای دارند درصورتی که نگاه باید عام و ملی باشد.

وی ادامه داد: افرادی که به مجلس می‌روند تلاش می‌کنند در کمیسون‌های خاص باشند و برخی کمیسیون‌ها داوطلب ندارند، یا در کمیسون‌های تلفیق افرادی هستند که تخصصی در اقتصاد ندارند و نمی‌توانند بودجه نویسی کنند، باید شاخص‌های کلان اقتصادی در بودجه‌ریزی درنظر گرفته شود، اما با ترکیب‌های خاص اعمال نفوذ می‌شود.

تاکید بر انتخاب افراد دارای تجربه

سلیمانی بیان کرد: از نقطه‌ای که مجلس باید در اس امور باشد دور شده‌ایم، نهاد مجلس و پارلمان اصلی‌ترین مرکز اداره و مدیریت کشور است و نباید در اجرا دخالت کند اما قانون بسترهای لازم را برای اداره کشور تصویب می‌کند.

وی ادامه داد: باید از متخصصینی بهره ببریم که دارای تجربه و توان باشند، در امور مدیریتی نقش داشته و نقایص و کاستی‌های کشور را در قانون بدانند، نمایندگان باید قوانین تصویب کرده و شهامت نظارت موثر بر امور را هم داشته باشند.

این روزنامه‌نگار قزوینی اظهار کرد: با رعایت اصول قانون اساسی باید نماینده‌ای در مجلس باشد که بتواند اقشار مختلف مردم را نمایندگی کند، نماینده‌ای که حامی دولت باشد و زیر بیرق دولت سینه بزند نفی نمایندگی ملت است.

وی خاطرنشان کرد: این امیدواری را دارم که تغییراتی اتفاق بیفتد و مجلس دوازدهم متمایز باشد، اگر این اتفاق بیفتد و نمایندگانی شجاع، متخصص و صاحب تجربه داشته باشیم می‌توان تغییراتی در کشور ایجاد کرد.

سلیمانی گفت: این موضوع هم مطرح است که مجلس دومی داشته باشیم تا قوانین در آن چکش‌کاری شود و از متخصصین و ریش‌سفیدان استفاده شود، با این طرح می‌توان ابراز امیدواری کرد که قوانین از استحکام بیشتری برخوردار باشد و قوانینی نداشته باشیم که دو ماه بعد از ابلاغ اصلاحیه بخورد یا متروکه شود.

ضرورت داشتن احزاب قوی

خورگامی به مشکلی ریشه‌ای‌تر از مجلس اشاره کرد و گفت: نیاز داریم در کشور احزاب قوی و قدرتمندی داشته باشیم که کادرسازی کنند که این تجربه در برخی کشورها وجود دارد، ما فارغ از جریانات سیاسی می‌بینیم مجلس یک دوره دست اصلاح‌طلب و یک دوره دست اصولگرا می‌افتد، گاهی هم مردم به اعتدالیون روی آورده‌اند، شاید این دوره هم اتفاق جدیدی رخ دهد.

وی ادامه داد: گاهی وقتی شخصی در حوزه اجرایی بازنشسته می‌شود و نمی‌تواند سمت اجرایی بگیرد به مجلس می‌رود، این درصورتی است که باید ببینیم چه نیازی داریم و در کشور و استان در چه حوزه‌ای ضعف داریم تا متناسب با آن نماینده انتخاب کنیم اما مصداق‌هایی که در مجلس و کمیسیون‌ها داریم متناسب با تخصص نبوده است.

این روزنامه‌نگار قزوینی تاکید کرد: باید زیرساخت‌های اولیه انجام شود که کادر سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری برای نیازها است، شرط سنی 30 سال را داریم اما آیا این مناسب و منطقی است، یک فرد به این میزان جوان با کدام تجربه قانون‌گذاری کند.

مجلس می‌تواند وزارای قوی را انتخاب کند

در ادامه سلیمانی درباره ضرورت داشتن وزرای قوی عنوان کرد: مرسوم این است که جریان غالب مجلس و اینکه دست کدام جریان سیاسی باشد و دولت همسوی او باشد یا نه، وزارای پیشنهادی بررسی می‌شوند و توانمندی به ندرت دیده می‌شود، زمانی که فهرستی از وزارا توسط دولت همسوی با مجلس معرفی شود به آن لیست رای داده می‌شود و به تجارب گذشته توجه نمی‌شود که اگر می‌شد امروز شاهد تغییر مکرر وزرا نبودیم.

وی ادامه داد: در این دوره وزیری از مجلس رای گرفت که سابقه اجرایی نداشت و مواردی از این دست باعث شد قصه چای دبش اتفاق بیفتد؛ درواقع بخش مهمی از آنچه که در دولت رخ می‌دهد ناشی از مجلس است که توسط قانون‌گذاری یا رای اعتماد به وزار با چالش در نظارت بوده است.

خورگامی هم در این باره عنوان کرد: رای اعتماد به وزا یک بخش است، نظارت هم ضعف دارد، وقتی نماینده به رسالت اصلی خود عمل نمی‌کند و به دنبال آسفالت و کپسول گاز می‌رود، وزیر راه و شهرسازی هیچ وقت نمی‌تواند استیضاح شود، برای مثال آخوندی سه بار استیضاح شد اما هر بار رای اعتماد می‌آورد و در نهایت خسته شد و استعفا داد، وقتی نماینده لنگ دو کامیون آسفالت باشد چطور می‌تواند نقد کند.

حجم ویدیو: ۱۸۷.۱۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۹:۵۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز