خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

تاخیر در درمان کم کاری تیرویید نوزادان ضریب هوشی و سلامت نوزاد را کاهش می دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۱۲۷

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر اهمیت غربالگری آزمایش غربالگری پاشنه پای نوزادان تاکید کرد. و گفت :تاخیر در درمان کم کاری تیرویید نوزادان ضریب هوشی و سلامت نوزاد را کاهش می دهد.

به گزارش ایلنا، مریم کوشکی روز یکشنبه هشتم بهمن ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تیروئید غده کوچکی است که در جلو گردن قرار دارد و  وظیفه اصلی آن تولید و ترشح هورمونی به نام تیروکسین در بدن است که این هورمون اثرات مهمی در سوخت و ساز سلول‌های مختلف و رشد بدن دارد.

وی افزود: اثرات این هورمون در رشد و تکامل مغز بسیار مهم و ضروری است و در  صورتی که به هر دلیلی این هورمون در بدن تولید نشود، یا تولید آن کم یا به شکل غیرطبیعی باشد، عوارض مختلفی در بدن پدیدار می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه عوارض کم کاری تیرویید در سنین مختلف متفاوت هستند، گفت: تولید بیش از حد این هورمون نیز سبب بیماری می شود. 

کوشکی  بیان کرد: کم کاری تیروئید در نوزادان به مواردی از کم کاری تیروئید گفته می شود که قبل از تولد و یا در زمان تولد وجود داشته باشد و یک بیماری است که معمولا بدون علامت بوده و در روز های اول بعد از تولد بندرت تشخیص داده می شود.

وی ادامه داد: تنها تعداد کمی از نوزادان دارای کم کاری تیرویید در ماه اول زندگی شناسایی می شوند که در صورت عدم شناسایی  عوارضی برای نوزاد ایجاد خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: رشد و تکامل مغز تا حدود 3 سالگی ادامه دارد، با توجه به تاثیر هورمون غده تیروئید بر رشد مغز، کم کاری تیروئید نوزادان باعث عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی میشود.

کوشکی گفت: رشد طولی و قد نوزاد نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و کند خواهد شد در نتیجه این بیماری با عوارضی نظیر عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد، ناشنوایی، لالی، بعضی از بیماری‌های مغزی و عصبی همراه است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این عوارض در صورت عدم تشخیص زودرس و عدم شروع درمان بموقع جبران ناپذیر هستند، غربالگری نوزادان در سنین 5-3 روز بعد از تولد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درمان به موقع و صحیح از بروز عوارض این بیماری جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اهمیت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان، خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید نوزادان شایعترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی نوزادان بوده و در زمانی که عقب ماندگی ظاهر می شود درمان بی فایده است اما در موقع تولد به راحتی با یک آزمایش ساده در روز سوم تا پنجم(۷۲ ساعت پس از تولد نوزاد) بعد از تولد قابل شناسایی می باشد.

کوشکی گفت: این آزمایش با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد طی یک نمونه گیری ساده بی خطر و کم درد در مراکز بهداشتی انجام میشود و بیماری هایی مثل سرما خوردگی، تب ناشی از تزریق واکسن و... که منجر به بستری شدن در بیمارستان نمی شود، مانع از انجام نمونه گیری نخواهد شد.

وی بیان کرد: نتیجه این آزمایش ۴۸ ساعت بعد از نمونه گیری مشخص شده و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش کف پا بلافاصله، نوزاد جهت اقدامات بعدی فراخوان خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: هرگونه تاخیر در درمان بیماری کم کاری تیرویید نوزادان ضریب هوشی و سلامتی نوزادان را کاهش می‌دهد و زمان، در جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید بسیار با ارزش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز