خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

ضرورت ساماندهی کارگران افغانی در گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۸۷۰

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران  ساختمانی گرگان گفت: در چند سال اخیر تعداد کارگران افغانی غیرمجاز مشغول به کار ساختمانی افزایش قابل توجهی داشته که مسئولان مربوطه باید ساماندهی جدی این افراد را در دستور کار قرار دهند.

جواد کمیزی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: در استان ما حضور اتباع مجاز بوده که به سیاست‌های کشوری مربوط می‌شود و از سال های گذشته به این مهاجران به گفته مسئولان زیربط کارت اقامت و  کار  بصورت خود اظهاری می‌دهند. طی چندسال اخیر رشد کارگران افغانی مجاز و غیرمجاز مشغول در بخش ساختمانی چند برابر شده که متاسفانه امروزه برای کارگران ساختمانی ایرانی خصوصا جوانان، مشکلاتی ایجاد کردند.

وی ادامه داد: طبق قانون اتباع بیگانه نمی‌توانند بیمه بیکاری بگیرند و و در صورت اشتغال و به‌کارگیری کارگران افغانی کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد بود. یکی از علت های به‌ کارگیری اتباع بیگانه از طرف کارفرمایان فرار از پرداخت حق بیمه و ارزان بودن نیروی کار است. بحث مهم ما امنیت ساخت و ساز هست که باید افراد دارای تخصص مربوط مشغول آن باشند.

وی بیان کرد: قانون صریح و روشن نظام مهندسی در مورد بکار گیری کارگران و استادکاران ساختمانی این است که باید دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای مرتبط باشند، به جرات می توان گفت صددرصد اتباع مجاز و غیرمجاز این کارت صلاحیت را ندارند.

وی بیان کرد: اگر این روند اشتغال کارگران افغانی در کار ساختمان سازی ادامه پیدا کند ضمن کاهش کیفیت ساخت و ساز قطعا فرصت های شغلی جوانان در کارهای ساختمانی از بین خواهد رفت.

کمیزی تصریح کرد: بازرسی‌ها و جریمه‌ها برای کارفرمایانی که از کارگر غیرمجاز خارجی استفاده می‌کنند انجام شده ولی متاسفانه نتوانسته تاثیری در بیکار گیری کارگران خارجی ایجاد کند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم دولت و مجلس باید برای تشویق کارفرمایان از نیروهای جوان داخلی، بسته‌های تشویقی در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز