خبرگزاری کار ایران

مدیر اندیشکده زن و جامعه:

تاکنون مشارکت اجتماعی زنان با الگوی مردانه بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۴۶۶

برای سازگاری زنان با جامعه نیازمند الگوی جدید هستیم

مدیر اندیشکده زن و جامعه گفت: تاکنون مشارکت اجتماعی زنان با الگوی مردانه بوده است، الگویی که برای زنان مسئله ساز شده است، باید الگویی تهیه شود که در عین سازگاری با زنانگی امکان حضور و فعالیت اجتماعی زنان را هم داشته باشد.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی تبیین جایگاه زن تراز انقلاب اسلامی با محوریت الگوی سوم با مدیر اندیشکده زن و جامعه در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

ابوالفضل اقبالی در این نشست در تبیین الگوی سوم گفت: الگوی سوم به‌عنوان پژوره انقلاب اسلامی در سه سطح سبک زندگی، الگوی اجتماعی و سطح راهبردی و حکمرانی قابل بررسی است.

مدیر اندیشکده زن و جامعه ادامه داد: انسان الگوی سوم در سطح شیوه زیستن، یعنی بندگی مجاهدانه، یعنی انسانی که هم قائل به خدا و پیامبر است و هم حاضر است برای آن‌ها هزینه بدهد و مواجهه فعالانه داشته باشد.

وی تاکید کرد: انسان الگوی سوم در این سطح نسبت به پیرامون خود بی تفاوت نیست بلکه برای خود ماموریت تعریف می‌کند و کنش و واکنش دارد.

باید بسترهای استفاده از ظرفیت زنان برای اثرگذاری فراهم شود

اقبالی افزود: در سطح الگوی اجتماعی، در الگوی سوم در مقابل جهان اجتماعی سنتی و دنیای مدرن، زن و مرد هم‌عرض هم در عرصه اجتماع فعال‌اند و تاثیرگذار، حوزه‌های سیاست، فرهنگ، اقتصاد و سایر موارد برای اینکه مبتنی بر عدالت باشد باید اراده مردان و زنان توامان در ساخت و تکوین جامعه نقش داشته باشد.

وی اظهار کرد: در الگوی زنان اولویت‌ها، ارزش‌ها و انتخاب‌های زنانه اعم از تربیت فرزند، مادرانگی و خانواده لحاظ می‌شود و بین دو عرصه خانواده و جامعه هماهنگی ایجاد می‌شود.

این استاد علوم اجتماعی اسلامی افزود: وقتی زن به معنای زنانگی، استقلال از مردان نداشته باشد و همواره ذیل مردان تعریف شود امکان بروز استعدادها را نخواهد داشت؛ اما در سطح راهبردی و حکمرانی نظام باید بستری برای تزریق نیروها و ظرفیت‌های زنانه را برای مداخله و اثرگذاری زنان فراهم کند.

اولین راهکار برای زنانه کردن تغییر نگاه مردان به مسئله است

وی گفت: امکان‌سازی و بسترسازی وظیفه حکمرانی است؛ اگر می‌خواهیم به سمت مهدویت برویم و در نزاع تمدنی با غرب موانع تمدنی را از مسیر انقلاب برداریم یکی از قلمروها تصویر زن است که ما از زنان دغدغه‌مند و مجاهد و مسلمان نیاز به خلق روایت داریم.

مدیر عامل موسسه فرهنگی بصیرت بیان کرد: زنانه کردن به منزله اختصاص ظرفیت بیشتر به زنان نیست، این نگاه فمینیستی است نه الگوی سومی؛ انقلاب اسلامی می‌گوید اگر این خانم با این توانمندی بر آن آقا ترجیح دارد، همین مبنا قرار گیرد، اولین راهکار برای زنانه کردن، ایجاد فضای عمومی و البته تغییر نگاه مردان به مسئله است.

اقبالی در تشریح زن در الگوی اسلامی گفت: اسلام از زن نخواسته در خانه بماند یا در جامعه حاضر شود، اسلام خواسته زن، مومنانه و مجاهدانه زندگی کند تشخیص اینکه مصداق جهاد و تکلیف شرعی انسان چیست، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز