خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای محیط‌زیست استان عنوان کرد؛

اراک تنها کلانشهر کشور با آلاینده مسئول دی‌اکسیدگوگرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۸۷۷۰

۱۶ روز ناسالم با دی‌اکسیدگوگرد را پشت سر گذاشته‌ایم

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه اراک تنها کلانشهر کشور است که با آلاینده مسئول دی‌اکسیدگوگرد در هوای خود دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: با این رخداد اراک آلوده‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محرابیان افزود: آلایندگی مسئول دی‌اکسیدگوگرد در هوای شهر اراک در سال گذشته 18 روز بود، اما در سال جاری تاکنون به 16 روز رسیده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مازوت و گوگرد هوای اراک حدود 3 درصد است.

وی ادامه داد: مقدار دی‌اکسیدگوگرد در هوای شهرهای اراک، شازند و مهاجران در زمان مازوت‌سوزی نسبت به پیش از فرایند آغاز فعالیت این سوخت نزدیک به 2 برابر افزایش یافته است. شهر اراک نسبت به شهرهای شازند و مهاجران تحت تأثیر بیشتری بوده است.

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: اگر روند مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند ادامه دار باشد، تعداد روزهای آلاینده با آلایندگی دی‌اکسیدگوگرد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند.

محرابیان در رابطه با عدم انجام فیلتراسیون نیروگاه شازند، تصریح کرد: به دلیل سیاست‌های وزارت نیرو، اقدامات قضایی در رابطه با فیلتراسیون نیروگاه به نتیجه نرسیده است. هزینه فیلتراسیون معادل احداث یک نیروگاه جدید با راندمان بالاست. به همین دلیل سیاست وزارت نیرو این نیست که نیروگاه را مجهز به فیلتراسیون کند.

وی بیان داشت: فیلتراسیون فرایند ساده‌ای نیست و نیاز به آب فراوانی دارد و پسماند زیادی نیز تولید می‌کند. به غیر از مسائل آبی، عمر نیروگاه حرارتی شازند نهایتاً 30 سال است. این نیروگاه اکنون با راندمان 35 درصد کار می‌کند که بسیار پایین است.

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: هم اکنون یک واحد نیروگاه حرارتی شازند کاملاً گازسوز است، یک واحد از مدار خارج شده و در حالت اورهال قرار دارد و 2 واحد دیگر از سوخت مازوت استفاده می‌کنند. بنابراین کاهش 50 درصدی مصرف مازوت نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

محرابیان ابراز داشت: عمر ایستگاه‌های پایش سنجش آلودگی هوای این استان به ویژه در شهرستان اراک نزدیک به 20 سال است و مدت زیادی از عمر آنها می‌گذرد. اما داده‌های‌ این ایستگاه‌ها قابل قبول است، چرا که ایستگاه‌های کنونی دائماً در حال کالیبره شدن هستند.

وی اضافه کرد: در سایر کلانشهرها که ایستگاه‌های بروز دارند، دستگاه‌ها از محل پرداخت عوارض آلایندگی توسط شهرداری‌ها خریداری شده است. جای تأسف دارد که شهرداری اراک تاکنون در خصوص افزایش تعداد ایستگاه‌ها و بروزرسانی آنها هیچ کمکی نکرده است.

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در پایان گفت: اراک یکی از 8 کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای سال جاری تاکنون 119 روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. از این تعداد 16 روز همراه با آلایندگی دی‌اکسیدگوگرد بوده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز