خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ادامه تعرض به محوطه‌های تاریخی در ایذه/ساخت سازه بتُنی اموات در شهسوار

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۷۹۳

فعالان میراث فرهنگی خوزستان در ادامه ارسال گزارش‌هایی در خصوص تعرض‌های مکرر به محوطه‌های میراثی در ایذه، از ساخت یک سازه بتُنی در قبرستان تاریخی شیرهای سنگی بختیاری شهسوار خبر دادند.

حسین محمدی مالمیر مدرس دانشگاه و عضو شورای راهبردی ثبت جهانی ایذه با اعلام این خبر، به ایلنا گفت: شرایط فعلی محوطه‌های میراث فرهنگی در ایذه بسیار نگران کننده است. اخبار تعرض‌ها به گونه‌ای هدفمند مسکوت می‌مانند و همین اتفاق‌ها باعث جسورتر شدن حفاران غیرمجاز به اماکن تاریخی و محوطه‌های باستانی نه تنها در ایذه و دهدز که در مناطق دیگر خوزستان شده است.

محمدی مالمیر افزود: در تازه‌ترین خبر تعرض‌ها به محوطه‌های دارای جایگاه ثبت ملی، در یک اقدام عجیب و در سکوت خبری به گورستان تاریخی شیرهای سنگی بختیاری شهسوار تعرض شد. این اتفاق ناگوار نه تنها باعث نگرانی عمومی بلکه قلب دوستداران میراث فرهنگی خوزستان را نیز به درد آورده است.

او ادامه داد: ساخت این ساختمان با سازه فلزی و بتُنی می‌تواند به حذف این قبرستان ارزشمند از لیست محوطه‌های در حال تبدیل به سایت موزن منجر شود. قبرستانی که بخش مهمی از تاریخ بختیاری را در خود جای داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پیش از این اگر چه موضوع شکسته شدن و تخریب شیرهای سنگی مطرح شده بود، اما این اتفاق زنگ خطری جدی برای دیگر محوطه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان خواهد بود. چرا که مدتهاست موضوع غیبت مدیر میراث فرهنگی ایذه با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مطرح شده و همواره بی نتیجه مانده است. 

این فعال فرهنگی گفت: اینکه فرماندار ایذه و مدیران اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از غیبت مدیر خود مطلع هستند و به درخواست‌ها و گلایه های مردمی توجهی نمی‌کنند، نشان می‌دهد که هویت فرهنگی یک شهر دستخوش مناسبات سیاسی قرار گرفته است و این زنگ خطری جدی تر برای میراث فرهنگی خوزستان است. 

پیش از این، سید محسن حسینی معاون میراث فرهنگی خوزستان گفته بود: باتوجه به ارزش‌های فرهنگی و جایگاه قبرستان تاریخی ـ باستانی شهسوار در میان مردم فرهنگ‌دوست شهرستان ایذه، با نشست‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، موضوع منع تدفین در این قبرستان با اهالی، دهیاری و شورای روستا مطرح و خوشبختانه با تعاملات جمعی، با این موضوع موافقت شد.

وی افزوده بود: از آنجایی که این محوطه در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد و از طرفی عرصه و حریم آن مصوب است، با تفاهم‌های به عمل آمده، از این پس در این قبرستان تدفین تازه‌ای صورت نخواهد گرفت و به‌زودی با تعیین و تأیید زمین مورد نظر، قبرستان جدیدی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

او یادآور شده بود: طرح تبدیل قبرستان شهسوار به سایت‌موزه هم‌اکنون در دست اقدام است و به‌زودی با ایجاد برخی اصلاحات، شاهد مرمت، مراقبت و پایش‌های تازه‌تری در این بستر فرهنگی خواهیم بود.

در ادامه، سید محسن حسینی معاون میراث فرهنگی خوزستان با تایید خبر این تعرض به ایلنا گفت: شب گذشته ۲۱ دیماه در جریان ایجاد یک سازه فلزی بر روی چند قبر جدید در این قبرستان قرار گرفتیم. با توجه به تفاهم‌نامه منع تدفین در این قبرستان چند نفری بدون هماهنگی با شورا و میراث فرهنگی اقدام به تدفین اموات خود کردند که موضوع در حال پیگیری است.

او افزود: به همین منظور نیروهای یگان حفاظت و پایگاه روز گذشته به محل اعزام و از ادامه کار آنها جلوگیری شد. کمااینکه از روز شنبه پیگیر این موضوع از طریق سیستم قضایی خواهیم بود.

او در خصوص موضوع غیبت مدیر میراث شهرستان نیز به ایلنا گفت: در حوزه اختیارات من نیست. 

گورستان و زیارتگاه شهسوار از منابع مهم میراث‌فرهنگی کشور است که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

این گورستان یکی از غنی‌ترین منابع وجود شیرهای سنگی بختیاری در استان خوزستان است.

لازم به ذکر است که خبرنگار ایلنا در این خصوص با مدیر اداره میراث فرهنگی و بخشدار مرکزی ایذه تماس گرفت، ولی به دلیل عدم پاسخگویی آنان، نتیجه‌ای به دست نیامد.

ادامه تعرض به محوطه‌های تاریخی در ایذه/ساخت سازه بتُنی اموات در شهسوار

 

ادامه تعرض به محوطه‌های تاریخی در ایذه/ساخت سازه بتُنی اموات در شهسوار

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز