خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی:

موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۸۵۳

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: برابر پایش‌های انجام شده در سطح استان تاکنون موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

به گزارش ایلنا، امید خلیل‌زاده در گفت و گو با خبرنگاران  اظهار کرد: باتوجه‌به در برودت هوا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، توسط هم‌استانی‌ها باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و پرندگان است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم‌مرغ و سیاه‌شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سروگردن در طیور بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان  در ادامه عنوان کرد: باتوجه‌به راه‌های انتقال این بیماری (تماس مستقیم با ترشحات، مدفوع، منابع آبی، دان، اشیاء و تجهیزات آلوده) لازم است صاحبان طیور بومی با نگهداری پرندگان بومی در فضاهای محصور شده، استفاده از آب‌ودان بهداشتی، ممانعت از تماس سگ و گربه و پرندگان وحشی با طیور بومی از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان پیشگیری کنند.

وی بیان کرد: همچنین متصدیان مرغداری‌های صنعتی با کنترل تردد به مرغداری‌ها، ضدعفونی اصولی، ممانعت از ورود کلیه پرندگان وحشی به مرغداری‌ها و انبار دان، تهیه جوجه و نهاده به‌صورت بهداشتی از منابع مطمئن، مبارزه با جوندگان و ایجاد شرایط پرورشی مناسب از قبیل دما، رطوبت و تهویه ایده‌آل و همشهریان نیز با خرید گوشت مرغ و تخم‌مرغ از مراکز مجاز از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان پیشگیری کنند.

خلیل‌زاده از عموم شهروندان درخواست کرد تا ضمن رعایت موارد ذکر شده در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی و صنعتی و نیز پرندگان آبزی را بدون فوت وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و اداره کل گزارش دهند.

وی تصریح کرد: تعامل مستمر با مسئولان فنی بهداشتی کشتارگاه‌های استان نیز وجود دارد و گزارش‌گیری‌های روزانه از واحدهای طیور و مناطق مختلف استان با همکاری نیروهای دامپزشکی انجام می‌شود.

خلیل‌زاده در خاتمه تصریح کرد: برابر پایش‌های انجام شده در سطح استان تاکنون موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز