خبرگزاری کار ایران

کمبود واگن از چالش‌های اصلی خط یک قطار شهری مشهد است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۵۳۳

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: یکی از چالش هایی که در خط یک با آن روبرو هستیم کمبود واگن است زیرا در طرح سی ساله خط یک، ۱۲۰ واگن برای این خط پیش بینی شده بود اما در زمان بهره برداری ۶۰ واگن خریداری شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، کیانوش کیامرز، در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در مجموع برای مشهد چهار خط به طول ۸۴ کیلومتر و ۸۴ ایستگاه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در طرح جامع جدید ترافیک مشهد اصلاحاتی در خطوط مترو ایجاد شده است اظهارکرد: در حال حاضر خط یک قطار شهری مشهد به طول حدود ۲۴ کیلومتر و با ۲۴ ایستگاه حد فاصل انتهای بولوار وکیل آباد تا فرودگاه به عنوان یکی از کامل ترین خطوط ایران از لحاظ فنی و تجهیزاتی فعال است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد اضافه کرد: در حال حاضر به صورت میانگین روزانه حدود ۱۳۰تا ١۵٠ هزار سفر توسط خط یک انجام می شود.

کیامرزتصریح کرد: یکی از چالش هایی که در خط یک با آن روبرو هستیم کمبود واگن است زیرا در طرح سی ساله خط یک، ۱۲۰ واگن برای این خط پیش بینی شده بود اما در زمان بهره برداری ۶۰ واگن خریداری شد و اکنون با افزایش میزان سفر با خط یک با کمبود واگن روبرو هستیم که قطعا با راه‌اندازی خطوط دیگر همانند مترو مشهد به گلبهار در این زمینه به مشکل می‌خوریم.

وی به مشخصات خط دو مترو مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: خط دو به طول ۱۴.۵ کیلومتر حد فاصل انتهای بولوار طبرسی تا شهرک سلامت دارای ۱۳ ایستگاه است و روزانه حدود ١٣٠ تا ١۵٠ هزار سفر توسط این خط انجام می شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهدادامه داد: خط دو به جز ایستگاه سلامت که دارای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی است به صورت کامل درحال بهره برداری است و به قیمت های امروز این خط ۱۸هزارمیلیارد تومان ارزش دارد و برای تکمیل شدن از جمله ایستگاه سلامت به حدود ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازدارد اما به دلیل کاهش بسیار زیاد کمک های دولتی نمی توانیم این بخش را طی دو سال آینده تکمیل کنیم. این درحالی است که بااصلاحات صورت گرفته در طرح جامعه ترافیک به مسیر خط دو ۷کیلومتر اضافه شده و این خط در مسیر بولوار فکوری ادامه خواهد یافت.

کیامرز در خصوص وضعیت خط سه مترو نیز گفت: این خطط به طول ۳۰ کیلومترحد فاصل قاسم آباد تا شهرک ابوذر در حال احداث است که با قیمت های امروز ساخت آن ۴۵هزارمیلیارد تومان تمام می شود،که تا کنون برای آن ۶هزارمیلیارد تومان هزینه شده است که به قیمت امروز معادل ۱۲هزارمیلیارد تومان است.

وی افزود: درحال حاضربیش از ۲۰کیلومتر از مسیر ۳۰کیلومتری خط سه مترو حد فاصل شهرک ابوذر تا شهرک امام علی (ع) حفاری شده است و بیش از۸کیلومتر تونل خط سه حد فاصل شهرک امام علی (ع) تا قاسم آباد باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد اضافه کرد: با توجه به تامین قطعه مورد نیاز دستگاه حفار که به قیمت ۳۰میلیارد تومان خریداری شده دستگاه حفار درحال آماده سازی کامل جهت آغاز حفاری ۸کیلومتر باقی مانده است که طبق برنامه ریزی ۲۲بهمن آغاز خواهد شد.

کیامرز با بیان اینکه بهره برداری خط سه به سه بخش تقسیم شده است اظهارکرد: بخش اول از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع)،بخش دوم از میدان شهدا تا شهرک امام علی (ع) و بخش سوم نیز از پایانه امام رضا(ع) تا شهرک ابوذر است.

وی افزود: با توجه به منابع محدود اولویت مدیریت شهری اجرا و بهره برداری فاز خط یک حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد با بیان اینکه منابع درآمدی به سختی در مدیریت شهری تامین می شود اما با این حال سرعت کار را کم نکرده‌ایم تصریح کرد: لذا با توجه اتمام حفاری ۶کیلومتر تونل فاز یک خط سه، ریل گذاری این مسیر از پایانه امام رضا(ع) آغاز شده است. 

کیامرز اضافه کرد: با تلاش همکارانمان اکنون ریل گذاری به سرعت در حال اجرا بوده و رکورد ریل گذاری که در کشور ۱۰۰ متر در روز است را شکسته ایم. 

وی به وضعیت ساخت ایستگاه ها اشاره و اظهارکرد: در بحث ساخت ایستگاه سازه اصلی و سازه جانبی ایستگاه‌های میدان شهدا، ایستگاه شارستان، ایستگاه باب الجواد (ع)، ایستگاه دانش، ایستگاه بسیج، ایستگاه ۱۵خرداد و ایستگاه پایانه مسافربری خط سه در حال انجام و معماری ایستگاه‌های باب الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد ادامه داد: در مجموع ایستگاه‌های میانی فاز یک حدود ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در بخش تجهیزات عقب هستیم. 

کیامرزبا اشاره به اینکه برای ساخت ایستگاه ها و تجهیز فازی خط سه به ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیازداریم گفت: اکنون از این مبلغ حدود یک هزار میلیارد تومان از محل انتشار اوراق مشارکت تامین شده و از محل همین هزارمیلیارد کار به سرعت در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اما برای ادامه کار به تامین ۲هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که برای سال آینده از محل اوراق مشارکت مبلغ خوبی درنظر گرفته شده است. اما با توجه به اینکه به دنبال این هستیم که فاز یک خط سه را زودتر ازپایان سال ۱۴۰۳ تحویل دهیم لذا به جناب شهرداراعلام کرده ایم که اگر پول مورد نیاز قبل از پایان سال جاری تامین شود فاز یک را اوایل سال ۱۴۰۳ برای بهره برداری تحویل خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز