خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در یزد:

یزد با تکمیل زنجیره های ارزش می‎ تواند پیشران تحول اقتصادی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۲۹۴

وزیر کشور تکمیل زنجیره‌های ارزش را مهمترین موضوع در تحول اقتصادی برشمرد و گفت: یزد می‌تواند پیشران تحول اقتصادی در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، احمد وحیدی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور استاندار، صنعتگران و فعالان اقتصادی استان یزد در اتاق بازرگانی یزد برگزار شد با بیان اینکه حقیقتا جهاد اقتصادی امروز و فعالیت های اقتصادی کارآفرینان نقش غیر قابل انکاری در رشد و ارتقا جایگاه کشور دارد اظهار داشت: رسیدن به قله ای که برای انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است نیازمند همت و همراهی کارآفرینان اقتصادی است و در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند و همانگونه که در میدان رزمندگان به مرحله ای رسیده اند که دشمن را در زمینه توطئه های امنیتی شکست دادند و به مرحله ای رسیده اند که دشمن حتی فکر حمله نظامی نیز نمی کند.

وزیر کشور افزود: در حوزه اقتصادی نیز باید این تحول شکل بگیرد و در این زمینه بسیار امیدوار هستم چون در زمینه علم و دانش بنیان به خودباوری قطعی رسیده ایم و این نوید بخش است و به رمز و رموز کار بسیار آشنا شده‌ایم.

وی رمز موفقیت بیش از پیش اقتصاد کشور را مردمی سازی کردن اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: اجرای سیاست های های اصل 44 واقعا یک تحول بود هرچند در زمینه اجرا دچار مشکلاتی بود ولی در زمینه سیاست گذاری بسیار کمک کننده بود.

وحیدی یکی از موضوعات تحولی در اقتصاد را زنجیره ارزش ذکر و خاطرنشان کرد: اگر برای یک کار زنجیره ارزش تعریف نشود و ابتدا و انتهای کار مشخص نشود به موفقیت هایی می رسیم ولی با حوادث کوچک اصل کار زیر سوال می رود و این  موضوع باید در تمام زمینه و رسته ها تعریف شود.

وی حدود 200 هزار گردشگری برای استان یزد با یک هزار واثر باستانی واقعا کم است خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی کرد این گردشگری که می تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا کند چگونه باید افزایش بدهیم و برای این موضوع باید تمام موارد زنجیره ارزش آن مشخص شود.

وحیدی با تاکید بر اینکه یزد به عنوان شهری که شعار قنات و قنوت و قناعت را یدک می کشد می تواند پیشران بسیاری از اتفاقات مثبت در کشور شود اظهار داشت: یزد می تواند پیشران بسیاری از موضوعات مثل بهره وری شود و سفیر و پیام رسان هویت ملی باشد و آن را به فراتر از مرزها صادر کند.

وزیر کشور با مخاطب قرار دادن استاندار یزد گفت: تحول باید توسط خود مدیران استان صورت می گیرد و در این زمینه مشخص کنید که برای رسیدن به اهداف مشخص شده و ارزش افزوده ظرفیت های موجود در استان یزد نیاز به چه اختیاراتی دارید و با نگاه رئیس جمهور مطمئن باشید این اختیارات به شما تعلق می گیرد.

یزد در زمینه تولید لوزارم خانگی می تواند قطب شود

محمدصالح جوکار؛ نماینده یزد و اشکذر در مجلس هم در این نشست با بیان اینکه متاسفانه صنایع پائین دستی رشد نکرده است اظهار داشت: استان یزد در زمینه تولید لوزارم خانگی می تواند تبدیل به یک قطب شود که در این زمینه باید چاره اندیشی شود و میزان پرداخت تسهیلات نیز برای استان یزد بسیار کم است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر میزان پرداخت تسهیلات به استان افزایش یابد واحدهای تولیدی فراوانی در سطح استان می توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم موضوع واگذاری اختیارات به استان ها بسیار تاکید شد ولی عملا اتفاق قابل توجه ای در این زمینه نشد خاطرنشان کرد :اگر این اتفاق به وقوع نپیوندد استان ها دست بسته خواهند بود و اجرای طرح ها در استان ها فشل است و در زمینه گردشگری نیز استان یزد دچار مشکلاتی است که اولین آن زیرساخت ها است.

جوکار با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که یکی از مولفه های آن مردمی سازی است در استان یزد به خوبی اجرا شده است تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاری های انجام شده در استان توسط خود مردم انجام شده و تنها نیاز به حمایت دارند تا بتوانند داین سرمایه گذاری را گسترش بدهند.

مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی یزد هم با اشاره به چالش های سرمایه گذاری استان یزد اظهار کرد: تعیین سیاست های ارزی کشور به بانک مرکزی منتقل شده است که در این زمینه باعث ایجاد مشکلاتی برای صادر کنندگان شده است و متاسفانه راه دسترسی دقیقی نیز مشخص نیست.

انسداد کارت بتزرگانی 80 واحد تولیدی در یزد به دلیل مشکلات ارزی

وی افزود: موضوع تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی نیز بخشی از کار به بانک مرکزی انتقال یافته است که روند آن بسیار طولانی است و یک مشکل اساسی است و موضوع دیگر در زمینه ارز، بازگشت ارز است که درخواست داریم دولت یکبار برای همیشه حل شود.

دستمالچیان با تاکید بر اینکه در استان یزد حدود 80 واحد تولیدی وجود دارد که کارت بازرگانی آنها مسدود است تصریح کرد: در این زمینه درخواست داریم که اختیارات استانداران افزایش یابد و با بررسی موضوعات در استان مشکل این واحدها برطرف شود، همچنین سیاست انقباظی بانک ها نیز به شدت در حال اجرا است و این موضوع واحدهای تولیدی را در زمینه نقدینگی دچار مشکل کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی یزد ادامه داد: استان یزد یک استان کاملا صنعتی و معدنی است که در این زمینه درخواست سهم منابع ملی تبصره ای در استان یزد به صورت ویژه افزایش یابد و همچنین باید فکری برای اصلاح و نوسازی خط واحدهای تولیدی کرد تا بتوان امیدوار به سرپا ماندن این واحدها باشیم.

لزوم اعطای معافیت های مالیاتی به بخش گردشگری

اصغر آقانبیل؛ عضو اتاق یزد هم با تاکید بر اینکه بافت یزد یک نمونه کامل از زندکی مسالمت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است  اظهار داشت: از دولت انتظار داریم  که بخش خصوصی را نگاه کنید و به درخواست های انها توجه کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق بازرگانی یزد افزود: نگاه متفاوتی که بخش خصوصی می تواند  به گردشگری داشته باشد می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند و در خواست داریم در اجرای قوانین و مقررات حوزه گردشگری و احیا و مرمت بافت های تاریخی به صورت جدی از سوی شهرداری ها پیگیری شود.

وی افزود: همچنین اعطای معافیت های مالیاتی به بخش گردشگری و بهره برداری از مجموعه های تاریخی و تعدیل نرخ حامل های انرژی برای مجموعه های گردشگری لحاظ شود.

نبیل با تاکید بر اینکه ایران براساس امارهای بین المللی جزو ارزان ترین کشورها در حوزه گردشگری است تصریح کرد: بهسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان  حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی می تواند حال گردشگری را بهبود بخشد.

وی با اشاره به اینکه  توجه ویژه به بخش گردشگری و تقویت موکش گردشگری می تواند مانع از گسترش موضوعاتی مانند ایران هراسی شود اظهار داشت: استان یزد رتبه اول را در برخی سرطان ها دارد ککه شاید علت آن توسعه برخی صنایع بوده است که در این زمینه توسعه گردشگری هم می تواند گلایه هایی در زمینه فرهنگی ایجاد می کند ولی امیدواریم این گلایه ها منجر به تعطیلی توسعه گردشگری نشود و قطعا با ایجاد پلیس تخصصی گردشگری نیز می توان به صورت تخصصی با مشکلات این حوزه برخورد کرد.

وی در پایان گفت: علیرغم اینکه حال گردشگری خوب نیست اما امیدواریم با بها دادن و تصویب کامل تعطیلی دو روزه شاهد حال روزهای خوب گردشگری باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز