خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مطرح شد:

5 ابرصنعت استان مرکزی به مدار تولید باز گشته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۳۲۷

استان مرکزی از روزهای شکوفایی و خوب فاصله گرفته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر 5 ابرصنعت در این استان به مدار تولید باز گشته‌اند و به وضعیت خوبی رسیده‌اند، گفت: این صنایع عمدتاً مشکلاتی از جمله حقوق معوقه و تولید داشتند که با اقدامات انجام شده حیات خود را مجدداً آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن میرزاخانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مرکزی، افزود: در این رابطه تمامی ارکان نظام در این استان و در سطح کشور برای بهبود و پایداری این وضعیت تلاش کردند تا مشکلات صنایع بزرگ استان رفع شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی تولید و صنعت در استان مرکزی با گذشته متفاوت است، ادامه داد: حل مشکلات صنایع استان مرکزی در گرو، انعکاس صحیح مشکلات و مطرح شدن موانع و از همه مهمتر ارائه راهکار از سوی متخصصین و متولیان است. این استان با این شیوه، توانسته نتایج قابل قبولی به دست آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: رویکرد تعاملی بسیار خوبی در استان حاکم است و این تعامل رو به رشد است. در دستگاه قضا حمایت‌های خوبی در حمایت از تولید صورت گرفته که نشان از همین رویکرد تعاملی دارد.

میرزاخانی با تأکید بر اینکه مدیران استانی باید در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داشته باشند که این مهم کمتر اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص برخی مسائل در سطح کلان بوده و از حوزه استان خارج است. تا زمانی که ایران را تهران می‌بینیم و تهران را ایران، هیچ مشکلی از استان‌ها قابل حل نیست.

وی به نتیجه مؤثر سفر وزرا به استان مرکزی اشاره کرده و بیان داشت: با سفر اعضای هیئت دولت به این استان، برخی مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان که نیاز به تصمیم‌گیری کلان بود، برطرف و شرایط مطلوبی برای این بخش اقتصادی در استان رقم زده شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی به مشکلات ارزی صادرکنندگان اشاره داشته و تأکید کرد: در تمام دنیا، صادرکنندگان ملزم به بازگرداندن ارز به کشور هستند و در ایران نیز این‌گونه است. اما در این راستا شیوه‌ها مشکل دارند، بنابراین باید شیوه‌ها اصلاح شود تا صادرکنندکان متضرر نشوند و تعهدات ارزی انجام شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: اگر مشکلی وجود دارد تنها دولت مقصر نیست، بلکه همه با هم این فضا را خلق و ایجاد کرده‌اند. بنابراین اگر قرار است در مسیر بهبود شرایط، اتفاقی رخ دهد بخش‌های خصوصی، دولت و قضایی و ... باید در کنار یکدیگر و هماهنگ با هم باشند.

محمدرضا گودرزی افزود: مشخصه استان مرکزی از گذشته صنعتی و اقتصادی بودن است و به عنوان پایتخت صنعت ایران شهرت دارد، اما از روزهای شکوفایی و خوب فاصله گرفته است. این استان در حوزه صنعت تا جایگاه دوم پیش آمد، اما اکنون به رتبه هشتم رسیده و بدون شک تنزل بیشتر این رتبه ممکن خواهد بود.

وی به وضعیت شهرستان اراک در حوزه صنعت و تولید اشاره کرده و ادامه داد: اکنون اشهرستان راک به عنوان مرکز استان مرکزی، ارشد بودن خود در حوزه صنعت و تولید را از دست داده و ساوه، زرندیه و دلیجان از این شهر پیشی گرفته‌اند و در این حوزه فعال‌تر هستند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد. صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی افسران این جنگ هستند و در خط مقدم آن قرار دارند. در این شرایط نگاه‌ها باید به سمت علت‌ها باشد. تا زمانی که نگاه معلول وجود دارد و علت‌یابی شکل نگیرد، این عرصه با مشکل مواجه است.

حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی افزود: باید در نظر داشت که راهکار رفع برخی علت‌ها می‌تواند پاسخگوی مشکل 2000 یا 3000 واحد صنعتی باشد. همچنین از سوی دیگر شاخص‌های اقتصادی باید بررسی شود تا در پایان سال بتوان ارزیابی دقیقی در این حوزه داشت.

وی ادامه داد: برخی از مسئولین و مدیران متهم می‌شوند که تصمیم ناعادلانه‌ای اتخاذ کرده‌اند که سبب گلایه‌ها و نارضایتی‌هایی می‌شود. این اتفاق ناشی از قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های نامناسب است. در این خصوص، خانه صنعت و معدن می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و این نقش باید جدی‌تر تلقی شود.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی به اقدام ارزشمند این استان در استقرار و شکل‌گیری مجتمع ویژه اقتصای اشاره کرده و اظهار داشت: با راه‌اندازی این مجتمع، گام بزرگی برای حل مشکلات و موانع فعالان اقتصادی استان برداشته شد که بهتر از شورای حل اختلاف بوده و فواید بسیاری خواهد داشت.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی، باید یک کارگروه مشورتی، متشکل از متخصصان در حوزه اجرا، نظارت و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی تشکیل گردد تا موفقیت‌های فعالین اقتصادی احصاء و توسعه داده شود. در این کارگروه می‌توان ناکامی‌ها و منشاء آسیب‌ها را نیز شناسایی کرد.

وی بیان داشت: تلاش‌ها در راستای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان مرکزی است و این موضوع همواره مورد توجه ویژه خواهد بود. دستگاه قضایی استان تلاش می‌کند تا از فعالان اقتصادی استان حمایت کند، چرا که در ایجاد فرصت‌های شغلی نقش مؤثری دارند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی به درگیر بودن بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان با دستگاه نظارتی اشاره داشته و تأکید کرد: بخشی از مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان به دستگاه نظارتی مربوط است که برای حل آنها از کلان کشور مصوبه گرفته شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز