خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا از یاسوج:

تاکنون تب مالت انسانی در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۵۳۰

سه گاو دارای تب مالت در کشتارگاه ذبح شد

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده تب مالت انسانی در این استان گزارش نشده است.

"سیدمختار رجائی فر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: تب مالت انسانی و حیوانی بعنوان یک بیماری مشترک، طبیعی اما تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده تب مالت انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلان نشده اگرچه مسوولیت آمارها و رسیدگی به بیماری تب مالت انسانی برعهده دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه تب مالت دامی در بین دام ها طبیعی و بصورت عادی در بین تمام دام های سبک و سنگین در سراسر دنیا وجود دارد، اظهار داشت: دام هایی که دارای بیماری تب مالت هستند و شناسایی می شوند در همان ساعات اولیه تحویل کشتارگاه شده و اعضای درونی آن حذف و بانظارت کامل ناظران دامپزشکی، از چرخه مصرف خارج می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از سالم سازی حرارتی لاشه و سایر اعضای دام های دارای تب مالت توسط این ناظران در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی استان خبرداد و یادآورشد: این لاشه ها بعد از مدت مُعینی در کارخانجات سوسیس و کالباس، وارد چرخه مصرف می شود.

رجائی فر گفت: وارد شدن این لاشه‌ها در چرخه مصرف در تمام دنیا یک امر متداول بوده و براساس دستورالعمل های بین المللی و کاملا استاندارد انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در یک ماهه اخیر گزارشی از دام‌های دارای بیماری تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد دریافت کرده‌اید یا خیر؟ هم اظهار داشت: بله، گزارش بیماری تب مالت سه راس گاو در یک گاوداری اعلان که در کمترین زمان ممکن به کشتارگاه انتقال داده شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تب مالت گاو برای انسان مشکل و چالشی بهمراه ندارد اما تب مالت دامهای سبکی چون گوسفند و بُز برای بهداشت عمومی جامعه چالش برانگیز و مشکل ساز است.

رجائی فر با تاکید براینکه لاشه هایی بز و گوسفند گرفتار تب مالت هم به کشتارگاه می رود و بصورت جداگانه در سردخانه و دمای مناسب جاسازی می شود، ادامه داد: تمامی اقدامات بهداشتی لازم برای معدوم سازی و یا انتقال لاشه ها به چرخه مصرف با نظارت کامل ناظران اداره کل دامپزشکی صورت می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز