خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

شیوع دیابت در استان مرکزی 14.63 درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۷۹۱

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت این استان گفت: شیوع دیابت در این استان 14.63 درصد است و حداقل 75 درصد این افراد از بیماری خود آگاه هستند.

به گزارش ایلنا، اردلان زیلابی به مناسبت به هفته ملی دیابت (20 تا 26 آبان)، افزود: در کشور ایران حداقل 14.15 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعدادشان بیش از 7 میلیون و 500 هزار نفر برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از 537 میلیون نفر از مردم در رده سنی 20 تا 79 سال سن، به بیماری دیابت مبتلا هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت این استان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تعداد بیماران بالغ بر 643 میلیون نفر شود و در هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند.

زیلابی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری حائز اهمیت است، تصریح کرد: در این راستا برنامه پویش اجرای بسیج ملی غربالگری و بیماریابی بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا اجرایی می‌شود و همگام با این برنامه اطلاع‌رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت انجام می‌شود.

وی بیان داشت: شناخت خطرات و اقدام موثر این فرصت را فراهم می‌آورد تا از طریق آموزش عمومی به خصوص برای افراد بالای 18 سال، بتوان برای ارتقاء آگاهی عمومی و تشویق افراد، خود مراقبتی و پیشگیری از بروز بیماری، گام‌های مهمی برداشت.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت این استان تأکید کرد: انتظار می‌رود مراقبان سلامت برای فراخوان جمعیت هدف، بر اساس بسته خدمتی دیابت در راستای تشخیص به موقع دیابت و پیشگیری از بروز عوارض تلاش کنند.

زیلابی به فرایند اندازه‌گیری قندخون به صورت رایگان در پایگاه‌های سلامت استان مرکزی اشاره کرده و ابراز داشت: تمامی افراد 18 سال به بالا در استان مرکزی می‌توانند برای اندازه‌گیری قندخون، ناشتا به صورت رایگان به پایگاه سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز