خبرگزاری کار ایران

انتقاد اهالی تئاتر یزد از برگزاری سلیقه‌ای جشنواره استانی؛

اداره ارشاد قوانین جشنواره را نادیده گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۵۶۰

هنرمندان و فعالان تئاتر یزد با انتقاد از نگاه‌های سلیقه‌ای اعضای بازبینی سی و سومین جشنواره تئاتر استانی معتقدند که در برگزاری این جشنواره در استان یزد تخلفاتی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استانی یزد به صورت رقابتی در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی منتشر شد و شور و حالی در بین اهالی تئاتر ایجاد کرد اما این شور و حال دوام چندانی نداشت و به گفته کارشناسان و فعالان تئاتر یزد، تخلف آیین نامه‌ای در برگزاری جشنواره خود را نشان داد.

احسان عابدی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر استانی یزد گفته بود این جشنواره در جهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی با رقابت سالم در بین هنرمندان تئاتر برگزار می‌شود و تلاش خواهد کرد با جذب حداکثری نخبگان هنری، صحنه نمایش را شایسته مردم تزئین خواهد کرد.

وی جشنواره تئاتر را محملی برای رشد و توسعه جریان های نو و جدید در تئاتر دانسته و گفته بود: این جشنواره می‌تواند از نگاه مسائل اجتماعی و فرهنگی در بازتاب هنرمندانه در آثار نمایشی با بیان و پیدا شدن راهکارهای مناسب، راه برون رفت از این دست مسائل شود.

عابدی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر استان یزد در نیمه دوم آبانماه ۱۴۰۲ در یزد برگزار می‌شود، تصریح کرد: این جشنواره برای ارتقاء سطح کیفی تئاتر استان‌ برگزار می‌شود و برگزیده آن طی فرآیندی به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.

ارتقاء سطح کیفی تئاتر استان‌ با کارهای ضعیف محقق نمی‌شود

در انتشار فراخوان جشنواره نیز عنوان شده رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی، گردهمایی بهترین آثار تولید شده استان در یک سال گذشته در قالب رقابتی سالم و هنرمندانه، رشد و توسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی، منطقه‌ای و جغرافیایی همچنین ساماندهی فعالیت‌های نمایشی و حمایت از هنرمندان و گروه‌های نمایشی از اهداف جشنواره است در حالیکه به گفته اهالی تئاتر یزد کارهایی که اجرای عموم رفتند و در واقع شورای بازبینی و صدور پروانه نمایش برای آنها مجوز صادر کرده، با سلیقه‌ی اعضای بازبینی حذف شدند.

حمیدرضا استادیان یکی از هنرمندان تئاتر و عضو انجمن نمایش یزد با اشاره به تخلفات آیین نامه ای در برگزاری جشنواره تئاتر استان یزد به ایلنا گفت: آیین نامه انجمن نمایش در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر استانی صراحتا اعلام می‌کند جشنواره صرفا مختص آثاری است که اجرای عموم آنها انجام شده باشد اما کارهای انتخاب شده اجرای عمومی نداشته است.

وی با بیان اینکه هیچ نمایشی نمی تواند مجوز اجرای عموم را داشته باشد مگر اینکه سطح کیفی خوبی برخوردار باشد و نظر هیات بازبینی را جلب کند، افزود: مسئولین محترم ارشاد گفتند کارهای انتخاب نشده در جشنواره ضعیف بوده در حالیکه اجرای عموم داشته و بلیط فروشی برای اجرا صورت گرفته است.

این هنرمند یزدی با انتقاد از تخلف صورت گرفته ادامه داد: متاسفانه بر خلاف قانون، سه اثر راه یافته به مرحله داوری اجرای عموم نداشتند و واضح است که نمایش فقط برای جشنواره تولید شده و حتی پروانه نمایش برای آنها صادر نشده و نوبت اجرا هم ندارند.

وی دیگر شرط راه یابی آثار به جشنوراه را عدم شرکت در هر جشنواره‌ای برشمرد و تصریح کرد: اثر تولیدی باید در بازه زمانی بین جشنواره سال گذشته و امسال تولید شده باشد اما آقایان کاری که قبل از جشنواره استانی سال گذشته تولید شده و در جشنواره دیگر هم حضور داشته و از آنجا به فجر راه یافته را دوباره در جشنواره استانی شرکت داده‌اند.

مسئولین ارشاد دیگر تلفن هم جواب نمی‌دهند

وی با بیان اینکه مسئولان در این خصوص هیچ پاسخی ندادند، گفت: آثاری که از راهیابی به جشنواره حذف شده است باید بر اساس دلایل فنی، علمی و تئاتری باشد چراکه به گفته مدیرکل ارشاد استان هدف از برگزاری جشنواره‌ها رشد و اعتلای تئاتر است بنابراین می‌طلبد برای تحقق این هدف پاسخ درست به این مطالبه جمعی بدهند.

استادیان با بیان اینکه اداره ارشاد استان یزد قوانین برگزاری جشنواره را نادیده گرفته، افزود: انتقادات در این زمینه به صورت مکتوب به اداره کل ارشاد استان و حتی انجمن هنرهای نمایشی در تهران ارسال شده است تا به این تخلفات رسیدگی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز