خبرگزاری کار ایران

رئیس‌کل دادگستری استان:

دادگاه‌های علنی برخط در استان مرکزی برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۰۵۶

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه برگزاری دادگاه‌های علنی برخط، دانش و بینش حقوقی مردم را ارتقا می‌دهد، گفت: مقدمات برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در دادگستری این استان با تشکیل کارگروه مربوطه در حال آماده‌سازی است و به زودی در استان اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در حاشیه جلسه کارگروه برگزاری دادگاه‌های برخط در استان مرکزی، افزود: برگزاری علنی دادگاه‌ها بر اساس اصل 165 قانون اساسی، سند تحول قضایی، ماده 352 و ماده 652 آئین دادرسی کیفری در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برگزاری علنی دادگاه‌ها به منظور ارتقاء شفافیت در رسیدگی‌های قضایی و فراهم کردن امکان نظارت مردمی و در نتیجه اقناع افکار عمومی، آئین‌نامه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به صورت برخط و دستورالعمل نحوه انتشار احکام دادگاه‌ها و برگزاری دادگاه علنی، در دستور کار این قوه قرار دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی اظهار داشت: این فرایند علاوه بر تبیین برخی جزئیات پرونده‌ها و واقعیت‌ها و مشکلات مربوط به فرآیند رسیدگی قضایی، از تولید ابهام و تکثیر شایعات پیشگیری کرده و همزمان محیط آموزشی مناسبی را برای دانشجویان رشته‌های حقوق و کارآموزان دستگاه قضایی فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: با توجه به نظریه مشورتی شماره 7/1402/91 مورخ 11 شهریور 1402 اداره‌کل حقوقی معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، برگزاری «دادگاه علنی به صورت برخط» بلامانع است که این نظریه می‌تواند مبنای عمل در این خصوص قرار گیرد.

وی بیان داشت: این موضوع با استقبال دانشجویان، صاحب‌نظران و عموم مخاطبان همراه شده است و پیش‌بینی می‌شود با انجام این برنامه در گام نخست موجبات شفافیت در رسیدگی و صدور آراء متقن فراهم شود و در گام بعدی باعث ارتقاء دانش و بینش حقوقی و قضایی مردم در موضوعات مختلف حقوقی شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز