خبرگزاری کار ایران

استاندار مرکزی خبر داد؛

بیشترین نرخ فرونشست زمین در 7 منطقه از استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۷۴۷

استاندار مرکزی با تأکید بر وجود فرونشست زمین در مناطق مختلف این استان، گفت: 7 منطقه با وسعت 1500 مترمربع، بیشترین نرخ فرونشست زمین در استان را دارد که لازم است اقدامات مقتضی در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به عملیات بحران استان مرکزی، افزود: مدیریت و صیانت از منابع آبی به خصوص منابع آب زیرزمینی در استان یک ضرورت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی به خطرات جبران‌ناپذیر برداشت‌های غیرمجاز آب اشاره کرده و ادامه داد: کاهش سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی بر اثر برداشت‌های غیرمجاز، می‌تواند ضربات مهلکی در پی داشته باشد و به زیرساخت‌های اصلی آسیب وارد کند.

استاندار مرکزی در خصوص سیلاب مرداد ماه سال گذشته، اظهار داشت: با احتساب عملکرد 26 استان درگیر در سیل مرداد ماه سال گذشته، استان مرکزی رتبه اول بازسازی سیل را در تمامی عرصه‌ها به خود اختصاص داده است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: در سیلاب مرداد ماه سال گذشته 200 واحد مسکونی در کمتر از 6 ماه بازسازی شد و حدود 50 درصد کمک بلاعوض سال گذشته برای ساخت و بازسازی به تمام واحدهای آسیب دیده تخصیص یافته است. همچنین پرداخت وام یک میلیارد ریالی، از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.

وی بیان داشت: در سفر وزیر کشور به اراک، مطرح شد که معاونت عمرانی وزارت کشور و اداره‌کل راه و شهرسازی در این استان کارگروهی برای بررسی الحاق روستاهای مجاور به شهر اراک تشکیل دهند. این پیشنهاد می‌تواند از سوی شهرداری یا استانداری مطرح شود تا با یک همگرایی، خدمتی برای روستاهای مجاور انجام پذیرد.

استاندار مرکزی تأکید کرد: 35 دستگاه و 1100 نفر در عملیات تمرینی مانور زلزله سد الغدیر ساوه مشارکت داشتند که بنابر گزارش مدیریت بحران کشور قوی‌ترین عملیات تمرینی در تاریخ مدیریت بحران کشور برگزار شده است.

مخلص‌الائمه ابراز داشت: در این این عملیات تمرینی برخی از دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت برق باختر، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت ملی گاز، آتش نشانی اراک و شهرداری ساوه حضور پرقدرت و موفقی داشتند.

وی اضافه کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی نیز برای نخستین بار به چنین مانورهایی فراخوانده شده بودند و در این عملیات تمرینی شرکت داشتند. همچنین برخی تجهیزات برای اولین بار در عملیات‌های تمرینی این مانور مورد استفاده قرار گرفت.

استاندار مرکزی همچنین گفت: با مشخص شدن نقص تمرین و تجهیزات این دستگاه‌های اجرایی، باید مجدانه در جهت رفع نواقص و آمادگی بیشتر گام‌های بلندتری در عملیات‌های بعدی برداشته شود تا نواقص کمتری را شاهد باشیم. در این راستا باید اقدامات لازم در دستور کار باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: در آخرین مطالعات پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه در طرح کالبد ملی، استان مرکزی جزء منطقه البرز جنوبی است. در این پهنه‌بندی، کشور به 6 پهنه خطر بسیار بالا، خطر بالا، خطر نسبی بالا، خطر متوسط، خطر نسبی پایین و خطر پایین تقسیم شده است.

امید محترمی به شروع فصل سرما و خطر مسمومیت و گازگرفتگی اشاره کرده و افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید با تولید محتوا در خصوص پیشگیری از خطر گازگرفتگی اقدامات لازم را انجام دهند تا با اقدامات پیشگیرانه در این حوزه مشکلی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته 110 مصوبه تصویب شده که از این تعداد 90 درصد آنها اجرایی شده و 10 درصد باقی‌مانده است. در این راستا سازمان صمت و اداره کار موظف به تشکیل کارگروهی در راستای مشخص شدن تکلیف قانونی شهرک‌های صنعتی در راستای چهارچوب مصوبات ستاد مدیریت بحران هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی اظهار داشت: صنایع استان مرکزی ظرفیت خوبی در حوزه مدیریت بحران دارند که در این راستا می‌طلبد پالایشگاه، پتروشیمی و ایرالکو در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز