خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا مطرح شد:

فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند عملاً منتفی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۷۲۹

بر اساس ماده ۱۴ قانون هوای پاک نیروگاه حرارتی شازند باید از مکان فعلی خود جابجا شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با تأکید بر اینکه اجرای فرایند فیلتراسیون در نیروگاه حرارتی شازند عملاً منتفی است، گفت: فرایند فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند اینگونه نیست که یک دستگاه خاصی بر روی دودکش نصب شود و بگویند که فیلتراسیون انجام شده است. اجرای این فرایند نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌های متعددی است که با وضعیت فعلی، نمی‌توان این زیرساخت‌ها را تأمین کرد.

یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: نخست اینکه به اندازه وسعت زمینی که این نیروگاه حرارتی شازند در آن احداث شده و یا شاید از این میزان وسعت هم مقداری بیشتر، زمین مورد نیاز است تا سیستم فیلتراسیون این نیروگاه در آن احداث شود. فیلتراسیون نیروگاه باید از ابتدای فرایند احداث این مجموعه عظیم صنعتی اجرایی می‌شد که متأسفانه این موضوع انجام نشده است. بررسی‌هایی که انجام شده حاکی از آن است که با وسعت زمین موجود در نهایت شاید تنها برای یک واحد از نیروگاه حرارتی شازند بتوان فرایند فیلتراسیون ایجاد کرد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی اینکه فرایند فیلتراسیون حدود 80 تا 90 لیتر در ثانیه آب نیاز دارد. حتی اگر فیلتراسیون نیز انجام شود، منابع آبی مورد نیاز در منطقه وجود ندارد. اگر برای فیلتراسیون بتوان از پساب هم استفاده کرد، باید بر روی فرایند استفاده از پساب نیز اقدامات خاصی انجام شود و مورد تسویه قرار گیرد. این موضوع موارد فنی و اجرایی خاص خود را دارد. موضوع دیگر پسماندهای حاصل از فیلتراسیون است. آهکی که از فرایند فیلتراسیون به عنوان پسماند تولید می‌شود، در نوع خود پسماندی است که باید بر روی کاربردهای مصارف آن اقدامات خاصی صورت گرفته و بررسی‌های لازم انجام شود. با این وضعیت در وزارت نیرو اراده‌ای برای فیلتراسیون نیروگاه وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: استفاده از سوخت LPG در نیروگاه حرارتی شازند نیز یکی از بحث‌هایی بود که به شدت مورد پیگیری قرار گرفت، اما چندین موضوع در این خصوص وجود دارد. یک موضوع بحث مخازن ذخیره LPG است. حدود 600 میلیون مترمکعب LPG باید ذخیره‌سازی شود، این در حالی است که فرایند ساخت مخازن ذخیره LPG در نوع خود یک پروژه‌ای است که بسیار هزینه‌بر است.

یوسفی تصریح کرد: موضوع بعدی اینکه که امکان ساخت مخازن ذخیره سوخت LPG باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد که در برآوردهای اولیه این موضوع رد شده است. موضوع دیگر بحث قیمت سوخت LPG است که هزینه‌های تولید را در نیروگاه حرارتی شازند بالا می‌برد و به نحوی این موضوع نیز منتفی شده است. بحث بعدی این است که LPG باید وجود داشته باشد تا بتوان آن را ذخیره کرد. تولید این نوع سوخت در حال حاضر به اندازه نیاز انجام می‌شود. تمامی این موارد ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد که باید در جایگاه‌های خاص آنها مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد.

وی بیان داشت: البته باید در نظر داشت که عمر مفید نیروگاه حرارتی شازند 5 تا 6 سال دیگر است و هنگامی که این بازه زمانی به پایان برسد و عمر این نیروگاه تمام شود، اگر اراده خاصی در این راستا وجود داشته باشد و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود، می‌توان تکنولوژی این مجموعه را تغییر داد و یا اینکه این غول صنعتی به نیروگاه خورشیدی تبدیل شود. این موارد از جمله پتانسیل‌هایی است که می‌توان بر روی آن تفکر کرد و اقدامات ویژه‌ای انجام داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به این موضوع که هر چند بر اساس ماده 14 قانون هوای پاک نیروگاه حرارتی شازند باید از مکان فعلی خود جابجا شود و در مسیر دیگری قرار گیرد، تأکید کرد: متأسفانه این ماده قانونی از سال 1396 تا سال گذشته اصلاً فعال نبوده است. از سال گذشته ماده 14 این قانون فعال شده و جلسات متعددی نیز برای آن برگزار شده است. این موضوع در دستور کار قرار دارد تا اقدامات اولیه آن انجام شود و در نهایت نیروگاه شازند به مکان دیگری منتقل شود. این موضوع یک برنامه دراز مدت است و در کوتاه‌ مدت بعید است که پاسخگو باشد.

یوسفی ابراز داشت: در ارتباط با تمامی صنایع آلاینده‌ای که مشمول ماده 14 قانون هوای پاک هستند، موضوعی که وجود دارد این است که در داخل همان واحد صنعتی، آیا می‌توان با انجام اقداماتی آلایندگی را حذف کرد یا اینکه نمی‌توان چنین اقداماتی انجام داد. مباحثی در این خصوص مطرح شده است و در دست بررسی است. برای مثال در خصوص نیروگاه حرارتی شازند که فرایند تولید برق را به شکل وسیع بر عهده دارد، این موضوع مطرح است که در فضایی که این نیروگاه ایجاد شده، فرایند نیروگاه‌های خورشیدی و تولید انرژی خورشیدی جایگزین شود.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و تولید برق از این طریق در دستور کار استان قرار دارد. امیدواریم در آینده نزدیک نیروگاه‌های خورشیدی کم‌کم جایگزین نیروگاه‌های آلاینده شوند. این موارد برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت است. اما در فرایند کوتاه‌مدت تنها می‌توان بر روی مدیریت مسائل موجود اقدام کرد و این آرزو را داشت که نیروگاه حرارتی شازند تعطیل شود و به مکان دیگری منتقل شود. یا اینکه برق از مسیر دیگری تأمین شود که این موضوع فرایند بسیار دشواری است. موضوع دیگر اینکه مازوت‌سوزی مدیریت شود و از سوخت گاز استفاده کرد و یا اینکه از فرایند اورهال استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه فرایند مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در سال جاری یک ماه دیرتر از سال گذشته انجام شده است، گفت: فرایند مازوت‌سوزی این نیروگاه سال گذشته از 20 آبان ماه آغاز شد و از 29 آبان ماه نیز تمامی 4 واحد این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده کردند. اما در سال جاری مازوت‌سوزی این مجموعه از 21 آذر ماه آغاز شده است، با این تفاوت که یک واحد به حالت اورهال و تعمیرات اساسی درآمده و تنها 3 واحد از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

یوسفی با یادآوری این موضوع که سال گذشته حدود 7.5 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده شده است، افزود: از سوی مجموعه حفاظت محیط‌زیست در خصوص فرایند مازوت‌سوزی مطالبه‌گر هستیم، اما هیچگاه عنوان نکرده‌ایم که 100 درصد مازوت نمی‌سوزانیم. موضوع آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند مسئله‌ای نیست که در کوتاه‌ مدت و به اصطلاح در بازه زمانی یک شب حل‌وفصل شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصوب شد تا در فصل زمستان یکی از واحدهای نیروگاه حرارتی شازند در فرایند اورهال و تعمیرات اساس قرار گیرد که این اتفاق انجام شد. فرایند اورهال تا عید نوروز و بهار سال آینده ادامه خواهد داشت و این واحد از هیچ نوع سوختی استفاده نخواهد کرد. با اجرای فرایند اورهال در یکی از واحدهای نیروگاه، یک چهارم از فرایند سوخت‌گیری این نیروگاه حذف می‌شود. همچنین سعی شد تا بقیه واحدها نیز از سوخت گاز استفاده کنند، هر چند سوخت گاز نیز چندان سوخت سالمی نیست و به هر حال آلایندگی‌های خاص خود را دارد. در حال حاضر شرایط اینگونه ایجاد شده تا از مازوت استفاده شود.

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز