خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد:

جولان سگ‌های بلاصاحب در معابر یاسوج به یک معضل تبدیل شده است/ راه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب کشتن آنها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۶۱۰

معضل سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرها و مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد رو به افزایش است و می‌تواند به تهدیدی بالقوه برای شهروندان تبدیل شود، تهدیدی که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت در میان مردم، احتمال حیوان گزیدگی و انتقال هاری را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، جمعیت سگ‌های بلاصاحب در مناطق مختلف کشورمان بدنبال اقدامات مُدعیان حمایت از حقوق سگ‌ها در حال افزایش است و اگر روند جمعیتی آنها براساس آمارهای موجود کنترل نشود بدون تردید در سال‌های آینده باید شاهد خطرات زیادی از سوی این سگ‌های بلاصاحب در کوچه پس کوچه‌های روستاها و کف خیابان‌ شهرهای مختلف ایران باشیم.

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به برخی آمارهای رو به رشد جمعیتی سگ‌های بلاصاحب در ایران، می‌گوید: پرسه زدن این سگ‌ها در محیط‌های انسانی پیامدهای مختلفی دارد. جفت‌گیری گرگ با سگ‌های بلاصاحب می‌تواند به تولید «گرگاس» منجر شود، حیوانی که خوی وحشی گرگ و هوش سگ را دارد و به همین دلیل می‌تواند خطرناک باشد و با نزدیک شدن به محیط زیست انسان ممکن است به افراد حمله کند.

"هادی سینایی" به ایلنا از یاسوج گفت: افزایش جمعیت سگ‌ها در سکونت‌گاه‌های انسان، پیامدهای دیگری هم دارد و در صورتی که این حیوان به هاری مبتلا باشد می‌تواند این بیماری را به انسان یا حیوانات دیگر منتقل کند و باعث مرگ آنها شود اما حتی اگر هار نباشد هم احتمال تهاجم ‌آن به انسان وجود دارد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه حضور آنها در مناطق مسکونی می‌تواند به ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به خصوص کودکان و آسیب به آنها شود، یادآور شد: در گذشته، ماموران شهرداری یا وزارت بهداشت با کشتن و معدوم کردن سگ‌های بلاصاحب تلاش می‌کردند تا از افزایش جمعیت آنها و ایجاد مشکلات اجتماعی در محیط زندگی انسان جلوگیری کنند اما این روش سال‌هاست منسوخ شده و بجای آن در بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی برای حفاظت از حیوانات تصویب کرده‌اند.

یک کارشناس مسائل اجتماعی هم یکی از عوامل ازدیاد جمعیت سگ‌ها را غذا دادن به آنها از سوی مردم دانست و اظهار داشت: بسیاری از حامیان محیط زیست و مردم از روی مهربانی به سگ‌ها و گربه‌ها غذا می‌دهند، اقدامی خیرخواهانه که البته با افزایش جمعیت سگ‌ها در مراکز مسکونی، به بالارفتن میزان حیوان گزیدگی منجر می‌شود.

"سعید رحمانی اصل" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: عده‌ای تحت عنوان حامی حیوانات از اجرای دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب ممانعت می‌کنند و با نظرات خودسرانه و غیر کارشناسی باعث افزایش سگ‌های بلاصاحب شده‌اند.

جولان سگ‌های بلاصاحب در معابر یاسوج به یک معضل تبدیل شده است/ راه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب کشتن آنها نیست

شهرداری‌ها باید سگ‌ها را زنده‌گیری، واکسینه و عقیم کنند

کارشناس مرکز بهداشت در استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: براساس دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب مصوب بهمن ماه سال 1387، شهرداری‌ها وظیفه اصلی را در خصوص سگ‌های بلاصاحب دارند و باید سگ‌ها را زنده‌گیری، واکسینه و عقیم کنند و در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نگهداری کنند.

"سیدحسین رازیان" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج افزود: شهرداری‌ها به طور کلی با غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب مخالف هستند و افراد حامی سگ‌ها را مانعی در مسیر جمع‌آوری این نوع سگ‌ها از سطح شهرها می‌دانند.

یک اُستاد حقوق هم گفت: شهرداران با تمام توان نسبت به جمع آوری سگ‌های بلاصاحب اقدام کنند.

راه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب کشتن آنها نیست

"سجاد زارع" به ایلنا از یاسوج افزود: موضوع سگ‌های بلاصاحب جنبه‌های مختلفی دارند، هیچ کس از کُشتن سگ‌های بلاصاحب دفاع نمی‌کند، راه کنترل جمعیت این سگ‌ها کشتن آنها نیست و وزارت بهداشت هم با کشتن و معدوم کردن سگ‌ها مخالف است.

شهردار قلعه رئیسی در کهگیلویه بزرگ گفت: سگ‌های بلاصاحب، سلامت مردم را در این بخش به خطر انداخته‌اند و شهروندان و مسافرانی که از این شهر می‌گذرند از این وضعیت نگران و اظهار نارضایتی می‌کنند.

"صابر پیکر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج افزود: یکی از چالش‌هایی که شهروندان و مدیریت شهری را درگیر خود کرده، وضعیت سگ‌هایی است که از آن‌ها به عنوان سگ‌های بلاصاحب یاد می‌شود و شهرداری قلعه‌رئیسی نسبت سگ‌های بلاصاحب اقدام خواهد کرد و البته نیاز است تمامی مسئولان و دستگاه‌های عضو شورای سلامت همکاری لازم را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از افزایش سگ‌های بلاصاحب در خیابان‌های شهر دوگنبدان مرکز این شهرستان و برخی از روستاهای اقماری این شهر خبرداد و اظهار داشت: آمار جمعیتی سگ‌های بلاصاحب به شکل بی‌‌رویه‌ای در گچساران رو به افزایش است.

"جهانگیر علیزاده" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: شهرداری دوگنبدان اقدامات لازم در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب را انجام داده و باید اقدامات انجام گرفته را اطلاع رسانی کند.

معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان هم تاکید کرد: در راستای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهرداری اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده‌ایم.

تاکنون ۴۰۰ قلاده سگ توسط شهرداری دوگنبدان عقیم‌سازی شده است

"غفار قنبری" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با بیان اینکه تعدادی از سگ‌های بلاصاحب تا حدودی جمع‌آوری و در جا‌های دیگر رهاسازی و یا به عشایر تحویل داده شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰۰ قلاده سگ توسط شهرداری دوگنبدان عقیم‌سازی و از لحاظ بیماری پاکسازی شده است.

وی گفت: سه نقطه را برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب پیش‌بینی کردیم که متأسفانه دو مورد آن‌ها اعتراضات مردمی را به همراه داشته و اکنون نقطه دیگری را انتخاب و در حال اجرای اقدامات اولیه برای این کار هستیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران هم با اشاره به وجود سگ‌های بلاصاحب در خیابان‌های شهر دوگنبدان و روستاهای اقماری این شهرستان، اظهار داشت: متأسفانه تعداد سگ‌ها در حوزه شهر و روستاها زیاد شده و این افزایش باعث ایجاد مشکلاتی در سطح شهرستان شده‌ است.

"حسین عسکری" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ۱۶۳ مورد گزیدگی توسط سگ در شهرستان گچساران رخ داده و شهروندان باید آگاهی لازم را در این ارتباط داشته باشند.

جولان سگ‌های بلاصاحب در معابر یاسوج به یک معضل تبدیل شده است/ راه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب کشتن آنها نیست

آگاهی مردم در مواجهه با سگ‌های بلاصاحب نقش مهمی دارد

وی با بیان اینکه، شهروندان نسبت به غذا دادن سگ‌های بلاصاحب نیز باید حساسیت کمتری داشته و این اقدام را انجام ندهند تا باعث نشود که سگ‌ها برای حضور بیشتر در شهر عادت کنند، یادآور شد: آگاهی مردم در مواجهه با سگ‌های بلاصاحب نقش مهمی دارد.

معاون سیاسی فرماندار بویراحمد هم گفت: جولان سگ‌های بلاصاحب در معابر شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به یک معضل تبدیل شده است.

"پرویز حقیقت" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج با اشاره به خطرات پیرامون وجود سگ‌های بلاصاحب در معابر و احتمال بروز خطرات جانی، انتقال بیماری‌ها و تصادف حیوانات با خودروها اظهار داشت: ساماندهی و جمع‌آوری این حیوانات در راستای کاهش جمعیت آنها ضروری است.

وی افزود: تاکنون در شهرستان بویراحمد حمله سگ‌های بلاصاحب آنچنان که خطر جانی برای کسی ایجاد کرده باشد را نداشته‌ایم.

فرماندار بویراحمد هم دلیل اصلی افزایش جمعیت آمار سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان را حضور عشایر در فصل بهار و تابستان در اطراف شهر یاسوج عنوان و تصریح کرد: عشایر هنگام کوچ پاییزه به مناطق گرمسیری کوچ می‌کنند و همین اقدام موجب ر‌ها شدن سگ‌ها و در نتیجه افزایش جمعیت آن‌ها در شهر می‌شود.

"شهرام مهدوی مطلق" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج، جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب را نیازمند هماهنگی بین سازمان دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری یاسوج و فرمانداری بویراحمد ذکر کرد و یادآور شد: شهرداری یاسوج مکانی را برای انتقال آن‌ها در خارج از این شهر، در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه در مرحله اول ۲۰۰ قلاده سگ توسط شهرداری یاسوج جمع‌آوری شد و برخی افراد خاص که خود را حامیان حمایت از حیوانات عنوان می‌کنند مانع از این اقدام شهرداری شدند و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: روزانه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی کودکان و یا افراد میانسال به علت گاز گرفتگی سگ‌های بلاصاحب به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند اعلام می‌شود. این حوادث باعث افزایش تزریق واکسن هاری شده که بنا به گفته مسئولان بهداشت و درمان هزینه زیادی دربر دارد.

مهدوی مطلق با اشاره به اینکه درباره هدف از جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب به حامیان حیوانات توضیح داده شد، افزود: تعدادی از آن‌ها قانع شدند و برای جمع آوری آنها ما را همراهی کرده و تعدادی دیگر نیز هنوز بر موضع خود پافشاری می‌کنند.

فرماندار بویراحمد گفت: سگ‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان دامپزشکی استان معاینه می‌شوند و بعد از احراز صحت و سلامت، کار عقیم‌سازی، نگهداری و واگذاری آن‌ها به افراد مورد نیاز انجام می‌شود.

جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری یاسوج

وی با بیان اینکه اگر این سگ‌ها بیمار باشند، توسط دامپزشکی معدوم‌سازی می‌شوند، تصریح کرد: در روزهای آینده مرحله دوم جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری یاسوج انجام می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از اجرایی نشدن مصوبات جلسه شورای سلامت این استان انتقاد و خاطرنشان کرد: بیش از دو سال است در استان در خصوص جمع آوری سگ‌های بلاصاحب جلسه برگزار می‌شود اما هنوز اقدامی انجام نشده و همچنان به عنوان یک معضل در شهر یاسوج وجود دارند.

"سیدجواد هاشمی مهر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: بر اساس دستور العمل ابلاغ شده، فرمانداری به عنوان رئیس کمیته و شهرداری هم متولی جمع کردن سگ‌های بلاصاحب است و برای جلوگیری از انتشار بیماری‌ها باید هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری و ساماندهی این سگ‌ها اقدام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: متاسفانه آمار جمعیتی سگ‌های بلاصاحب در استان به شکل نگران کننده‌ای رو به افزایش است.

"محمد ملک زاده" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با اشاره به جمع آوری سگ‌های بلاصاحب افزود: این سگ‌ها علاوه بر انتقال بیماری موجب رعب و وحشت مردم شده و بنا شد تا چند ماه آینده، نهادهای ذی ربط نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

گزارش: ضرغام علیبازی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز