خبرگزاری کار ایران

نماینده مرکزی در شورای عالی استان‌‎ها:

کانون‌های تولید ریزگرد مهمترین عامل آلایندگی هوای اراک هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۷۷۶

نماینده مرکزی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شهر اراک یکی از آلوده ترین شهرهای ایران است گفت: ریزگردها عامل اصلی آلودگی هوای اراک هستند.

به گزارش ایلنا، سید رضا قریشی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در شهر اراک گفت: عوامل مختلفی در آلودگی هوای شهر اراک نقش دارد که ریزگرد و مواد آلاینده کارخانه‌ها و پتروشیمی‌ها از مهمترین عوامل آلاینده هوای استان هستند.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی شهر اراک تا 7 مرداد ماه، شهر اراک با 33 روز ناسالم چهارمین شهر آلوده کشور بود.

قریشی تصریح کرد: در فصل تابستان مهمترین عامل آلودگی هوا در استان مرکزی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون هستند. به دلیل خشکسالی‌های پی در پی کانون‌های گرد و غبار در این استان شکل گرفته است و اکنون سبب آلودگی هوای شهر اراک می شوند.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: عمده کانون‌های گرد و غبار در کویر قم، مرکزی ایران و تالاب میقان است. در استان مرکزی 8 کانون گرد و غبار وجود دارد و یک کانون نیز در خارج از استان مربوط به قم است که سلامت هوا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: استان مرکزی از نظر آب وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به اینکه رودخانه مهمی در استان جاری نیست و تالاب‌ها نیز خشک شده‌اند این ریزگردها افزایش چشم‌گیری داشته اند. این مسئله روز به روز در حال افزایش است و بیماری‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: هرچند آلایندگی کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و خودروها نیز در آلودگی هوای اراک نقش دارند اما ریزگردها عامل اصلی آلودگی هوا در فصل تابستان هستند.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: ما کار سختی برای کاهش آلودگی به ویژه در زمینه ریزگردها داریم. یک برنامه جامع نیاز است تا بتوانیم کانون‌های ریزگرد را مدیریت و کنترل کنیم.

قریشی بیان کرد: هرچند در حوزه اجرای قانون هوای پاک هم پیشرفت‌هایی داشتیم اما هنوز کافی نیست و باید به فکر یک راهکار بلند مدت باشیم.

وی با بیان اینکه بیابان زدایی و جنگل کاری و ایجاد مرتع یک حرکت اساسی برای از بین بردن کانون‌های ریزگرد است گفت: مرکزی استانی خشک است و منابع آب سطحی اندکی دارد. با این وجود باید با استفاده از گیاهان بومی مقاوم و سازگار با آب و هوای منطقه شرایطی را به وجود آورد تا ریزگردها کنترل شوند.

عضو شورای شهر اراک ادامه داد: همچنین کاهش آلایندگی کارخانه‌ها و استفاده از انرژی پاک می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز