خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ریزگردها معضل مهم آلودگی هوا در استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۶۸۷

ریزگردها می‌توانند منشاء بسیاری از بیماری‌های خطرناک باشند

مدیرعامل مؤسسه محیط‌زیستی بوم فناوران مرکزی با بیان اینکه ریزگردها یکی از معضلات مهم آلودگی هوا در ایران و استان مرکزی هستند، گفت: این ریزگردها می‌توانند منشاء بسیاری از بیماری‌های خطرناک تنفسی، قلب و عروقی، عصبی، روانی و سرطان باشند. برای کنترل و کاهش ریزگردها، مسئولین کشور در تمامی سطوح باید راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، را در نظر گرفته و اجرایی می‌کردند.

حمیدرضا مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه خروجی عملکردها نشان از کوتاهی افراد و سازمان‌های مختلف در زمینه‌های متعدد است، افزود: برای راهکارهای کوتاه‌مدت، اطلاع‌رسانی می‌تواند در این حوزه اجرایی شود. در این راستا ارائه اطلاعات مناسب به عموم مردم درباره شدت و خطر ریزگردها، توصیه‌های بهداشتی و راهکارهای حفاظتی در مورد آلودگی هوای شهر اراک می‌تواند راهگشا باشد. سئوال اینجاست که چرا در روزهای اخیر کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا به وظایف خود در اطلاع‌رسانی به موقع، مطابق آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 قانون هوای پاک عمل نکرده است؟!

وی ادامه داد: قرنطینه راهکار دیگری است که در کوتاه‌مدت می‌تواند چاره‌ساز باشد. استفاده از قرنطینه در مناطق با غلظت بالای ریزگردها و گرد و غبار و اجرای جدی دستورالعمل‌های آمد و رفت جهت پیشگیری و جلوگیری از تنفس هوای آلوده و کاهش آلودگی هوا در داخل ساختمان‌ها باید با جدیت پیگیری شود. همچنین استفاده از ماسک‌های مخصوص برای جلوگیری از نفوذ ریزگردها به داخل ریه‌ها و دستگاه و مجاری تنفسی بسیار مفید خواهد بود. از سوی دیگر تغذیه‌های مفید جهت کاهش عوارض ناشی از آلودگی ریزگردها، همانند مصرف شیر و نیز سبزی‌ها و میوه‌های حاوی پکتین و به طورکلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها همانند سیب و انگور به عوارض ناشی از آلودگی‌های اینچنینی کمک خواهد کرد.

مدیرعامل مؤسسه محیط‌زیستی بوم فناوران مرکزی اظهار داشت: در ارتباط با راهکارهای میان‌مدت، کنترل منابع آلاینده یکی از اقداماتی است که برای کنترل و کاهش ریزگردها از منابع مختلف شامل فعالیت‌های صنعتی، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بهبود کیفیت سوخت در تمامی حوزه‌هایی که نیاز به استفاده از سوخت دارند، یکی از راهکارهایی است که در میان‌مدت پاسخگو خواهد بود. در ارتباط با ساماندهی ساختمان‌ها نیز اجرای قوانین و مقررات ساختمانی برای بهبود عایق‌بندی ساختمان‌ها در برابر ورود ریزگردها یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

مهاجرانی تصریح کرد: اصلاح محتوای گوگرد و ترکیبات دیگر در سوخت‌ها به وسیله استفاده از سوخت‌های با کیفیت بهتر و پالایش‌های پیشرفته‌تر می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. متأسفانه در موارد خاص مانند پالایشگاه اراک در طی سال‌های اخیر، مازوت با گوگرد بالا در اختیار نیروگاه برق شازند قرار گرفت و به طور فاجعه‌باری هوای اراک را برای مدت‌ها آلوده کرد و سلامت شهروندان و نیز ساکنین مناطق روستایی اطراف را با مخاطره مواجه ساخت.

وی بیان داشت: در مورد ریزگردهای با منبع خارجی نیز در گذشته بهانه مسئولین وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، حضور داعش در عراق و عدم امکان مدیریت تالاب‌های آن کشور بود. اما سئوال اینجاست که در شرایط کنونی برای عدم به کارگیری صحیح دیپلماسی عمومی و نیز دیپلماسی محیط‌زیست با کشورهای همسایه جهت کنترل منابع خارجی ریزگردها، بهانه مسئولین ذیربط چیست؟

مدیرعامل مؤسسه محیط‌زیستی بوم فناوران مرکزی تأکید کرد: در ارتباط با راهکارهای بلندمدت باید به تغییر الگوی انرژی توجه شود. استفاده از منابع انرژی تمیز و نیروگاه‌های با تکنولوژی پیشرفته برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در این خصوص به ویژه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی بسیار مثمر ثمر خواهند بود. همچنین ارتقاء، توسعه و بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در این خصوص بسیار راهگشا است. از سوی دیگر حفظ منابع‌طبیعی به جلوگیری از بروز پدیده گرد و غبار کمک خواهد کرد. در این خصوص حفاظت از جنگل‌ها، باغ‌ها و مناطق سبز برای کاهش آلودگی هوا و ریزگردها باید مورد توجه قرار گیرد.

مهاجرانی ابراز داشت: در مجموع، نگاه مسئولین کشور و استان به مقوله ریزگردها و محیط‌زیست باید برگرفته از رویکرد محافظت از «امنیت سلامت مردم» به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی باشد. باید به جای سفیدنمایی و اتخاذ موضع دفاعی در قبال عملکردهای ضعیف خود در زمینه‌های فوق، تلاش کنند تا بخش‌های باقی‌مانده از پشتوانه ارزشمند «سرمایه اعتماد اجتماعی» را از دست ندهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز