خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی کرمانشاه:

زیر ساخت‌های لازم برای گردشگری سلامت در کشور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۱۹۱

مهاجرت پزشکان ۱۰ برابر افزایش داشته است

رئیس سازمان نظام پزشکی کرمانشاه، از نبود زیر ساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری سلامت در کشور و افزایش ۱۰ برابری مهاجرت پزشکان در سال‌های اخیر خبر داد.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه،  محمد باقر حیدری در حاشیه مراسم تجلیل از پزشکان نمونه استان کرمانشاه که به مناسبت روز پزشک و داروساز در تالار برق استان کرمانشاه برگزار شد، گفت: جامعه پزشکی ما همواره، در مراحل مختلف کمک حال مردم و بوده است و این خدمات را بدون هیچ چشم داشتی انجام داده‌اند.

این مسوول افزود: پزشکان همه ناملایمات و کم لطفی‌هایی را که به آنان وارد می‌شود را به جان می‌خرند و این از جان گذشتگی‌ها را در گذشته و در خلال جنگ تحمیلی و در سالهای اخیر نیز در بحث شیوع کرونا به چشم دیدیم که پزشکان چگونه بیماران و فوت شدگانی را که حتی خانواده های خودشان از آنها دوری می کردند را چگونه کمک رسانی می‌کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره شکایات مختلفی که از پزشکان در سازمان نظام پزشکی  می‌شود افزود: اکثر شکایات مربوط به جامعه دندانپزشکی است و اخیرا هم شکایات متعددی در بحث اعمال زیبایی به این سازمان ارجاع داده می‌شود.

حیدری بیان کرد: در سازمان نظام پزشکی، نمایندگانی از قوه قضاییه، نماینده پزشکی قانونی و تعدادی از همکاران متخصص ما حضور دارند و پرونده ها را در اکثر وقت بررسی و پیگیری می‌کنند. 

رئیس سازمان نظام پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: پزشکان نیز مانند سایر اقشار مطالباتی را از دولت دارند که مهمترین آنها بحث تعرفه و دریافت تعرفه واقعی و همچنین عدم ارتباط مالی با بیمار است به نحوی که اکثر پزشکان می خواهد با بیماران تبادلات مالی نداشته باشند و در عوض دولت و  بیمه ها طرف حساب پزشکان باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث گردشگری سلامت تصریح کرد: با مطالعاتی که انجام گرفته است اگر در کشور بتوانیم زیر ساخت های این بخش را فراهم کنیم می توانیم در کشور بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد در سال داشته باشیم.

حیدری افزود: با توجه به اینکه کشور ایران از نظر پزشکی و داشتن متخصص در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا جز رتبه های بالا و در جهان نیز در زمره کشورهای نخست در علوم پزشکی است اما متاسفانه نتوانسته این زیر ساخت های مناسب و لازم را در این خصوص فراهم نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: حتی با وجود کمبود زیرساخت‌های پزشکی در کشور باز هم شاهد این هستیم که بسیاری از بیماران عراقی و حتی اروپایی برای معالجه به ایران می‌آیند و یکی از دلایل آن بودن پزشکان حاذق در کشور و پایین بودن هزینه های پزشکی است که زمینه های جذب توریسم سلامت را افزایش داده است.

 حیدری در ادامه به بحث مهاجرت پزشکان نیز اشاره کرد و گفت: مهاجرت پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، فقط مختص به ایران نیست و در بسیاری از کشورها اتفاق می افتاد بعنوان نمونه در کشور آمریکا حدود ۱۰ درصد پزشکان متخصص مهاجرت می کنند ولی در اروپا و آمریکا مهاجرت پزشکان بخاطر مسائل اقتصادی نیست و برای بالا بردن دانش خود است. 

وی تاکید کرد: متاسفانه بر خلاف دیگر کشورها ، مهاجرت پزشکان از ایران بخاطر مسائل اقتصادی، معیشتی و غیره است و این برای کشور ما یک فاجعه بشمار می رود که در سالهای اخیر میزان مهاجرت پزشکان از کشور به ۱۰ برابر رسیده است و این واقعا یک فاجعه است. 

حیدری  با بیان اینکه در کشورما  برای یک پزشک از دوران دانشجویی تا گرفتن مدرک و تخصص دهها میلیارد تومان توسط دولت هزینه می شود متاسفانه به سادگی کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها با دستمزدهای نجومی آنها را به خدمت می گیرند و سرمایه های  علمی کشور را به سمت خود می کشانند  و مردم ما از خدمات این پزشکان محروم می شوند. 

وی یکی از دلایل کمبود پزشک در برخی رشته ها مانند جراحی قلب و اطفال و کودکان را نبود تعرفه‌های واقعی دانست و گفت: به دلیل غیر واقعی بودن تعرفه ها برخی رشته ها که زمانی آرزوی هر پزشک گرفتن تخصص در آن رشته بود در حال حاضر خالی مانده است و باید حتما دولت و وزارت علوم پزشکی برای آن چاره ای بیندیشد.

حیدری یکی از دلایل جذب پزشکان ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس را پایین بودن تعرفه های پزشکی در کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعرفه های پزشکی در کشور ما حتی نسبت به عراق و افغانستان نیز پایین‌تر است بنابراین پزشک برای رفاه و امنیت و کسب درآمد بیشتر خود مجبور به مهاجرت می شود و نباید انتظاری غیر از این داشت.

وی در پایان اشاره ای هم به استفاده از فناوری های نوین در پزشکی  داشت و گفت: ورود این فناوری ها به علوم پزشکی غیرقابل اجتناب است و هوش مصنوعی به این بحث ورود پیدا کرده است و ما هم باید در این زمینه فعالیت مان را افزایش دهیم و از این فناوری ها استفاده‌ کنیم تا از علم روز جا نمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز