خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کار البرز:

کارگاه‌های مشمول بازرسی کار در خصوص ایمنی و حفاظت فنی حساس باشند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۰۱۲

مدیرکل تعاون، کار و راه اجتماعی استان استان البرز، بر رعایت مسایل ایمنی و حفاظت فنی در کارگاه‌های مشمول بازرسی کار تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از البرز، عبدالله دارایی با عنوان اینکه کارگاه های مشمول بازرسی کار در خصوص مسایل ایمنی و حفاظت فنی حساس باشند، اظهار داشت: تمامی کارگاه های مشمول قانون کار (حتی کارگاه های خانوادگی) در خصوص مباحث ایمنی و حفاظت فنی بایستی مورد بازرسی قرار می گیرند و رعایت الزامات قانونی برای کارگاه های مشمول بازرسی امری اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل تعاون، کار و راه اجتماعی استان استان البرز در ادامه گفت: به استناد ماده 61 آئین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه‌ها، کارفرما موظف است در سال دو دست لباس کار مجاناً در اختیار کارگر بگذارد، لباس کار باید متناسب با نوع کار باشد و طوری تهیه شود که کارگر بتواند به راحتی وظایف خود را انجام دهد و موجب بروز حادثه نگردد و به همه مشمولین قانون کار در هر سال دو دست لباس کار متناسب با نوع کار تعلق می‌گیرد. 

دارایی افزود: باستناد ماده یک آیین نامه وسایل حفاظت فردی، مصوب شورایعالی حفاظت فنی، به منظور انتخاب وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع کار، کارفرما مکلف به شناسایی و ارزیابی شرایط محیط کار برای تشخیص و کنترل خطرات و همچنین باستناد ماده دو آیین نامه بایستی وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع مخاطرات احتمالی و محیط کار را به تعداد تهیه و به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که کارگری از پوشیدن لباس کار و یا استفاده از وسایل حفاظت فردی خودداری کرد، کارفرما بایستی بر نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی نظارت کند و در صورتی که کارگری از پوشیدن و یا استفاده از آن ها استنکاف کرد، موضوع از طریق کمیته مراجع حل اختلاف قابل پیگیری است و به استناد شق دوم ماده 91 قانون کار، کارگران ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی و اجرای دستورالعمل های مربوطه می‌باشند. 

مدیرکل تعاون، کار و راه اجتماعی استان استان البرز گفت: به استناد ماده 100 قانون کار همه بازرسان کار، دارای کارت ویژه با امضاء وزیر کار و امور اجتماعی هستند که هنگام بازرسی باید همراه آنها باشد و در صورت تقاضای مقامات رسمی یا مسئولین کارگاه بایستی ارائه شود. اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند کارگاه جدیدی احداث کنند و یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهند، مکلفند بدواً برنامه کار و نقشه‌های ساختمانی و طرح‌های مورد نظر را از لحاظ پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار برای اظهارنظر و تایید به وزارت کار و اموراجتماعی در دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها و مرکز استان ارسال کنند. 

دارایی تصریح کرد: مطابق ماده 96 قانون کار، به منظور اجرای صحیح قانون و ضوابط حفاظت فنی اداره کل بازرسی وزارت کار و اموراجتماعی بازرسان کار می‌توانند دستگاه خطرناک و یا قسمتی از کارگاه را تعطیل کنند، به عبارتی هر گاه در حین بازرسی به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود. بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای مکلف هستند مراتب را  فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رئیس مستقیم اطلاع دهند و از طریق اداره مربوطه از دادگستری محل تقاضای قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه کند.

دارایی خاطر نشان کرد: بازرسان کار در حدود وظایف خویش حق دارند بدون اطلاع قبلی در هر موقع از شبانه روز به موسسات مشمول ماده 85 قانون کار وارد شده و به بازرسی بپردازند و نیز می توانند به دفاتر و مدارک مربوطه در موسسه مراجعه و در صورت لزوم از تمام یا قسمتی از آن ها رونوشت تحصیل کنند. بازرسی از کارگاهها به صورت مستمر، همراه با تذکر اشکالات و معایب و نواقص و در صورت لزوم تقاضای تعقیب متخلفان در مراجع صالحه انجام می گیرد . کارفرمایان و دیگر کسانی که مانع ورود بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار به کارگاه های مشمول قانون کار شوند و یا مانع انجام وظیفه ایشان شوند یا از دادن اطلاعات و مدارک لازم به آنان خودداری کنند حسب مورد به مجازات های مقرر در قانون محکوم خواهند شد.

مدیرکل تعاون کار رفاه اجتماعی استان البرز در ادامه با اشاره به  لزوم آموزش موارد ایمنی در کارگاه روال کار گفت: در این خصوص آیین نامه مرتبطی تحت عنوان "آیین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان،کارگران و کارآموزان "تهیه و به تصویب شورایعالی حفاظت فنی رسیده است که کارفرمایان می توانند در خصوص آموزش ایمنی با استناد به مفاد آن از طریق مراجع ذیصلاح اقدام نماید و آموزش های لازم را در این خصوص جدی بگیرند. همکاران من در سراسر استان در خدمت کارفرمایان عزیز هستند تا بتوانیم محیط های امنی برای کار و تلاش و تولید ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز