خبرگزاری کار ایران

کارگران یزدی در مقابل دفتر نماینده یزد و اشکذر تجمع کردند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۹۴۰

کارگران و تشکل‌های کارگری یزد با تجمع در مقابل دفتر نماینده یزد و اشکذر در مجلس خواستار حذف برخی از مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، علی محمد دهقانی؛ دبیر اجرایی خانه کارگر استان یزد در این تجمع با بیان اینکه خواسته کارگران همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور در حذف برخی بندهای برنامه هفتم توسعه که مغایر با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی است اظهار داشت: اگر این لایحه به تصویب برسد ضرر و زیان جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

وی با گرامیداشت  ۲۵ تیرماه سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی افزود: سازمان تامین اجتماعی سالها است توسط دولت‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفته و مفاد این لایحه به زیان سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان غیردولتی و بین النسلی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان یزد ادامه داد: اگر از نظر دولتمردان، صندوق تامین اجتماعی دارای بحران است قطعا این بحران نتیجه دخالت دولت‌ها در این صندوق است نه دیگر شرکای اجتماعی.

دهقانی خاطر نشان کرد: در این لایحه فشار قابل توجهی به دوش کارگران گذاشته‌اند و به جای تحقق مطالبات صنفی و شغلی کارگران و توسعه خدمات و حمایت‌های اجتماعی، می‌خواهند امتیازاتی که تاکنون برای این قشر در نظر گرفته‌اند را محدود و نابود کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان یزد عنوان کرد: دولت در این لایحه در برابر کارگران در خصوص حق بیمه پرداختی از تعهدات خود شانه خالی کرده و یک درصد از سهم بیمه پردازی‌اش را کاهش و به نرخ بیمه پردازی کارگران افزوده است.

وی با بیان اینکه در این لایحه در مشاغل سخت و زیان آور، افزایش سن و سابقه و یا وصول حق بیمه به وسیله سازمان مالیاتی معنا ندارد اظهار داشت: مگر سهم دولت در این سازمان نسبت به دیگر شرکای اجتماعی چه اندازه است که تلاش می‌کند تا تصدی‌گری و مدیریت خود را در این سازمان افزایش دهد؟

دهقانی با تاکید بر اینکه مسئولان و دولتمردان باید بدانند جامعه کارگری زیاده خواه نیست بلکه فقط تحقق وعده‌های مسئولان را می‌خواهیم، خطاب به مسئولان افزود:‌ آنچه وعده داده‌اید به آن عمل کنید؛ در شورای عالی کار، پیرامون تصویب حداقل دستمزد وعده دادید تورم را مهار کنید اما نکردید.

دبیر اجرایی خانه کارگر یزد با بیان اینکه ۲۵ درصد باقیمانده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم بصورت ناقص انجام شده عنوان کرد: دولتمردان ما نیک می‌دانند خط فقر در کشور دو برابر بالاتر از حداقل دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار است که در واقع سلامت جسمی و روحی افراد و خانواده آنها را دچار مشکلات جدی کرده است.

وی ضمن انتقاد و اعتراض شدید به بعضی از مفاد برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه دولت دیواری کوتاهتر از کارگران نیافته گفت: چندین ماده و بند از برنامه هفتم توسعه با منویات و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مغایرت دارد که به همین منظور حذف مواد مذکور از برنامه موصوف ضروری است.

دهقانی  با اشاره به وضعیت معیشت و درمان بیمه شدگان اعم از شاغل و بازنشسته افزود: خط فقر در کشور به بیش از سیزده میلیون تومان رسیده که قشر کارگر و بازنشسته حتی نصف این عدد را هم دریافت نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت به‌رغم تورم ۵۰ درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی دستمزدها را ۲۷ درصد افزایش داد گفت: قرار بود پس از تعیین مزد ۱۴۰۲ در شورای عالی کار دولت تورم را کنترل و مهار کند‌ ولی نه تنها تورم مهار نشد، بلکه با صعود چند برابری روز بروز حلقه معیشت بر قشر کارگر تنگ و تنگ‌تر می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر یزد خاطر نشان کرد: با توجه به عدم تحقق وعده‌های داده شده و همچنین عدم توان دولت در مهار تورم، تشکیل جلسه شورای عالی کار برای ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان از ضروریات جامعه است که مسئولین و متولیان امر باید به فوریت تشکیل جلسه داده و دستمزد را مطابق با تورم افزایش دهند.

وی همچنین ضمن انتقاد در مورد افزایش سن بازنشستگی و نحوه محاسبه میانگین حقوق بر مبنای ۵ سال برای بازنشستگی مندرج در برنامه هفتم اظهار داشت: در صورت تصویب این دو بند از طرح نیز تمام حقوق بگیران اعم از کارگر و کارمند متضرر خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز