خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان:

غربالگری آلزایمر برای سالمندان قزوین اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۱۷۵

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح غربالگری آلزایمر ویژه سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال خبر داد و گفت: این طرح برای ۴۰ درصد جامعه هدف استان در حال اجرا است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، علی دهباشی پور گفت: با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در کشور و استان قزوین، بیماری آلزایمر رو به افزایش بوده و در همین راستا قزوین به عنوان پایلوت غربالگری آلزایمر انتخاب شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس (زوال عقل)، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.

دهباشی‌پور عنوان کرد: پس از بررسی درصورت وجود خطر در افراد، آن‌ها به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می‌شوند، این طرح در مناطق روستایی به شکل سیار انجام می‌شود و تمام مراحل اجرای آن رایگان است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۳۴ هزار و ۴۵۰ نفر در این گروه سنی در استان شناسایی شده‌اند و برش تعیین شده در این طرح، پوشش ۴۰ درصدی از این جمعیت برای سال اول است.

وی ادامه داد: جهت اجرای طرح ۹۰ نفر کارشناس روانشناس توسط مدرسین معرفی شده از انجمن آلزایمر ایران جهت انجام تست‌های غربالگری آموزش دیده‌اند که در ۴۰ پایگاه ثابت و سیار کار غربال را انجام می‌دهند.

دهباشی‌پور اضافه کرد: ۱۵ متخصص روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در مرحله دوم طرح که شامل مداخلات درمانی است همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز