خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

افزایش چهار و نیم درصدی شیوع تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۹۴۶

کارشناس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از شیوع بیماری تب مالت در این استان، خاطرنشان کرد: استفاده غیر اصولی از لبنیات سنتی و واکسینه نشدن برخی دام ها از علل شیوع تب مالت در این استان است.

"صدیقه کرم زاده" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با تشریح برخی آمارهای فراگیری بیماری تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: شیوع و روند رو به افزایش تب مالت در استان طی سالجاری، چهار و نیم درصد نسبت بمدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی دلیل اصلی روند رو به افزایشی تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد را افزایش لبنیاتی‌های سنتی، استفاده غیر اصولی این محصولات و واکسینه نشدن برخی دام ها عنوان و یادآورشد: تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که درد مفاصل از جمله عوارض این بیماری است.

کارشناس برنامه بیماری های مشترک بین انسان و دام مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه تب مالت عوارض جبران ناپذیری برای مردم دارد، از مردم خواست از لبنیات پاستوریزه و استرلیزه استفاده کنند و درصورت خرید شیر محلی تا ۳۰ دقیقه آن را بجوشانند.

به گزارش ایلنا، بیماری تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده وبه شدت مُسری است.

مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری، از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان هستند.

این بیماری با نام‌های بروسلوز، تب مدیترانه و تب ناخواسته نیز شناخته می‌شود.

باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف گسترده‌ای از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام‌ها، کاهش تولید شیر، ناباروری و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بُعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز