خبرگزاری کار ایران

به نویسندگی محمدهادی جعفرپور؛

کتاب "خاطرات وکیل" و "کیمیای وکالت" در شیراز رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۴۸۸

کتاب "خاطرات وکیل" و "کیمیای وکالت"به نویسندگی محمدهادی جعفرپور، حقوقدان و وکیل دادگستری با حضور عبدالصمد خرمشاهی، محمد، مهاجری، عباس عبدی و سیروس رومی، رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، محمدهادی جعفرپور وکیل پایه یک دادگستری و نویسنده کتاب خاطرات وکیل گفت: از تیرماه ۹۹ اولین مطلب با تیتر  خاطرات وکیل در خبر انلاین منتشر شد و در ادامه به صورت جسته گریخته ادامه یافت و در ادامه این مطالب در رسانه ها بازخورد گسترده‌ای یافت.

وی افزود: پیشنهاد جمع آوری خاطرات وکیل به صورت کتاب  مطرح شد و در نهایت منجر به چاپ کتاب خاطرات وکیل شد که جلد سوم تمام شده است و جلد چهارم نیز در حال اتمام است.

وی با اشاره به اینکه کتاب خاطرات وکیل در آبان ۱۴۰۰ چاپ شد و پایه آن دغدغه ای بود که همه وکلا دارند، یادآور شد: این کتاب با تیراژ هزار جلد چاپ دوم داشت و حتی در کتابخانه‌های غیر تخصصی نیز توزیع شد.

جعفرپور تصریح کرد: تمایل ما دفاع از حقوق مردم است و قبل از آن باید طرق پیشگیری از آلوده شدن به مسائل حقوقی آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کلمات حقوقی عمدتا ثقیل است و عامه آن را درک نمی‌کنند، بیان کرد: سعی شد در خاطرات وکیل از واژه‌های فارسی روان استفاده شود و در سری دوم خاطرات وکیل که با عنوان "رمز و رازهای حرفه وکالت"  منتشر شده است تلاش شد در پاورقی اطلاعات حقوقی بیشتری به مردم و دانشجویان حرفه وکالت داده شود و در عین حال بار قصه گویی کتاب بالا برود.

جعفرپور بیان کرد: این موضوع با هدف جذب مخاطب و در عین حال افزایش آگاهی حقوقی آنها است.

جعفرپور با اشاره به کتاب "کیمیای وکالت"  گفت: این کتاب در سه فصل است و فصل اول  به این می‌پردازد که چرا وکیل شدم؟ فصل دوم کانون وکلا چالش‌ها، حقوق شهروندی، ملت و ... است و فصل سوم به وکلای جوان و نمونه کارهایی که وکیل باید بداند و اخلاق حرفه ای وکالت پرداخته است.

به گفته وی کتاب خاطرات وکیل بیشتر از آنچه انتظار داشتیم بازخورد داشته است و تلاش شد بخش رسانه‌ای تقویت شود و کشش رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای افزوده شد و بعد از آن به دنبال جذب مخاطب رفتیم.

کتاب خاطرات وکیل راه خود را به خانه ها باز کند

سیروس رومی، روزنامه نگار و نویسنده شیرازی در این مراسم گفت: اختصار و نفوذ کلام داستان‌های کتاب خاطرات وکیل وجوه اشتراکی با کلام سعدی دارد و جا دارد کتاب خاطرات وکیل راه خود را به خانه‌ها باز کند چرا که صرفا کتابی مختص جامعه حقوقی نیست.

رومی با بیان اینکه واقعیت‌ها در این کتاب‌ها می‌تواند سایه‌ای از تفکرات سعدی را داشته باشد، عنوان کرد: کتاب خاطرات وکیل بیست و سه داستان دارد که شسته و رفته چاپ شده و قطع کتاب مناسب است.

رومی با اشاره به اینکه حُسن کتاب نثر ساده آن است، افزود: نثر کتاب  به دل می‌نشیند هرچند که همراه با جملات و اصطلاحات حقوقی است اما خواندنی است.

وی معتقد است که نویسنده کتاب محمدهادی جعفرپور، به نوعی زرنگی به خرج داده که داستان‌ها در این اثر ارزش حقوقی داشته باشد و هم اینکه خواندنی باشد.

این روزنامه نگار پیشکسوت با بیان اینکه انتقال تجربیات، دیده‌ها و لمس وقایع و بردن وقایع به دادگاه‌ها از ویژگی‌های کتاب خاطرات وکیل است که می‌تواند حلاجی شود؟ عنوان کرد: اهل این کتاب وکلا هستند که بین روایت تکنیکی حقوقدانی و روایت ساده اجتماعی در رفت و آمد است.

رومی با بیان اینکه نویسنده با یک هدف مدبرانه با کتاب روبه رو شده است، تصریح کرد: این کتاب را با ولع خواندم و کتاب حوصله خواننده را سر نمی‌برد. 

دعوت از وکلا برای نگارش خاطرات شغلی شان

در ادامه عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری نیز در این مراسم ضمن مروری بر خاطرات خود از پرونده افسانه نوروزی و نقش آن در قوت بخشیدن به ارتباط رسانه و وکالت گریزی به عصر ارتباطات و اهمیت رسانه  گفت: متاسفانه کانون وکلا در ایران همواره منفعل بوده و با رسانه‌ها ارتباط چندانی نداشتند. 

این وکیل پیشکسوت با بیان اینکه افکار عمومی جامعه بالاتر از محکمه است، وکلا را دعوت به نگارش خاطرات شغلی شان کرد.

وی با ارائه نمونه از وکلایی که در دیگر کشورها دست به قلم شدند و خاطره نویسی و رمان نویسی کردند ابراز کرد: در ایران هم شمار کمی نویسندگان بودند که خاطره و از پرونده‌ها رمان نوشتند اما اینها کافی نیست و هنوز ما وکلا خیلی کم کاری کردیم و کتاب در این زمینه کم نوشته شده است.

آگاهی دادن به جامعه کار وکلا است

عباس عبدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار در این مراسم گفت: کانون های وکلا یکی از مهمترین نهادهای مدنی است و باید توجه داشته باشیم که تا این نهاد مدنی قدرتمند نباشد فرقی هم نمی‌کند در کدام کشور باشد وضع مملکت درست نمی‌شود و امیدارم این نهاد مدنی قدرتمند تر از قبل به کار خود ادامه دهد.

وی درمورد کتاب خاطرات وکیل بیان کرد: قصد دارم از زاویه جامعه شناسی حقوق راجع به آن صحبت کنم و جامعه جدید در عین حال که پیچیده است مجرم های پیچیده ای هم دارد و به همین جهت باید راجع به پرونده های کیفری و جرایم جامعه را آگاه تر کرد که اتفاقا یکی از راه های کاهش آمار ارتکاب جرم همین آگاهی جامعه است.

وی افزود: از طرفی مجرم اگر بداند به راحتی دستگیر می‌شود کمتر به سمت جرم می رود چراکه می‌داند در چنین جامعه ای  باید خیلی زرنگ وباهوش باشد تا گیر نیفتد.

به گفته عبدی آگاهی دادن به جامعه کار وکلاست ،نقل پرونده‌هایی که وکلا کار می‌کنند فرقی هم ندارد پرونده کیفری باشد یا حقوقی یا خانوادگی و  چون تجربه زیستی خودشان هست می‌تواند در آگاهی جامعه موثر باشد و این همان چیزی است که در کتاب خاطرات وکیل  به آن پرداخته می‌شود. 

عبدی با بیان اینکه در جامعه ۲۰۰ سال پیش حقوق خیلی روشن و محدود بود، افزود: اما در جامعه امروز ماجرا این چنین نیست و حتی وکلا هم نیازمند مشاوره حقوقی هستند. پیچیدگی جامعه موجب تقسیم کار ‌شده است. حقوق جزا موردی است که همه مردم باید با آن کمابیش آشنا باشند. 

به گفته این روزنامه نگار، بهترین راه آشنا کردن مردم با حقوق از طریق تجربه زیسته و داستان و روایت است. یکی از معیارهای برای جامعه توسعه یافته این است که بهترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند. 

عبدی با اشاره به اینکه افزون بر وکلا معلمان هم کم می‌نویسند، تصریح کرد: باید ژورنالیسم در همه حوزه‌ها گسترش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز