خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

ابتلای یک نفر در یزد به تب کریمه کنگو

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۴۵۸

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو قابل پیشگیری و درمان است از ابتلای یک نفر به تب کریمه کنگو در یزد خبر داد.

محسن میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از یزد با بیان اینکه عامل تب کریمه کنگو یک ویروس است که از راه گزش کنه منتقل می‌شود اظهار داشت: این آلودگی از لاشه حیوان ناشی از گزش کنه هم منتقل می‌شود و در حین ذبح دام نیز ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

وی با بیان اینکه افراد به هر دلیلی که با گوشت دام آلوده در ارتباط باشند نیز در معرض خطر هستند و باید مراقبت بیشتری در این خصوص صورت گیرد افزود: این بیماری معمولا پس از چند روز نهفتگی در بدن با علائمی چون تب و لرز و دردهای عضلانی نمایان شده و پس از چند روز با خونریزی از ارگان‌های مختلف بدن نمود بیشتری پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه تشخیص دیرهنگام این بیماری و عدم مراجعه به پزشک می‌تواند باعث مرگ فرد مبتلا باشد ادامه داد: این بیماری راه‌های پیشگیری بسیار ساده‌ای هم دارد و لازم است تا مردم به منظور حفظ ایمنی و سلامت خود جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری گوشت خام خریداری شده را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند و در نهایت پس از گذشت زمان لازم گوشت را با دستکش قطعه‌بندی و آماده مصرف کنند.

وی اضافه کرد: بیماری تب کریمه از طریق تماس مستقیم با کنه‌های آلوده، تماس مستقیم با ترشحات و یا خون دام بیمار، استفاده از فرآورده‌های خام دامی حاصل از دام بیمار و تماس با انسان بیمار و ترشحات و خون انسان بیمار به انسان منتقل می‌شود.

میرزایی با تاکید بر اینکه باید با مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه شود عنوان کرد: این بیماری با علائمی مشابه سرماخوردگی است و پس از آن به مرحله خونریزی زیرپوستی می‌رسد و گروهایی نظیر دامداران و قصابان و عوامل مرکز بهداشت به دلیل ارتباط احتمالی با فرد آلوده در معرض خطر بیشتر هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس تعریف در ابتلا به این بیماری موارد مشکوک، موارد محتمل و موارد قطعی داریم اظهار داشت: در سال جاری موارد مشکوک و محتمل بیشتری را داریم اما چون لازم است در این زمینه حساسیت بیشتری باشد از افراد آزمایش می‌گیریم که تاکنون یک نفر ابتلای قطعی شناسایی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز