خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کار آذربایجان شرقی:

تأمین امنیت و رضایت شغلی کارگران اولویت است/ توجه به امنیت شغلی بهره‌وری، خلاقیت کارگران را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۶۷۷

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی بر تأمین امنیت و رضایت شغلی کارگران تاکید کرد و گفت: اگر کارفرمایان به موضوع امنیت شغلی توجه بیشتری داشته باشند، بهره‌وری، خلاقیت و فناوری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی، حسین فتحی، در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه حذف قرارداد‌های موقت، تنها راه تامین امنیت شغلی نیست، اذعان داشت: موارد فراوانی وجود دارد که می‌توانند امنیت شغلی کارگران را تأمین کنند، از جمله راه‌های افزایش امنیت شغلی، مهارت افزایی و افزایش فرصت‌های شغلی کارگران است، رضایت شغلی نیز از طریق مشارکت کارکنان در فرایند اتخاذ تصمیمات رشد می‌کند.

وی با اشاره اینکه راهبرد اصلی وزارت کار در استان، در سه مورد جهاد تبیین، امید آفرینی و نشاط آفرینی است، افزایش فرصت‌های شغلی، یکی از مأموریت‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: در سال گذشته با کمک بخش خصوصی و تمامی موسسات غیردولتی و دولتی، ۵۹۳۸۳ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شدند؛ این رقم بیش از 3 برابر آمار سال ۱۴۰۰ بود. 

فتحی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، در رابطه با تنظیم روابط کار گفت: روابط بین کارگر و کارفرما باید به گونه‌ای تنظیم شود که هم عادلانه باشد و هم منصفانه، در این ارتباط، یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به عادلانه‌تر شدن این روابط کمک کند، بحث طبقه بندی مشاغل است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: یکی دیگر از اولویت‌های مقامات عالی استان، ارتقاء بهره‌وری است؛ در صورت ارتقا بهره‌وری، امنیت شغلی افزایش یافته و وضعیت شغلی و اقتصادی بهبود پیدا می‌کند، از سوی دیگر نتیجه مهار تورم و رشد تولید، آرامش اقتصادی و افزایش قدرت خرید کارگران خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های مدیریتی استان، احیاء واحدهای نیمه فعال و راکد تولیدی و به چرخه درآوردن اشتغالزایی و تداوم تولید است، مشکلات این واحدها به مرور حل می‌شود تا فعالیت خود را از سر گیرند.

حسین فتحی با اشاره به نزدیک بودن روز کارگر توسعه و تعالی کشور را در دستان کارگران دانست و گفت: کارگران هستند که اقتصاد نفتی را به اقتصاد مقاومتی و در نتیجه اقتصاد نوآور و فناور تبدیل می‌کنند، روز کارگر فقط روز تکریم و تجلیل از کارگران نیست؛ بلکه نماد شجاعت، غیرت، شهامت، شرافت، نوآوری و جهاد فی سبیل الله است.

فتحی با بیان اینکه مشکلات کارگران در یک هفته حل نمی‌شود؛ این مشکلات با دستان خود کارگران و کمک مسئولان برطرف می‌شوند، تاکید داشت: این تصور که با افزایش حقوق ریزش کارگران را شاهد خواهیم بود درست نیست؛ همانطور که در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۵۷ درصدی حقوق، ریزش کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم. تعداد افرادی که از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به شدت پیگیر مسکن کارگران و تعاونی‌های مسکن هستیم، دولت هم در تلاش است وضعیت مسکن کارگران را بهبود بخشد. 

فتحی گفت: درمورد بازنشستگان، همه واقف هستیم که مشکلات بیشتری نسبت به کارگران دارند، مصوبه هیئت وزیران بر این اساس است که حقوق بازنشستگان همسان با کارگران افزایش یابد، سامانه‌ای با همین مضمون حدود دو سه سال قبل فعال شده اما فقط برای کارمندان دولتی است نه بخش‌های خصوصی.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما در مسائل صنفی با کسی مشکلی نداریم اما اگر مطالبات صنفی تبدیل به مطالبات سیاسی شود، نماینده کارگران توسط مسئولان دعوت و توجیه می‌شود تا اجازه ندهد نیت پاک کارگران تحت تاثیر عناصر خارجی قرار گیرد.

حسین فتحی خاطرنشان کرد: برای احداث بیمارستان تأمین اجتماعی، قرار بود در شهرک خاوران زمینی اختصاص داده شود اما مشکلاتی پیش آمد و این موضوع لغو شد. آخرین اخبار گویای آن است که یا در کنار بیمارستان ۲۹ بهمن، بیمارستانی احداث و یا این بیمارستان گسترش می یابد.

 امیدواریم دولت انقلابی، بساط پیمانکاران را از بین ببرد

در ادامه این نشست کریم صادق‌زاده، کریم دبیر خانه کارگر تبریز نیز گفت: بحث امنیت شغلی کارگران بسیار جدی است و دولت و مجلس باید رسیدگی کنند؛ قراردادهای موقت، انگیزه جوانان را برای کار از بین برده است.

وی با بیان اینکه با پدیده پیمانکاران باید مقابله و مبارزه شود؛ تاکید کرد: امیدواریم دولت انقلابی، بساط پیمانکاران را از بین ببرد. 

دبیر خانه کارگر تبریز خاطرنشان کرد: برای هفته کارگر، از دولت تقاضای مجوز راهپیمایی کردیم اما تا به این لحظه هیچ خبری مبنی بر تایید و صدور این مجوز به ما نرسیده است. 

صادق‌زاده ادامه داد: از تمامی کارگران، بازنشستگان و از کار افتادگان درخواست کرده‌ایم تا با حضور در دفتر خدمات قضایی طبق متنی که در شبکه‌های مجازی منتشر خواهیم کرد، مبنی درخواست بر ابطال مصوبه غیرقانونی شورای عالی کار، اقدام کنند. اقدامی که نسبت به این موضوع داشته‌ایم این است که افراد نامبردگان از هزینه دادرسی معاف خواهند بود و فقط هزینه ثبت در دفتر خدمات قضایی اخذ خواهد شد. از تشکلات اجتماعی نیز انتظار داریم در این مورد سکوت نکنند.

کریم صادقزاده با بیان اینکه ما فقط خواستار ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی هستیم، اذعان داشت:برای اجرای دقیق همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ در این موضوع ۷۰ میلیارد تومان بودجه تصویب شد؛ این پول‌ها به کجا می‌روند؟

آقابیگلو، قائم مقام پالایشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: مجموعه‌های نفتی در گذشته قوانین منحصر به فرد خود را داشتند و از قوانین سایر صنایع پیروی نمی‌کردند؛ اما از زمانی که طبق توافق وزیر نفت و وزیر کار، پالایشگاه‌ها ملزم به رعایت قوانین کلی شدند، پالایشگاه تبریز بیشترین انطباق با قوانین را در بین پالایشگاه‌های ایران داشته است.

وی ادامه داد: ما در روز کارگر فقط به یک تبریک بسنده نمی‌کنیم؛ ما خودمان هم کارگریم و در کنار کارگران هستیم و به همین دلیل دغدغه کارگران دغدغه ما نیز هست.

آقابیگلو گفت: سابقه دیرینه پالایشگاه نمایانگر این مسئله است که افزایش معیشت کارگران، دغدغه جدی پالایشگاه است، باورها و نگرش‌های کارفرماها، تشکیل دهنده روش‌های مدیریتی آن‌هاست؛ اگر کارفرمایی پشت تریبون راجع به مشکلات کارگران و حل آن‌ها حرف بزند اما باورش این باشد که نباید به کارگران بیش از حد پرداخته شود، این مسئله که عقیده اوست در شیوه مدیریتی وی نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز