خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

« گرگر » دردسر قدیمی عشایر لرستان / الیگودرز نیازمند ساخت 19 پل معلق است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۰۹۶

با توجه به مدرن شدن پل‌های مستحکم فلزی و بتی برای عبور از رودخانه‌ها اما هنوز در بسیاری از مناطق محروم لرستان، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد «گرگر» استفاده می‌کنند. وسیله‌ای که باعث قطع شدن انگشتان دست مردم روستای ابراهیم آباد معمولان و با پاره شدن سیم و سقوط در رودخانه باعث مرگ سه نفر در الیگودرز می‌شود که تا روزها حتی پیکر بی جان شان هم پیدا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفته برخی از مسئولان در مناطق مرتفع که محل تردد عشایر و کوچ رو است ساخت جاده میلیاردها تومان هزینه دارد و برای احداث پل نیز به دلیل سخت گذر بودن کاری دشوار و تقریبا غیر ممکن است ولی آیا نمی‌توان از پل‌های معلق فلزی و حتی اگر شده چوبی استفاده کرد. حتما باید حادثه تلخ و غیر قابل جبران مانند اتفاق پاره شدن "گرگر"( وسیله‌ای که روی یک سیم فلزی سوار است و به دو طرف آن قرقره‌ای وصل شده) در منطقه زز و ماهرو، در روستای سرتنگ برزه شهرستان الیگودرز رخ بدهند و 3 نفر کشته شوند تا برای ساختن پل های معلق رایزنی‌هایی با ستادهای مختلف شکل بگیرد که ساخته شود.

فرماندار شهرستان الیگودرز در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: تعدادی از اهالی بخش شول آباد برای شرکت در جشن عروسی در روستای سرتنگ برزه آمده بودند که به علت پوسیدگی و پارگی سیم "گرگر" در داخل رودخانه سقوط کرده و یک مرد 57 ساله، یک زن 40 ساله و یک کودک خردسال در این حادثه فوت کردند.

ایمان خسروی ادامه داد: در مناطق مختلف مرتفع و سخت گذر شهرستان الیگودرز 19 تا "گرگر" وجود دارد که 18 تای آنها توسط اداره امور عشایر استان لرستان احداث شده و همین "گرگری" که باعث سقوط و کشته شدن این افراد شد توسط خود اهالی انجام شده که در روز حادثه با توجه به اینکه ظرفیت سوار شدن در "گرگر" تنها 2 نفر بیشتر نیست اما 5 نفر آنهم با بار سوار می شوند که متاسفانه آن حادثه تلخ رخ می داد.

وی ادامه داد: در شهرستان الیگودرز نیاز به احداث 19 پل معلق بجای "گرگر" داریم. در این مناطق به دلیل سخت گذر و مرتفع بودن امکان ساخت یل وجود ندارد و در این مناطق روستایی نیست  و تنها محل کوچ عشایر است. برای ساخت جاده در این مناطق به میلیارد ها تومان نیاز است و تقریبا تنها راه منطقی همان احداث پل‌های معلق در این مناطق است. 

فرماندار الیگودرز اضافه کرد: در مناطقی که برای گذر از رودخانه از گرگر استفاه می‌شود باید از پل‌های معلق فلزی جایگزین شوند که به محل تردد عشایر و دام‌های شان شود. نه تنها در شهرستان الیگودرز بلکه در دیگر مناطق استان لرستان از جمله میان کوه و پلدختر و در استان‌هایی هم از جمله ایلام و کهکیلویه و بویر احمد هم از گذشته تاکنون در مناطق مرتفع و سخت گذر کوهستانی از "گرگر" برای تردد عشایر از رودخانه استفاده می‌شود. چرا که به دلیل کمبود بودجه و هزینه‌های زیادی که در زمینه جاده سازی نیاز است از گرگر استفاه می‌کنند.

وی عنوان کرد: برای احداث پل‌های معلق در شهرستان الیگودرز با ستاد اجرایی  فرمان امام (ره)، بنیاد علوی، معاونت عمرانی استانداری لرستان که مدیریت بحران زیر نظر این مجموعه است و با سازمان مدیریت کل کشور مکاتباتی انجام داده‌‌‌اند و امور عشایر که زیر مجموعه جهاد کشاورزی است و همچنین با بخش خصوصی رایزنی هایی کرده‌ایم  که هر کدام از این بخش‌ها در ساخت پل‌های معلق به ما کمک کنند. در سال 1402 در شهرستان الیگودرز حداقل از 19 پل معلق فلزی 10 تای آنها را احداث خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز