خبرگزاری کار ایران

در مراسم روز استانی درنا عنوان شد:

گونه شاخص پرندگان مهاجر در تالاب میقان درنای خاکستری است/موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در میقان گزارش نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۶۹۲

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: استان مرکزی به دلیل داشتن یکی از جذاب ترین تالاب های کشور به نام تالاب میقان هر ساله شاهد حضور انواع پرندگان مهاجر در این زیستگاه است که گونه شاخص در این منطقه درنای خاکستری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی حسینی مصطفوی در مراسم گرامیداشت روز استانی درنا، افزود: تالاب ها ارزش های زیست بومی بسیار زیادی دارند و وجود تالاب میقان در کنار اراک فرصت های بسیاری را ایجاد کرده و می توان از کارکردهای مختلف آن بهره مند شد.

وی ادامه داد: این تالاب در فصل پاییز و زمستان بسیار دیدنی است و حضور گونه ها و پرندگان مهاجر که از عرض های شمالی وارد میقان می شوند، از جذابیت های گردشگری این منطقه به شمار می رود. حتی در دریاچه کوکبیه شازند نیز شاهد حضور پرندگان مهاجر هستیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: تعدیل اقلیم و آب و هوای منطقه یکی از کارکردهای تالاب میقان به شمار می رود. همچنین تنظیم جریان آب های سطحی، از دیگر کارکردهای این تالاب است.

مصطفوی تصریح کرد: در این فرایند، جریان آب به صورت طبیعی به سمت تالاب است و تالاب در واقع مهار سیلاب ها را عهده دار است. چنانکه در سال 1398 این تالاب در مهار سیلاب های اراک نقش بسیار مؤثری ایفا کرد.

وی بیان داشت: ایران دارای 84 تالاب است که باید از آنها حفاظت کافی به عمل آید. در حال حاضر 24 تالاب مشمول کنوانسیون رامسر هستند، اما تالاب میقان جزو این کنوانسیون نیست و امید است با پیگیری های لازم، میقان نیز این عضویت را به دست آورد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: تا امروز موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان گزارش نشده است و فرصت بهره مندی از زیبایی های این زیستگاه برای علاقمندان فراهم است.

مصطفوی ابراز داشت: طی سالهای اخیر در فصل زمستان درگیر چالش شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان می شویم، اما خوشبختانه تا امروز موردی از این بیماری در تالاب شناسایی نشده است. این شرایط فرصتی است که از زیبایی های بصری تالاب و حضور پرندگان مهاجر استفاده کرد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: درناها تک همسر و همه چیز خوارند، به مناطق تالابی علاقمند هستند، 50 سال عمر می کنند و برای مهاجرت به تالاب میقان 7000 کیلومتر را طی می کنند.

زهره موسوی با بیان اینکه طبق سرشماری سال 1387، درنا به 14 استان کشور وارد می شود و یکی از استان ها، استان مرکزی است، افزود: تالاب میقان در فصل سرد سال همواره شمار بسیاری از درناها را میزبانی می کند. سابقه حضور درنا در تالاب میقان مربوط به دهه 40 است.

وی ادامه داد: تنوع زیستی، بهبود کیفیت محیط زیست و کنترل سیلاب، نقش اجتماعی و اقتصادی و وجود کارخانه املاح معدنی و سولفات سدیم از جمله کارکردهای تالاب میقان به شمار می رود. در زمان سیلاب سال 1398 میزان 2 میلیون مترمکعب آب در تالاب میقان جای داده شد و شهر اراک به واسطه این تالاب، تهدید سیل را به خوبی پشت سر گذاشت.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: تالاب میقان اراک در کنار 7 تالاب دیگر دارای برنامه جامع مدیریت تالاب هاست و هدف از تدوین این برنامه، مدیریت همه جانبه تالاب است تا 17 دستگاه مسئول، وظایف و مسئولیت های خود را عملیاتی کنند.

موسوی تصریح کرد: تغییر الگوی کشت در روستاهای حاشیه تالاب، لزوم اجرای آبیاری قطره ای توسط جهاد کشاورزی، مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت بیش از حد از چاه های مجاز از سوی شرکت آب منطقه ای و تامین حقابه زیست محیطی تالاب از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، از جمله وظایف دستگاه های مسئول حفاظت از تالاب میقان است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز