خبرگزاری کار ایران

مسئول مرکز تشخیص زود هنگام سرطان یزد خبر داد؛

اجرای طرح غربالگری سرطان پستان با تعرفه دولتی در یزد / این طرح تا پایان هفته ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۸۶۲

مسئول مرکز تشخیص زود هنگام سرطان یزد، از آغاز طرح غربالگری و خودارزیابی پیشگیری از سرطان پستان از ۲۳ مهرماه در استان خبر داد و گفت: این طرح تا ۲۸ همین ماه ادامه دارد.

به گزارش ایلنا از یزد، نسیم بهنیا فرد با اشاره به اینکه مرکز تشخیص زودهنگام سرطان استان یزد طرح غربالگری سرطان پستان را آغاز کرده اظهار داشت: در اجرای این طرح پس از انجام معاینات اولیه تشخیصی و آموزش های لازم به مراجعان در این خصوص، در صورت نیاز به اقدامات تشخیصی بیشتر، افراد به مراکز تصویربرداری جهت انجام ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع داده خواهند شد.

وی بیان داشت: مراجعان می‌توانند از خدمات کمک تشخیصی نیز با استفاده از تعرفه دولتی در بیمارستان شهید صدوقی بهره‌مند شوند.

بهنیا فرد ادامه داد: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان ایرانی است و به همین منظور بانوان ۳۰ سال به بالا می توانند برای انجام معاینات و غربالگری از ۲۳ تا ۲۸ مهرماه به کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت امید واقع در بیمارستان شهید صدوقی یزد مراجعه کنند.

وی افزود: این طرح با هدف توانمندسازی افراد جامعه، افزایش سطح سلامت جامعه، خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری‌ها با حضور پزشکان متخصص جراحی عمومی با همکاری کادر پرستاری با تعرفه دولتی برای مراجعه کنندگان انجام می شود.

وی تصریح کرد: سرطان سینه ۴۰ درصد قابل پیشگیری و کنترل است و با تشخیص زودهنگام و غربالگری، سرطان سینه ۳۵ تا ۴۰ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان یزد نیز با بیان اینکه استان یزد در رتبه سوم ابتلا به سرطان پستان قرار دارد گفت: عوامل ژنتیکی و وراثت، عوامل محیطی، آلاینده‌ ها و سبک زندگی، مصرف الکل و دخانیات، چاقی، نژاد و قومیت و نوع تغذیه از عوامل مهم و تاثیر گذار در ابتلا به سرطان‌ها به شمار می‌آید.

دکتر علی اوزی نژاد ادامه داد: سن شروع و بروز این بیماری در ایران نسبت به کشورهای اروپایی یک دهه زودتر و در گروه سنی زیر ۴۰ سال شیوع و بروز بالاتری در بین خانم‌های ایرانی دارد.

وی با اشاره به روش های تشخیص سرطان پستان افزود: بانوان ۲۰ سال به بالا ماهانه توسط فرد معاینه صورت گیرد و تا سن ۴۰ سالگی سالانه سونوگرافی و هر دو سال یک بار ماموگرافی توسط پزشک انجام شد و بعد از سن ۵۰ سالگی ماموگرافی سالانه توصیه می‌شود.

اوزی نژاد تصریح کرد: معاینات منظم پس از ۴۰ سالگی، مصرف میوه و سبزیجات، کاهش استرس و تحرک بدنی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز