خبرگزاری کار ایران

مدیرکل گمرک البرز:

بیش از ۹۰۰ ردیف کالای بلاتکلیف از سال ۸۰ در گمرک البرز ساماندهی شد/تسهیلات ترخیص کالا با هدف کاهش هزینه به فعالان اقتصادی اعطا می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۰۰۰

مدیرکل گمرک البرز با عنوان اینکه مسئولیت نگهدارنده کالای صادراتی در استان البرز بر عهده منطقه ویژه اقتصادی پیام است، گفت: در سال گذشته بیش از ۹۰۰ ردیف کالا که از سال ۸۰ بلاتکلیف بود با پیگیری گمرک استان به سرانجام رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، حمید احمدی ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به عملکرد  گمرکات استان در پنج ماه گذشته در سال جاری، اظهار داشت: ۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۸۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که از نظر وزنی ۱۳۶ درصد و از نظر ارزش ۱۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰  افزایش داشته است.

وی به عمده کالاهای صادراتی در سال جاری به ترتیب از ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی نام برد و گفت: با توجه به صادرات کالاهایی همچون کولر آبی، ماکارونی، انواع دارو، چای، مواد شوینده، محصولات شیمایی و پلاستیکی، وسایل الکتریکی و الکترونیکی و مواد غذایی، مشخص است که عمده صادرات کالاها از مواد اولیه خارج و به سمت کالاهای تولید نهایی رفته و این حرکت خوبی برای ایجاد ارزش افزوده است.

مدیر کل گمرک استان البرز از عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، سومالی، کنیا، قزاقستان، روسیه، هند و پاکستان به عنوان کشورهای مقصد کالاهای صادرات، نام برد و گفت: آنچه که در مقصد کشورهای مقصد مشاهده می شود، اینکه کالاهای صادراتی بیشتر به کشورهای همسایه صادر می شود.

احمدی از واردات پنج ماه اخیر به ۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۹ میلیون دلار اشاره کرد که از طریق گمرک استان البرز وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲ درصد کاهش داشت اما از نظر ارزش ۵ درصد افزایش داشت.

وی افزود: عمده کالاهای وارد شده از طریق گمرک استان البرز، شامل ماشین آلات خط تولید، چای، کمپرسورهای برودتی، قطعات و‌ ملزومات لوازم خانگی مرتبط با واحدهای تولیدی، نمایشگرها و قطعات رایانه، تجهیزات پزشکی، انواع دارو و قطعات الکتریکی و الکترونیکی است.

این مدیر استانی گفت: عمده کشورهایی که مبدا کالاهای وارداتی را شامل می شود به ترتیب، کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، کره جنوبی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، هنگ‌کنگ و هند هستند.

مدیرکل گمرک البرز در ارتباط با صادرات محصولات کشاورزی با توجه به مدت زمان کوتاه نگهداری، گفت: بخش عمده محصولات کشاورزی به صورت محصول نهایی زیر مجموعه مواد غذایی است اما در گمرک البرز میوه و سبزیجات صادر نمی شود بلکه صادرکنندگان مستقیم از طریق زمینی اقدام می کنند.

وی با عنوان اینکه مسئولیت و نگهدارنده کالا بر عهده تحویل گیرنده آن و در استان البرز بعهده منطقه ویژه اقتصادی پیام است، گفت: در ارتباط با تعیین تکلیف کالاها در سال گذشته بیش از ۹۰۰ ردیف کالا با پیگیری گمرک به سرانجام رسید و روش تعیین تکلیف با اخطار به صاحب کالاست که نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کند و یا با متروکه شدن به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شود و این فرصت داده شده باعث شد این سازمان اموال تملیکی بخشی از کالاها را به انبارهای خود منتقل کرد.

مدیرکل گمرک  البرز با اشاره به وضعیت درآمدی گمرک استان، اظهار داشت: در پنج ماه سال جاری، ۴۳۶ میلیارد تومان درآمد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴۳درصد افزایش درآمد ایجاد شد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی استان، اضافه کرد: از جمله این تسهیلات ویژه واحد‌های تولیدی، ارزیابی کالا روی کامیون برای ماشین آلات خط تولید واحدهای تولیدی دارای جواز تأسیس است که باعث می.شود مدت توقف کالا کم شود که به تناسب هزینه‌ها کاهش یافته است .

وی گفت: گمرک مجری دستورالعمل صادرات است و عمده دستورات از سازمان صمت و اتاق بازرگانی صادر می شود و در این ارتباط یکی از مشکلات اجرای کار، تعدد بخشنامه ها در این موارد است. 

احمدی با اشاره به اعطای تسهیلاتی که برای کاهش هزینه و سرعت ترخیص کالای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: تسهیلات گمرک برای واحدهای تولیدی موافقت با حمل یکسره و ارزیابی کردن کالا در کامیون برای ماشین آلات خط تولید دارای پروانه بهره برداری و جواز کسب است که باعث کاهش توقف کالا شده و هزینه های تخلیه، بارگیری و انبارداری نیز کم خواهد شد.

وی به دومین تسهیلات برای کاهش هزینه های انبارداری اشاره کرد و گفت: در این ارتباط واحدهای تولیدی می توانند بجای تخلیه کالا در انبار گمرک، کالاهای خود را در واحد تولیدی و تحت نظارت گمرک تخلیه کنند و پلمپ آن تحت اختیار گمرک خواهد بود. بعد از تشریفات گمرکی، کالا تحت نظارت گمرک خارج می شود‌.

احمدی با اشاره به هدایت اظهارنامه های گمرکی واحدهای تولیدیِ خوش نام در مسیری غیر از مسیر قرمز که نیازمند تشخیص آزمایشگاهی باشد، اظهار داشت: کالا در گمرک در سه مسیر زرد، سبز و قرمز، هدایت می شود و مسیر قرمز یعنی ارزیابی فیزیکی کنترل کامل کالا که نیازمند تشخیص آزمایشگاهی است.

این مسئول گفت: بعضی کالاها همچون مواد شیمیایی یا مواد اولیه باید وارد آزمایشگاه تشخیص شوند که این مورد برای واحدهای بدون تخلف با سابقه قبل برای همان کالا مورد قبول است که این امکان منجربه کاهش هزینه آزمایشگاهی برای تولیدکننده خواهد شد.

وی در مورد صادرات گفت: هدف عمده، کاهش زمان تشریفات گمرکی کالاست و در این راستا این عملیات در مدت زمان دو ساعت در استان البرز محقق می شود.

این مدیر استانی گفت: یکی دیگر از تسهیلات گمرک برای پرداخت عوارض، امکان استفاده از ضمانت نامه یک ساله بانکی است که به جای پرداخت نقدی برای واحد‌های تولیدی و دانش بنیان انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز