خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

سکوت دولت در برابر بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۱۸

چکیده: ‌ «انتشار خبر این بازداشت‌ها، همه نگاه‌ها را به فرماندار شهرستان مبارکه معطوف کرد. وی که بالا‌ترین مقام اجرایی این شهرستان به شمار می‌آید دو روز پیش از بازداشت این چهار کارگر در گفتگو با ایلنا، اعمال تهدید علیه کارگران پلی اکریل را تکذیب کرده بود.»

۳ روز از بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل اصفهان می‌گذرد اما مقامات دولت یازدهم در شهرستان مبارکه هنوز نسبت به این بازداشت‌ها واکنشی نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با ادامه اعتراضات مدنی کارگران پلی اکریل اصفهان و پافشاری آنان بر تحقق خواسته‌های صنفی شان، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرثرحیمی» و «احمد صابری» بامداد پنج شنبه هفته گذشته(۳۰ آبان ماه) از سوی نهادهای نظارتی بازداشت و به زندان دستگرد در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شدند.

انتشار خبر این بازداشت‌ها، همه نگاه‌ها را به «مهدی سلیمانی» فرماندار شهرستان مبارکه معطوف کرد. وی که بالا‌ترین مقام اجرایی این شهرستان به شمار می‌آید دو روز پیش از بازداشت این چهار کارگر در گفتگو با ایلنا، اعمال تهدید علیه کارگران پلی اکریل را تکذیب کرده بود.

در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۷۷، کلیه رویدادهای امنیتی و سیاسی به فرماندار گزارش می‌شود و کلیه واحدهای قضایی شهرستان موظفند در خصوص مسائلی که به نحوی با آرامش و امنیت عمومی شهرستان مرتبط است، هماهنگی‌های لازم را با فرماندار انجام دهند؛ آقای سلیمانی عصر روز گذشته(شنبه ۲ آذر ماه) در واکنش به بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل تاکید کرد «این بازداشت‌ها در حوزه کاری‌اش نیست» و از بیان جزییات بیشتر به ایلنا خودداری کرد.

بعد از فرماندار، نوبت به «محمدرضا اسلامی» رئیس اداره کار شهرستان مبارکه رسید. وی که جمعه هفته گذشته(۱ آذر ماه) ضمن تایید بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل، تشریح جزییات بازداشت‌ها را به زمان دیگری موکول کرده بود، امروز در گفتگو با خبرنگار ایلنا از بازداشت کارگران ابراز بی‌اطلاعی کرد و با بیان اینکه گزارش کاری‌اش را به فرماندار می‌دهد، تلویحا آقای سلیمانی را مسئول پاسخگویی به این موضوع دانست.

این مقام دولتی در دولت یازدهم خواسته‌های کارگران پلی اکریل را «غیر صنفی» و «غیر کارگری» دانست.

این اظهارات از جانب بالاترین مقام مجری روابط کار در شهرستان مبارکه در حالی مطرح می‌شود که کارگران معترض کارخانه پیش از این طی نامه‌ای خواسته‌های صنفی خود را در ۱۰ مورد طرح کرده‌‌ بودند.

اتشکیل نهاد کارگری «شورای اسلامی کار» و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شده‌اند از جمله خواسته‌های صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.

استاندار اصفهان و معاون سیاسی امنیتی‌اش نیز علی رغم تلاش‌های مکرر خبرنگار ایلنا، حاضر به پاسخگویی در خصوص بازداشت‌های صورت گرفته نشدند.

در فضایی که نهادهای رسمی از هرگونه پاسخگویی پیرامون کارگرانی که روز پنجشنبه بازداشت شده‌اند خودداری می‌کنند، شایعه‌ای بین کارگران پلی‌اکریل نقل می‌شود مبنی بر اینکه بازداشت شدگان تا زمان پایان اعتراضات کارگران آزاد نخواهند شد.

یکی از نمایندگان کارگران پلی اکریل به ایلنا گفته‌ است: عدم پاسخگویی مقامات دولتی در خصوص بازداشت ۴ شهروند که به شرایط کاری‌شان معترض‌اند، برخلاف مشی وعده داده شده از سوی رئیس جمهوری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز