خبرگزاری کار ایران

شعار امسال کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر ؛

ضرورت کاهش نورهای مصنوعی در طول شب برای حفاظت از پرندگان/ امیزبانی تالاب میقان از 53 گونه پرنده مهاجر در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۳۰۸

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهره موسوی به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر، افزود: از سال 2006 هر ساله دومین شنبه ماه مِی که امسال مصادف با 24 اردیبهشت است، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این روز، آگاه سازی مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری، با عنوان «به خاطر پرنده‌ها شب‌ها نور چراغ‌ها را کم کنید» نامگذاری شده است.

موسوی تصریح کرد: در حقیقت میزان نورهای مصنوعی در جهان هر ساله بیشتر شده، به طوری که هر ساله میزان افزایش سالانه حداقل 2 درصد برآورد شده است. متأسفانه این نورها بر زندگی بسیاری از پرندگان اثر منفی دارد و سبب اختلال در جهت یابی درست پرندگان مهاجر به هنگام پرواز شبانه می‌شود.

وی بیان داشت: این موضوع تهدیدی جدی برای پرندگان مهاجر است و به همین دلیل در سال جاری کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر قصد دارد تا با شعاری کوتاه توجه جامعه را به این نکته معطوف کند تا با کاهش استفاده غیرضروری از نورهای مصنوعی در طول شب از نتایج منفی آن بر پرندگان کاسته شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: کوچ یا مهاجرت پرندگان به سفرهای منظم فصلی گفته می‌شود که بسیاری از گونه‌های پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی و یا زیستگاه انجام می‌دهند.

موسوی با بیان اینکه تالاب کویری میقان اراک در زمستان سال گذشته میزبان 53 گونه پرنده مهاجر بود، ابراز داشت: تالاب میقان یکی از 105 منطقه مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیا است و سالانه تا 20 هزار قطعه پرنده مهاجر در گونه‌های مختلف زیستی به این تالاب مهاجرت می‌کنند. درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی از اصلی‌ترین پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک هستند.

وی اضافه کرد: تالاب کویری میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت عدم تأمین حقابه زیست محیطی تالاب میقان از محل رودخانه‌های منطقه یا پساب خروجی تصفیه خانه اراک و احتمال خشک شدن قسمت وسیعی از عرصه تالاب میقان در سال‌های آینده علاوه بر تحت شعاع قرار گرفتن مطلوبیت زیستگاه پرندگان مهاجر چالش‌های زیست محیطی زیادی از جمله پراکنش گرد و غبار را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز