خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کسری حجم آبخوان البرز بیش از یکهزار و 500 میلیارد متر مکعب است / کاهش برداشت ۱۳۵میلیون مترمکعبی آب طی 5 سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۱۰۷

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: در طول سالیان گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد متر مکعب، کسری حجم آبخوان ایجاد شد لذا برای ایجاد شرایط متعادل آبخوان ها، طی ۵ سال آینده حدود ۱۳۵میلیون مترمکعب از برداشت آن کم می شود.

داود نجفیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت آب‌های زیرزمینی در استان البرز، اظهار داشت: در دشت های ممنوعه و بحرانی که بیش از ظرفیت، حجم مورد نیاز از آبخوان‌ها برداشت شده، اُفت هایی وجود دارد که یکی از تاثیرات منفی آن، بحث فرونشست هاست.

وی با عنوان اینکه با کمک سایر دستگاه‌های استان، اقدامات خوبی برای جبران و یا نگهداری آبهای جاری انجام شده، افزود: در استان البرز علاوه بر نصب کنتورهای هوشمند از برداشت آب در چاه‌های کشاورزی غیر مجاز، جلوگیری شد و نتیجه این اقدامات نشان می دهد برخی از دشت‌های استان همچون دشت اشتهارد؛ خط اُفت آبخوان، تقریبا شیب کمتری پیدا کرد. در حال حاضر روند آن به گونه ای مدیریت می شود که اُفت جدیدی نداشته باشیم. 

البرز بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد متر مکعب کسری حجم آبخوان دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با عنوان اینکه در سالیان گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد متر مکعب، کسری حجم آبخوان و تجمعی در استان ایجاد شد، افزود: برای جبران آن و برگشت به حالت تعادل و اولیه، زمان زیادی، مورد نیاز است. همچنین بارگذاری‌ها  باید کم شود.

وی افزود: خوشبختانه در استان البرز با کمک تمام دستگاه‌های مسئول که در مدیریت و مصرف آب دخیل هستند در سال گذشته برنامه ای مدون در قالب طرح "سازگاری با کم آبی"، تدوین و به تصویب رسید.

نجفیان ادامه داد: قرار بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۵، حدود ۱۳۵میلیون مترمکعب از برداشت آبخوانها، کم کنیم به گونه ای که به تولید صنعت و کشاورزی لطمه وارد نشود. اگر این کار محقق شود در سال های آتی شاهد بهبود وضعیت آبخوان‌ها خواهیم بود.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۹ تخصیص قابل ملاحظه ۵۵ میلیون متر مکعب از سد طالقان، یعنی دو برابر سهم قبل برای مصارف استان البرز صورت گرفت اما همچنان بخشی از نیاز آب شرب و مصارف صنعتی و کشاورزی از آبخوانهاست لذا برای حفظ این ثروت ملی، نیاز است که با برنامه مدون و مراعات ذی‌نفعان آب، شرایط مناسب و پایدار تامین منابع آبی برای نسل های آتی مهیا شود.

با ذوب برف، کمبود ذخائر سدها جبران می شود

نجفیان در ارتباط با سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وضعیت ذخائر آب سدهای استان البرز گفت: با توجه به اینکه دو سد کرج و طالقان، منبع آب شرب دو استان البرز و تهران محسوب می شود در خشکسالی سال گذشته، بخشی از حجم دو سد، خالی بود.

وی افزود: در سال جاری، حجم ذخایر آبی این دو سد نسبت به سال گذشته،‌ کمتر بود اما خوشبختانه چند مورد بارش برف در کرج و طالقان به این بحران کمک کرد و ذوب تدریجی برف می تواند تاثیر مثبت بر این موضوع بگذارد. با توجه به اعلام پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارش زمستانه و همچنین بهار سال ۱۴۰۱، می توان امیدوار بود که در حجم آب پشت این دو سد تاثیر قابل توجهی ایجاد شود.

مطالعات طرح آزادسازی بستر رودخانه ۳ سال گذشته انجام شد

وی در ارتباط با طرح آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج به خبرنگار ایلنا گفت: این طرح ۳ سال گذشته با همکاری معاونت عمرانی استانداری البرز، بر اساس مصوبه قانونی، تدوین شد که بر مبنای آن حفظ و نگهداری رودخانه های محدوده شهر به شهرداری‌ها محول شد ولی تمام مجوزها باید از طرف وزارت نیرو و بر اساس تعیین عرصه و بستر رودخانه، صادر میشد. 

وی در مورد طرح ساماندهی، افزود: طرح مورد نظر حدود ۸ کیلومتر از محدوده بیلقان تا پل راه آهن بود که صورتجلسه شد. تفاهم نامه سه جانبه با مشارکت معاونت عمرانی استانداری، شهرداری کرج و شرکت آب منطقه ای البرز تصویب شد. مقرر شد شهرداری، طرح دیوار ساماندهی را احداث کند و در محدوده خارج از طرح ساماندهی، هرگونه احداث و خدمات، تفرجگاه، پاکسازی و دسترسی مردم به رودخانه با حفظ الزامات زیست محیطی مربوط به رودخانه، انجام باشد.

نجفیان با عنوان اینکه نامه ابلاغیه این تفاهم نامه در پایان اسفند سال ۹۷ تهیه شده بود، تصریح کرد: این تفاهم نامه در دو ماه گذشته با برگزاری جلسات مشترک با استاندار به نتیجه رسید و مقرر شد در قسمت هایی که عرصه ها باز بود توسط شهرداری کرج و بخشی از طرح ۸ کیلومتری بیلقان تا راه آهن که جزو فردیس است به شهرداری این شهر محول شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: بخش های تصرف شده از این طرح توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بود که با همراهی دادگستری استان از حدود هزار و ۵۰۰متر و ۲۹هزار متر مربع آزادسازی صورت گرفت.

در برخی تصرفات، وظایف حاکمیتی محول شده بود

نجفیان با عنوان اینکه در محدود یک و نیم کیلومتری از حریم آزادسازی شده با استقبال مالکان حقیقی و حقوقی روبرو شدیم، ادامه داد: تا کنون دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی که در این محدوده ساخت و ساز داشتند عقب نشینی داشتند که امیدواریم با تکمیل کار، فرصت مناسبی برای استفاده مردم از حاشیه رودخانه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی مانند محیط زیست، هلال احمر و حتی آب منطقه ای، در تصرفات، وظیفه حاکمیتی داشتند، ادامه داد: این دستگاهها با حفظ چارچوب و مقررات حریم رودخانه که باید حداقل ها را رعایت می کردند، در قالب طرح ساماندهی یا تخریب مورد نظر را به اتمام رسانده و یا در شُرف اتمام هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز