خبرگزاری کار ایران

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خبر داد؛

بیشترین مرگ قنات ها در 3 شهرستان استان مرکزی / حفر بیش از اندازه چاه و برداشت های بی رویه آب عامل مرگ قنات‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۱۰۰

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در 3 شهرستان اراک، ساوه و زرندیه بیش از اندازه چاه حفر شده و در نتیجه بیشترین مرگ قنات ها در این 3 شهرستان اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد کوهدانی افزود: در حال حاضر حدود 7400 چاه مجاز و حدود 4000 چاه غیرمجاز در سطح استان وجود دارد که برداشت های بی رویه از این چاه ها در مرگ قنات ها تاثیر بسزایی گذاشته است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد قنات ها در سطح استان مربوط به شهرستان شازند با 363 رشته، شهرستان اراک با 300 رشته و سپس شهرستان ساوه و خمین هستند و بیشترین مرگ قنات ها در مناطقی بوده که حفر چاه ها بیشتر انجام شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: در شهرستان هایی مانند شازند، تفرش، آشتیان چون امکان حفر چاه زیادی وجود ندارد، قنات ها کمتر تحت تاثیر قرار گرفته اند، اما در شهرستان های اراک، ساوه و زرندیه بیش از اندازه چاه حفر شده است و در نتیجه این اقدامات بیشترین مرگ قنات ها در این 3 شهرستان رخ داده است.

کوهدانی با تأکید بر اینکه خشکسالی در سنوات اخیر و حفر بی رویه چاه های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایل مرگ قنات ها بوده است، تصریح کرد: 3606 رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که در حال حاضر از این تعداد 2387 رشته قنات فعال هستند. بر اساس اطلاعات موجود این قنات ها تقریبا 14 درصد از منابع آبی اراضی تحت شرب را در استان مرکزی تامین می کنند.

وی با اشاره به مشکلات قنات ها، بیان داشت: کاهش سطح آبهای زیرزمینی به علت خشکسالی، احیای مجدد قنات ها و عدم رعایت حریم از سوی کشاورزان، ساخت و سازهای انجام گرفته در محدوده قنات ها در محدوده شهرها یا بافت مسکونی روستاها و کمبود اعتبارات عمرانی نسبت به حجم بالای کار و ... از جمله مشکلات در این خصوص است که سبب آسیب به قنوات می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با عنوان کردن این موضوع که برای قنوات منابعی از محل اعتبارات ملی و استانی وجود دارد، تأکید کرد: عمده این اعتبارات، از محل اعتبارات ملی تأمین می شود و تأمین آن از طریق اعتبارات استانی محدود است. موضوع اصلی اینجاست که وضعیت اعتبارات و تخصیص اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز استان نیست.

کوهدانی با بیان اینکه هزینه متوسط احیای هر متر قنات 700 هزار تومان برآورد می شود، ابراز داشت: در مجموع سالیانه حدود 25 میلیارد تومان به استان برای این موضوع اختصاص می یابد که با این میزان اعتبار می توان سالانه حدود 30 کیلومتر را احیا کرد. این در حالی است که طول قنات های استان مرکزی 3600 کیلومتر است که در شرایط فعلی و با میزان اعتبارات موجود، زمان زیادی برای احیای قنات ها در استان لازم است.

وی اضافه کرد: پس از احیای قنات، نگهداری آن هم اهمیت دارد، اما متاسفانه کشاورزان استان مرکزی این موضوع را رها کرده و آن را وظیفه دولت می دانند. بنابراین ممکن است بعد از گذشت چند سال مجبور به احیا و لایروبی شویم که نمونه این موضوع در گذشته مشاهده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز