خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

تلفات پرندگان در تالاب میقان اراک به 604 بال رسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۴۶۲

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: از ابتدای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری تاکنون، شمار تلفات پرندگان مهاجر تالاب کویری میقان اراک به 604 بال رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شانقی افزود: بیشترین تلفات پرندگان بر اثر شیوع این بیماری در تالاب میقان، در بین گونه غاز خاکستری بوده و لاشه پرنده‌های تلف شده با مشارکت اداره کل محیط زیست استان مرکزی جمع‌آوری و دفن شده‌ است.

وی ادامه داد: 14 گروه متشکل از 28 نفر از دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه پایش و مراقبت فعال و غیرفعال در زیستگاه‌های مختلف پرندگان استان از جمله تالاب کویری میقان اراک را برعهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در مدت یک هفته گذشته، 700 مورد بازدید از مرغداری‌های صنعتی و 22 مورد بازدید از تمامی تالاب‌ها و سدهای استان مرکزی انجام شده‌ است.

شانقی تصریح کرد: همچنین در این بازه زمانی 135 مورد بازدید از روستاها به خصوص نواحی اطراف تالاب میقان اراک، 9 مورد بازدید از کشتارگاه‌های استان مرکزی و 24 مورد بازدید از پرنده فروشی‌های استان انجام شده‌ است.

وی بیان داشت: بر اساس بازدیدهای انجام شده و گزارشات دریافتی از این بازدیدها، به جز تالاب کویری میقان اراک، خوشبختانه هیچگونه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر تالاب‌ها، سدها و مرغداری‌های صنعتی و سنتی استان مرکزی مشاهده نشده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: واکسیناسیون گله‌های تخم‌گذار بالای 75 هفته و پیگیری حذف گله‌های تخم‌گذار بالای 100 هفته از جمله برنامه‌های این اداره کل با همکاری جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

شانقی ابراز داشت: فرایند واکسیناسیون واحدهای مرغداری مرغ تخم‌گذار در استان مرکزی اجرایی شده است و در راستای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری 3 میلیون و 90 هزار قطعه طیور در استان مرکزی ایمن‌سازی شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای پرورش طیور استان مرکزی، از واحدهای پرورش طیور اطراف تالاب میقان اراک خواسته شده تا عادی شدن وضعیت از جوجه‌ریزی در این واحدها خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی همچنین گفت: مرغداران و روستائیان باید ضمن رعایت اصول امنیت زیستی، از خرید مرغ توسط دستفروشان به شدت و با جدیت خودداری کنند. همچنین باید هرگونه تلفات پرندگان مهاجر و تلفات غیرعادی در واحدهای مرغداری و زیستگاه‌های پرندگان را به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع‌رسانی کنند.

شانقی با بیان اینکه مردم باید از حضور در تالاب کویری میقان اراک جداً خودداری کرده و به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی عمل کنند، افزود: از شهرداری اراک و بخشداری مرکزی شهرستان اراک درخواست کرده ایم تا نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد در اطراف تالاب کویری میقان اراک با جدیت اقدام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز