خبرگزاری کار ایران

درد و دل چاپخانه‌داران قزوین با ایلنا ؛

قیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۱۵۸

صنعت چاپ باوجود جایگاهی که در فرهنگ و اقتصاد کشور دارد از دردهای مختلفی رنج می‌برد که کرونا آن‌ها را دو چندان کرده است، نبود نظارت‌ها و افزایش ساعتی مواد اولیه و کاغذ زخمی است که اگر زودتر دوا نشود نفس‌های به شمار افتاده این صنعت را کندتر و کندتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، صنعت چاپ دارای نقش فرهنگی و اقتصادی است و قزوین از استان‌های مطرح در صنعت چاپ به شمار می‌رود و در حال حاضر دارای 146 واحد چاپ و بسته بندی در حوزه دیجیتال، افست، خدمات و سیلک است و در سال جاری نیز 6 موافقت نامه و  پروانه جدید صادر شده است.

شاید وقتی صحبت از صنعت چاپ می‌شود کتاب و نشریه به ذهن بیاید؛ اما این صنف فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهد و فعالیت هر واحد صنعتی و تولیدی بدون وجود چاپخانه‌ها ناقص است.

این صنعت طی سال‌های گذشته با مشکلات جدی مواجه شده و همین موضوع فعالیت چاپخانه‌داران را با چالش جدی مواجه کرده؛ شیوع کرونا نیز بار این مشکلات را افزایش داد، برای بررسی این مشکلات پای درد و دل چند چاپخانه‌دار نشستیم.

دلالی چاپ به‌صرفه‌تر از صنعت چاپ است

امین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اینکه تعطیلی صنایع و مشاغل مختلف در ایام کرونا بر صنعت چاپ نیز تاثیرگذار بود، می‌گوید: صنعت چاپ به علت وابسته بودن به سایر مشاغل در ایام کرونا آسیب دید، چند چاپ‌خانه مجبور به تعطیلی شده و بسیاری نیز رو به تعطیلی بوده و درآمد چندانی نداشتیم؛ اما حمایت‌ها به وام کرونایی محدود بود که تاثیر چندانی نداشت و سرپا ماندن در این ایام واقعا سخت بود.

این مسئول چاپ‌خانه سیمرغ با بیان اینکه چاپخانه‌های قزوین از نظر کیفی نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند عنوان می‌کند: با وجود این تهیه مواد اولیه که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد از مشکلات عمده ما است.

قیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهندقیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهندقیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهند​​

وی بیان می‌کند: دستگاه‌های صنعت چاپ در استان به‌روز نیست و در سطح شهر به غیر از چند مورد محدود دستگاه‌های جدید نداریم و اکثر آن‌ها با دستگاه‌های فرسوده کار می‌کنند و برای اضافه کردن دستگاه جدید نیز حمایتی از طرف مسئولین و بانک‌ها صورت نمی‌گیرد.

رفیعی ادامه می‌دهد: اتحادیه نیز بسیار ضعیف عمل می‌کند و حمایتی ندارد و برای رفاه حال کارگران چاپخانه هم اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به وجود دلالان چاپ اظهار می‌کند: امروز شرایط به گونه‌ای شده که دلالی چاپ به صرفه‌تر است و دلالان در حال فعالیت هستند و لازم است اتحادیه به واسطه‌ها رسیدگی کند؛ همچنین لازم است هر بخش از صنعت چاپ به وظایف خود عمل کند.

رفیعی می‌گوید: عصر دیجیتال به طور قطع در صنعت چاپ و کاهش چاپ مجلات و کتاب‌ها تاثیرگذار بوده اما این امر باعث افول چاپ نیست؛ بلکه مسیر چاپ درحال تغییر کردن است و از نشریه و کتاب به سمت بسته بندی و سایر موارد رفته است.

چیزی جز وام 12 درصدی نصیب ما نشد

مسئول چاپ دیجیتال سینا هم در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: علاوه بر خساراتی که کرونا و تعطیلی نمایشگاه‌ها به ما وارد کرد و جز یک وام 12 درصدی چیزی نصیب ما نشد، قطعی مکرر برق هم باعث خسارات و آسیب‌های متعددی به ما شد.

محمدعلی توتونچیان ادامه می‌دهد: قزوین از نظر کار چاپی به دلیل وجود کارخانجات متعدد می‌توانست قوی‌تر از این باشد؛ اما متاسفانه نزدیکی به تهران باعث شده گرایش به پایتخت بیشتر باشد و کارها و سفارشات عمده در خارج از استان انجام شده و اما از پتانسیل و کیفیت موجود در استان استفاده نشود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت از مشکلات جدی صنعت چاپ است اظهار می‌کند: روی قیمت‌ها حتی به روز هم نمی‌توان حساب باز کرد؛ افزایش‌ها ساعتی شده و این موضوع برای ما استرس‌زا و مشکل آفرین شده است و نمی‌توانیم مواد اولیه را جایگزین کنیم و پیگیری  خاصی هم در این باره وجود ندارد.

این فعال صنعت چاپ استان قزوین بیان می‌کند: دو یا سه تاجر هستند که کاغذ را تعیین قیمت می‌کنند و هر وقت بخواهند آن را عرضه می‌کنند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

قیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهند

ادارت دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهند

در ادامه سید حسن مجابی درباره مشکلات صنعت چاپ به خبرنگار ایلنا در قزوین می‌گوید: کرونا بسیاری از واحدها را به نیمه تعطیلی کشاند؛ ضمن اینکه گرانی کاغذ و مقوا نیز مشکلات را دو چندان کرد؛ اما شاهد حمایت خاصی نبودیم.

مسئول چاپخانه نگین شهر صنعتی البرز ادامه می‌دهد: 55سال است که در این شغل مشغول به کار هستم و چاپخانه‌داری شغل خانوادگی ما است اما این روزها گرانی سرسام آور مقوا ما را با مشکل مواجه کرده است.

مسعود پاشاپور نیز به خبرنگار ایلنا در قزوین می‌گوید: ضمن مشکلاتی که کرونا برای ما ایجاد کرد، افزایش قیمت‌ها و به روز نبودن دستگاه‌های چاپ از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که در حال حاضر دستگاه‌ها قدیمی بوده و به بهسازی و به‌روز رسانی نیاز دارند که این هم به حمایت دولت نیاز دارد.

پاشاپور ادامه می‌دهد: نبود فروشنده کاغذ در استان و خریداری از دست واسطه‌ها قیمت کاغذ را برای ما بیشتر می‌کند؛ ضمن اینکه در کشور تولید کاغذ نداریم و صرفا کاغذهای کاهی تولید می‌شود که مناسب چاپخانه‌ها نیست.

وی عدم نظارت بر فعالیت چاپخانه‌ها را از دیگر مشکلات این صنف دانسته و عنوان می‌کند: اتحادیه کار خاصی انجام نمی‌دهد و به‌رغم اعلام فعالیت غیرمجاز و بدون پروانه چند چاپخانه اقدام خاصی صورت نگرفته است.

این فعال صنعت چاپ ادامه می‌دهد: واسطه‌هایی که چاپخانه ندارند، سفارشات را از کارخانجات می‌گیرند و به تهران ارسال می‌کنند و متاسفانه حتی برخی ادارات دولتی نیز به دلیل دلالان و فامیل بازی این کار را انجام می‌دهند؛ ما انتظار داریم حداقل بخش دولتی کارهای چاپی خود را در استان انجام دهند.

قیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهند

 به‌روزرسانی دستگاه‌های فرسوده صرفه اقتصادی ندارد

علی اکبر رجایی نیز به خبرنگار ایلنا در قزوین می‌گوید: از آنجایی که صنعت چاپ جزء صنایع واسط است، تعطیلی اصناف مختلف در زمان کرونا بر ما هم تاثیرگذار بود که البته با رفع محدودیت‌ها مجدد در حال افزایش فعالیت هستیم.

مسئول شرکت آذین چاپ البرز ادامه می‌دهد: افزایش چندین برابری مواد اولیه و سرمایه در گردش از مشکلات جدی صنعت چاپ است؛ همچنین دستگاه‌های ما نیز فرسوده شده و نیازمند به‌سازی است؛ اما به دلیل افزایش ارزش ارز و قیمت‌ها عملا به‌روز رسانی دستگاه‌ها توجیه اقتصادی نداشته و امکان‌پذیر نیست و در نتجیه نمی‌توان از تکنیک‌های جدید بهره برد.         

وی درباره تهیه مواد اولیه می‌گوید: در بخش چاپخانه‌های صنعتی در تامین مواد اولیه با کمبود مواجه نیستیم؛ اما گاهی تحویل آن‌ها با تأخیر بوده و انحصاری است.  

پس از شنیدن درد و دل‌های چاپخانه‌داران استان به سراغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفته و مشکلات را پیگیری و بازگو کردیم.

قیمت‌های ساعتی، آخرین ضربه کاری به صنعت چاپ/حمایت‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند/ حتی ادارات دولتی هم غریبه را به خودی ترجیح می‌دهند

پیشتازی قزوین در صنعت چاپ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین درباره جایگاه صنعت چاپ استان به خبرنگار ایلنا در قزوین می‌گوید: قزوین از مراکز و پایگاه‌های اصلی چاپ در کشور شناخته می‌شود و مجموعه‌های بزرگی از چاپ و نشر در استان وجود دارد؛ اما در طول سال‌های اخیر تحریم‌ها فشار زیادی را به این صنعت فرهنگی وارد کرده و تأمین بسیاری از مواد مصرفی و قطعات یدکی مورد نیاز چاپخانه‌ها که باید از خارج وارد می‌شد با مشکل مواجه شده است.

محمدحسین اسماعیلی درباره حمایت‌های صورت گرفته از صنعت چاپ عنوان می‌کند: کرونا مشکلات چاپخانه‌داران را دو چندان کرد و دولت سعی کرد با بسته‌های حمایتی و تسهیلات بانکی بخشی از این آسیب‌ها را جبران کند که البته در برابر آسیب‌های وارد شده چیز قابل توجهی نیست، در این راستا در سال 99 در مجموع 13 میلیارد و 372 میلون تومان وام با سود 12 درصد به 62 واحد چاپی استان پرداخت شده است و سعی داریم در سال جاری پیگیری کرده و این میزان را افزایش دهیم.

پیگیر مطالبات به حق چاپخانه‌داران هستیم/ ضرورت وجود اتحادیه مستقل چاپخانه‌داران

وی با بیان اینکه برای برخورد با مراکز غیرمجاز جلسات متعددی  با ارگان‌های متولی برگزار شده و در مواردی هم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با آن واحدها برخورد و مکاتبه داشته می‌گوید: اتحادیه چاپخانه‌داران با اتحادیه عرضه محصولات فرهنگی ادغام شده و ما پیگیر اتحادیه تخصصی و مستقل هستیم و مذاکرات جدی را انجام داده‌ایم و با داشتن اتحادیه استانی و مخصوص صنعت چاپ قطعا نظارت‌ها نیز تقویت خواهد شد.

این مسئول درباره وجود واسطه‌ها در صنعت چاپ اظهار می‌کند: اگر وجود آن‌ها دقیق، علمی و کارشناسی باشد مشکلی ندارد و در حال حاضر هم بسیاری از سفارشاتی که در استان انجام می‌شود از سایر استان‌ها گرفته شده و از این رو کلیت وجود واسطه‌ها مشکلی ندارد؛ اما باتوجه به ظرفیت استان در جلسات شورای اداری تاکید خواهیم کرد که دستگاه‌های اجرایی در سفارشات چاپی خود، چاپخانه‌های استان را در اولویت قرار دهند.

اسماعیلی می‌گوید: استان قزوین سال گذشته با صدور 216 مجوز برای صادرات محصولات فرهنگی، چاپ و بسته‌بندی و صادرات 2 هزار و 74 تن محصول به افغانستان، عراق، ارمنستان و چند کشور دیگر استان برتر در این زمینه شناخته شد، طی نیمه نخست سال جاری نیز 91 مجوز صادر شده و 2 هزار و 253 تن محصول صادر شده که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

گزارش: سید مصطفی جعفری

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز