خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در دامغان:

در اوج تحریم ها به همه امکانات دست یافتیم اما در اقتصاد، خودمان را باور نکردیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۵۱۱

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قبل از انقلاب و حتی در جنگ نه موشک داشتیم، نه بیوتکنولوژی، نه ماهواره، نه صنعت دارویی و دقیقا در اوج تحریم ها به همه این موارد رسیدیم چون خودمان را باور کردیم اما در اقتصاد هنوز خودمان را باور نداریم.

به گزارش ایلنا از سمنان، علی خطیبی در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی پسته دامغان بیان کرد: محصول کشاورزی پسته دامغان بر اساس تمامی گزارش‌های بین المللی قابل مقایسه با پسته تولیدی در هیچ کجای جهان و حتی استان‌های ایران نیست.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت پسته نیاز به روش جدید دارد، ادامه داد: بحرانی که در شرایط فعلی کشور با آن روبه رو هستیم کمبود آب است.

خطیبی یادآور شد: با سیستم سنتی کشاورزی قادر به توسعه نخواهیم بود و باید با استفاده از خدمات علمی و فناوری راه های توسعه را طی کنیم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: اقتصاد کشورمان زمانی مقاومتی می شود که با یک تهدید و فشار کشورهای خارجی به لرزه نیفتد و دانش بنیان شدن اقتصاد تنها راهکار موجود است.

وی اضافه کرد: 6 درصد مصرف آب شرب به مصرف خانگی، 4.5 درصد در بخش صنعت و حدود 90 درصد به بخش کشاورزی تعلق دارد که با تمامی دنیا متفاوت است.

خطیبی با اظهار گلایه از اینکه ضمن مصرف 90 درصدی آب کشور در بخش کشاورزی همچنان در نهاده های دامی، سویا، ذرت و ... وارد کننده هستیم اضافه کرد: برطرف کردن این ایراد به غلط بودن سیستم آموزشی در دانشگاه بر می گردد.

معاون وزیر علوم گفت: قبل از انقلاب و حتی در جنگ نه موشک داشتیم و نه بیوتکنولوژی و ماهواره و صنعت دارویی و دقیقا در اوج تحریم ها به همه این موارد رسیدیم چون خودمان را باور کردیم.

خطیبی با اشاره به اینکه راحت ترین راه که واردات از خارج از کشور است را انتخاب کردیم اظهار کرد: مرکز نوآوری پسته در دانشگاه دامغان در حال شکل گرفتن است و معاونت علمی ریاست جمهوری 20 میلیارد تومان تخصیص خواهد داد و بخشی از هزینه ها را نیز وزارت علوم پرداخت خواهد کرد هر چند به حضور بخش خصوصی نیز نیاز داریم.

وی افزود: دانشی که در دانشگاه وجود دارد باید به تولید وصل شود تا شاهد افزایش اشتغال و سود آوری باشیم در غیر این صورت شاهد خشک شدن باغ های پسته و بیکاری جوانان خواهیم بود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: ضرورت دارد خیرین در حوزه ایجاد اشتغال ورود کنند و در راستای افزایش تولید و کیفیت محصول قدم بردارند.

خطیبی با تاکید بر اینکه دانشگاه می تواند جلوی خام فروشی مواد معدنی و محصولات کشاورزی را بگیرد بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی با همکاری شرکت های دانش بنیان از جمله راهکارهای موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز