خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کند‌شدن چرخ‌های صنعت لبنیات با ریزش مشتریان/ مقصر اصلی آشفتگی بازار شیر وزارت جهادکشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۶۰۹

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: درست از زمانی که کنترل بازار شیر وتعیین نرخ آن به وزارت جهادکشاورزی محول شد مشکلات ما شروع شد، ای کاش دولتی‌ها دست از سر کارخانجات تولید لبنیات بردارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، گرانی شیر در حال حاضر نه‌ تنها صدای مصرف‌کننده را بلند کرده است بلکه از نظر تولیدکننده نیز وضعیت مطلوبی نیست زیرا ریزش مشتری موجب شده تا چرخ‌های صنعت لبنیات از شتاب باز ایستد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان در این اوضاع دولت را متهم می‌کنند که چرا قادر به کشیدن افسار لجام‌ گسیخته قیمت لبنیات نیست و از این رو خواستار نظارت بیشتری بر بازار هستند اما از آن‌سو تولیدکننده‌ها خواهان این موضوع هستند که دولت دست از سر آن‌ها بردارد.

مهدی هدایت‌‌نیا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی درباره تأثیر گرانی شیر در ریزش مشتری‌ها و تولیدات کارخانه‌ها و صنایع لبنی گفت: قیمت شیر اگر به‌صورت طبیعی بالا برود اثری در بازار ندارد اما وقتی قیمت شیر بیش از پنجاه‌ درصد گران‌ می‌شود به‌طور طبیعی در مصرف نیز کاهش ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مردم‌ وقتی ببینند قیمت شیر  ۶۰ درصد گران شده  چند روزی شیر  نمی‌خرند و با گذشت زمان سعی می‌کنند تا مصرف خود را کاهش دهند.

هدایت‌نیا با اشاره به افت بازار افزود: طی دو سه ماه گذشته با افت ۴۰ درصدی بازار فروش لبنیات مواجه شدیم زیرا مردم قدرت خرید خود را از دست‌ داده و نمی‌توانند هر هفته بابت یک قالب کره ۲۵۰ گرمی به همراه یک سطل ماست و یک قالب پنیر و چند عدد شیر پاکتی حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

وی اظهار کرد: قدرت خرید جامعه کم است و در برابر گران شدن، نخریدن را مردم بهترین راه می‌دانند اما در استان ظرفیت کارخانه‌های ما حداقل پنج هزار تن است لذا وقتی مشکلی در بازار باشد تک‌ محصول به محصول دیگری تبدیل می‌شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: شیر دریافتی از دامدار به محصولاتی با ماندگاری بالا تبدیل می‌شود مانند کشک، ‌پنیر یا پنیر پیتزا، شیر خشک  و سایر محصولات؛ درواقع ما شیر را پس نمی‌زنیم  زیرا اگر شیر را از دامدار تحویل نگیریم دامدار تولید خود را به خارج استان می‌فروشد.

مقصر گرانی شیر و نارضایتی دامداران کیست؟

هدایت نیا درباره اینکه مقصر گرانی شیر کدام نهاد است، افزود: پیگیری این داستان به وزارت جهاد محول شد درست از زمانی که قیمت شیر به آن‌ها محول شد مشکلات ما شروع شد. این دوستان به گاوداران فشار آوردند قیمت چهار هزار و ۱۵۰ تومان که قیمت قبلی شیر بود را به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داده است ولی گاو‌دار از این قیمت هم راضی نیست. خواسته الان ما فقط این است که دولتی‌ها دست از سر کارخانجات تولید لبنیات بردارند.

وی تصریح کرد: دامداران ‌می‌گویند باید قیمت شیر ۸هزار و ۵۰۰تومان اعلام شود و قیمت اعلامی دولت کم است. در حال حاضر مشکل ما این است که قیمت شیر درجه‌یک باقیمت ۶هزار و ۴۰۰تومان عرضه می‌شود و این با توجه به هزینه‌های گاودار قیمت مناسبی نیست.

وی اظهار کرد: متأسفانه وزارت کشاورزی قیمت‌ها را مصوب نکرد الآن هم می‌گوید که قیمت‌ها باید به قبل برگردد ولی آیا این موضوع ممکن است؟ وقتی قیمت شیر افزایش پیدا کرد از آن‌طرف هم هزینه بسته‌بندی‌ها  و هم هزینه نقل و انتقالات گران شد لذا بر فرض آقایان اگر بخواهند قیمت شیر را به قبل برگردانند، هزینه بسته‌بندی، پول کارگر و یا حمل‌ونقل و یا سایر حامل‌های انرژی را چه‌کار می‌کنند؟ آیا دولت از حق و حقوق خود که بر روی تمامی خدمات ۲۵ درصد افزایش داشته است می گذرد؟

کند‌شدن چرخ‌های صنعت لبنیات با ریزش مشتریان/ مقصر اصلی آشفتگی بازار شیر وزارت جهادکشاورزی است

وی بیان داشت: اگر نهاده لازم تأمین شود می‌توان قیمت شیر را کاهش داد، ما در هرحال مخالف صددرصدی افزایش قیمت هستیم  می‌گوییم نباید زیاد بشود در همین راستا نیز نامه نوشتیم به وزارت جهاد که قیمت را افزایش ندهند یا در صورت افزایش قیمت به دامدار کمک شود تا شیر را به قیمت قبل، به ما بفروشد ولی متأسفانه اهمیت نمی‌دهند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت  شیر خام زیادشدن نهاده‌های دامی و خشک‌سالی است. نهاده‌هایی که دولت توزیع می‌کند. زیرا نهاده درست توزیع نمی‌شود و قیمت علوفه چند برابر شده است و وقتی از بالا نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که درواقع رانت‌خوارها سود می‌برند و تولیدکننده و مصرف‌کننده ضررش را می‌دهند.

هدایت نیا با اشاره به کاهش صادرات افزود: امسال قیمت شیر افزایش داشت و از آن‌طرف صادرات ما نسبت به پارسال کاهش یافت.در حال حاضر قیمت شیر داخل کشور از قیمت شیر جهانی بالاتر رفته لذا ما نمی‌توانیم در بازار جهانی جولان دهیم. شیر در جهان دارای یک سقف قیمتی است که در حال حاضر قیمت ایران با کل جهان برابر شده لذا وقتی این قیمت برابر می‌شود از قدرت رقابت ما با کشورهای بزرگ ‌دنیا کاسته و به همان نسبت از سهم صادرات کم می‌شود.

وی اظهار کرد: دولت بر اساس قیمت سبوس هزار و ۵۰۰ تومانی، قیمت شیر را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین کرده بود، اما در عمل نرخ سبوس در بازار ۳ هزارتا ۴ هزار تومان است. این مسئله سبب شده بود سازمان حمایت اعلام کند که اگر قیمت سبوس همان هزار و ۵۰۰ تومان است، باید قیمت‌ها کاهش یابد، اما اگر بیشتر است، باید محل یارانه‌ای که به کارخانه‌های آرد داده می‌شود، مشخص شود. در نهایت بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، سازمان حمایت قیمت‌های جدید را ابلاغ کرد.

هدایت نیا با اشاره به اینکه دولت، قیمت مصوب چربی شیر را ۸۰ تومان اعلام کرده است، گفت: اکنون تولیدکنندگان محصولات لبنی، چربی شیر را ۸۰ تومان خریداری می‌کنند و ۶۰ تومان می‌فروشند. این مسئله سبب شده است در استان ۸ هزار تن ذخیره چربی، کره و خامه به ارزش ۲۰ میلیون دلار داشته باشیم از این رو  به دنبال مجوز صادرات هستیم تا مشکل تولیدکنندگان برطرف شود.

دلایل افزایش قیمت کره در بازار

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی در خصوص گرانی قیمت کره هم گفت: افزایش قیمت کره متأثر از عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل افزایش ۳۳ درصدی قیمت چربی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است که از ۶۰ تومان در نیم‌سال دوم سال گذشته به ۸۰ تومان در سال جاری رسید. بنابراین کارخانه‌دار خامه را گران خریداری می‌کند.

کند‌شدن چرخ‌های صنعت لبنیات با ریزش مشتریان/ مقصر اصلی آشفتگی بازار شیر وزارت جهادکشاورزی است

وی ادامه داد: عامل مؤثر دیگر در افزایش قیمت کنونی کره، بالا رفتن هزینه‌های تولید شامل افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های بسته‌بندی، افزایش ۵۴ درصدی قیمت شیر خام و افزایش هزینه‌های کارگری است.

هدایت نیا اظهار داشت: مشکل بسته‌بندی کره نیز از دیگر عوامل افزایش قیمت این محصول است زیرا تنها ۳ درصد از کارخانه‌های استان دستگاه بسته‌بندی این محصول را در اختیار دارند و هزینه بسته‌بندی کره نیز به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان است. در صورتی‌که مجوزهای لازم برای بسته‌بندی کره به‌صورت فله را از سازمان غذا و دارو دریافت کنیم، این مشکل حل خواهد شد و شاهد کاهش قیمت کره، افزایش مصرف مردم و کاهش دپوی کارخانه‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز