خبرگزاری کار ایران

در میزگرد « بهداشت روان در دوران کرونا» در مشهد عنوان شد؛

۲۹ درصد مبتلایان کرونا دچار اختلالات روانپزشکی هستند/ بروز علایم افسردگی در بیماران کرونایی پس از بهبودی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۳۷۸

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: معمولا بیماران ما به خاطر ترس از برچسب خوردن و انگ، به طور متوسط هفت سال پس از تجربه نخستین علایم بیماری به روانپزشک مراجعه می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدرضا فیاضی بردبار در میزگرد "بهداشت روان در دوران کرونا" که به مناسبت هفته ملی بهداشت روان از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شده بود؛ بیان کرد: مراجعه با این فاصله چند ساله هم باعث سخت تر شدن روند درمان شده و هم گاه فرصت طلائی درمان را از روانپزشک سلب می‌کند و البته بار بیماری را بیشتر می کند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد بار بیماری گفت: میزان از کار افتادگی یک بیمار در پی بروز بیماری و در طی سالهای فعالیت خود بروز پیدا می‌کند؛ که در به اصطلاح به آن بار بیماری خوانده می شود. به طور مثال وقتی فردی  به دنبال سکته قلبی از کار افتاده می شود  که  این فرد تا سن ۶۰ سالگی می توانست  کار کند و برای جامعه مفید باشد  اما بخاطر بیماری دیگرتوان کار کردن ندارد و این بار به جامعه منتقل می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: آمار نشان می‌دهد که در ایران بیشترین بار بیماری بانوان‌ مربوط به بیماری‌های روانپزشکی و افسردگی که حدود ۱۸ درصد است و در آقایان ۲۸ درصد کل بار بیماری مربوط به تصادف و سوانح ، ۱۴ درصد بیماری قلبی و عروقی و ۱۴ درصد سوء مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی است. 

فیاضی در ادامه گفت: در ایران از زمانی که فرد مبتلا به روانپزشکی می‌شود تا زمان مراجعه هفت سال طول می‌کشد و دلیل آن انگ زدن به فرد است زیرا در اختلالات پزشکی انگ زدن بسیار زیاد است و افراد به دلیل ترس از همین دلیل دیر مراجعه می‌کنند، متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا اختلالات روان‌شناسی ناشی از کرونا مغفول مانده است. بسیار گفته شده است که بعد کرونا جامعه درگیر مشکلات روانپزشکی مردم خواهد بود. 

وی به گفته دکتر نوربالا "دبیر کمیته تخصصی سلامت روان کووید ۱۹" اشاره کرد و گفت: در ایران ۲۹ درصد افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند دچار اختلالات روانپزشکی هستند؛ یعنی حدودا از هر سه تا چهار نفر، یک نفر مبتلا به اختلالات روانی هستند. حتی در برخی از افراد که از گذشته دچار اختلالات روانی بودند نوع بیماری‌ آن‌ها تغییر کرده بود. 

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد بعد از بهبود بیماری کرونا دچار بی‌حالی، ضعف، بی‌‌حوصلگی می‌شوند و شدت انرژی آن کاهش می‌‌یابد افسردگی از عوارض شایع پس از کرونا است که ممکن است ارتباط مستقیم با خود ابتلا به ویروس داشته یا شرایط روحی و روانی ناشی از ابتلا به این افسردگی بیانجامد و یا هر دو عامل موثر باشند. 

وی افزود: بیماری افسردگی با حس افسردگی متفاوت است. علائم بیماری شامل احساس افسردگی در تمام روز، عدم لذت، تغییر خواب، کم اشتهایی، فکر در مورد مرگ که مدت طولانی همراه فرد است.  شدت بیماری افسردگی در افراد متفاوت است. برای درمان افسردگی افرادی که مبتلا به کرونا دستورالعملی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنیم دچار افسردگی نمی‌شود یا شدت آن کم است. مانند استراحت منظم بعد از بیماری، سبک زندگی سالم‌تر، جبران ضعف، بازسازی فکری و مثبت‌نگری، پرهیز از اخبارهای نامطمئن و خواب مناسب است.

فیاضی ادامه داد: اگر علائم در حد اختلال افسردگی است باید درمان اختصاصی و تحت نظر روان‌پزشک باشد. علائم افسردگی بعد از بهبود درمان کرونا در افراد خود را نشان می‌دهد و نوع افسردگی و نوع درمان در افراد متفاوت است. 

وی به اختلالات افسردگی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا افراد مبتلا به وسواس دو دسته شدند افرادی که بیماری آنها شدت گرفت و افرادی که به دلیل رعایت اطرافیان خیال ذهنی راحت تری تجربه می کردند اگر چه رفتارهای وسواس گونه اشان همچنان ادامه داشت اما آسودگی خاطر بیشتری را به خاطر رعایت موازین بهداشتی از سوی سایرین تجربه می کردند. عده‌ای نیز مشکل اختلالات وسواسی نداشتند و در این دوران دچار حالت‌های وسواس و اضطراب شدند.

وی به موضع تاب‌آوری نیز پرداخت و گفت: تاب آوری یعنی ظرفیت بازگشت از دشواری‌های پایدار و ادامه دار و حفظ کردن قوام روانی و توانایی در ترمیم روان خود ؛ در استرسها و مشکلاتی مانند کرونا که مزمن می‌شوند کسانی می‌توانند سالم بمانند که قدرت تاب‌آوری بالایی دارند این قدرت تاب‌آوری به عواملی همچون انعطاف‌پذیری، شناخت و بروز هیجانات، افزایش اعتماد به نفس، ارتباطات و توانمندی در برقرای ارتباطات، توانایی حل مسئله و بهره‌جویی از ابزار هنر دارد. این تا‌ب‌آوری جز خصوصیاتی است که تغییرپذیر است و افراد می‌توانند تاب‌آوری خود را با تمرینات و آموزش‌ها افزایش دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز