خبرگزاری کار ایران

پیشرفت ٨٠ درصدی شناسایی واحدهای صنعتی راکد در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۴۳۵

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: سال گذشته با کمک بسیج مهندسین امام رضا(ع) شناسایی و پایش واحدهای راکد و نیمه فعال در استان شروع شد که امسال ٨٠ درصد این طرح انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهرامی‌زاده در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از شهرک‌های صنعتی نیشابور و زبرخان افزود: در قالب این طرح ۱۰۵ واحد که با کمبود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار روبرو بودند به چرخه تولید بازگشت و امسال هم این طرح از سه هفته قبل شروع شد و ۳۰۴ واحد در شهرک‌های صنعتی و ۵۲۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی شناسایی شد و از طریق بسیج مهندسین و مشاورین کسب‌وکار در حال پیگیری است و ۸۰ درصد این طرح انجام و آسیب‌شناسی شده است. 

وی اظهار داشت: روز گذشته با امضای یک مدل توافقی بین وزارت نیرو و صمت ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد پایلوت اجرای این طرح می‌شود.

وی عنوان کرد: از چهار ماه قبل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با همکاری انجمن مدیران صنایع استان اقدام به شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه تولید برق کردند و در این راستا یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه فردوسی مشهد طرح جامعی را به منظور ایجاد نیروگاه خورشید در شهرک‌‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت پایلوت در شهرک صنایع غذایی مشهد اجرا و سپس در کل شهرک‌های صنعتی کشور اجرایی می‌شود تصریح کرد: در حوزه تامین برق در شهرک‌های صنعتی قوچان ۲، شهرک صنعتی مشهد پنج، شهرک صنعتی کلات، شهرک صنعتی گناباد، ناحیه صنعتی داورزن و میان‌جلگه با مشکلات جدی روبرو بودیم و برای حل این‌ مشکل قرار بر این شد در قالب یک مدل مشارکتی ۴۰ درصد هزینه‌های انتقال توسط شرکت برق منطقه‌ای استان، ۴۵ درصد توسط شهرک صنعتی و مابقی از طریق اعتبارات استانی تامین شود و شرکت برق هم‌نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام می‌کند و بدین ترتیب تامین برق تا پایان ۱۴۰۱ انجام‌ می‌شود.

بهرامی زاده با بیان اینکه برای ادامه فعالیت ماینرهای دارای مجوز هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده و هرگونه فعالیت در این حوزه تخلف است خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹شهرک و ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب در استان‌ خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۲۶ شهرک و ۱۴ ناحیه فعال است و مراحل تملک چهار ناحیه صنعتی دیگر نیز در حال انجام است که ۲مورد در بخش سرولایت شهرستان نیشابور و بخش گرماب شهرستان فیروزه و بخش بیزه شهرستان داورزن و بخش زاوه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها اولویت استراتژیک شرکت شهرک‌های صنعتی است اعلام کرد: برای صنایع آب‌بر مدلی برای تامین آب از پساب تصفیه‌خانه‌ها در شهرک صنعتی خیام شروع شده و همین مدل در شهرک صنعتی مشهد پنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: تنوع و تعدد شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف استان با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه مورد توجه است و در این چارچوب شهرک تخصصی گوهرسنگ‌ها، سنگ‌های صنعتی و نیمه صنعتی در مشهد، در ناحیه صنعتی بیزه تولید فلفل و ادویه‌جات، در تربت حیدریه زون‌ تخصصی کائولن به عنوان ماده اولیه تولید کاشی و سرامیک، شهرک صنعتی مشهد و کلات انتقال درودگران در دستور کار قرار دارد.

علی بهرامی‌زاده افزود: تاکنون ایجاد و واگذاری ۸۵ کارگاه تولیدی انجام شده که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و واگذاری ۵۱۱ واحد تولیدی دیگر که ۴۳ مورد آن مربوط به شهرک صنعتی خیام است انجام شده و مراحل اخذ مجوز محیط زیست آن در حال انجام است و همچین ایجاد کارگاه‌های دانش‌بنیان در شهرک فن‌آوری صنایع غذایی در دستور کار قرار دارد و در این چارچوب در جلسه کمیته راهبری پنج طرح به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی با پیگیری مشکلات توسط خبرنگاران گشایش‌های جدی در مشهد و نیشابور ایجاد شد که جای تقدیر دارد، اظهار داشت: ما آماده ایم در هر کجا اپراتورهای مخابراتی برای نصب دکل نیاز به زمین دارند همکاری لازم انجام شود.

مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی نیشابور، فیروزه و زبرخان در این برنامه گفت: در شهرک‌‌های صنعتی خیام و عطار و نواحی صنعتی کمال‌ و میان‌جلگه به ترتیب از ۳۰۶ قرارداد ۱۹۹ واحد، از ۴۱ قرارداد هشت واحد، ۴۳ قرارداد ۱۱واحد و از ۲۷ قرارداد هفت واحد فعال است و در نیشابور، فیروزه و زبرخان ۵۱ واحد تعطیل وجود دارد که درحال پایش برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید هستیم.

حسین سراج افزود: طرح ناحیه صنعتی طاغنکوه به علت احتمال وقوع سیل و قرار گرفتن در مسیل لغو شد و به گرماب انتقال یافت ولی در آنجا همه به دلیل ارتقای گرماب به شهر فاصله شهرک صنعتی از آن باید افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز