خبرگزاری کار ایران

بیش از ۴ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان گناباد پرداخت شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۱۵۶

مدیر جهاد کشاورزی گناباد از پرداخت ۴۱ میلیارد ریال غرامت بابت خسارت محصولات طی نیمه نخست امسال به کشاورزان این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نعمت غفوری گفت: این مبلغ بابت غرامت خسارت سرما، سیل و خشکسالی به محصولات گندم و جو آبی و زیره سبز و خسارت ناشی از خشکسالی و بیماری ها به دام سبک و سنگین پرداخت شده است.

وی افزود: غرامت خسارت گرمازدگی، سرمازدگی، خشکسالی و سیل به محصولات پنبه، پسته، انگور، انار و زعفران نیز در مرحله پرداخت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: با توجه به تغییرات شدید اقلیمی سال های اخیر در شهرستان گناباد و خسارت های ناشی از حوادث طبیعی همانند تگرگ، توفان، خشکسالی، سیل، سرمازدگی، یخبندان، آتش سوزی، صاعقه، آفات و امراض نباتی و حیوانی یکی از مهمترین استراتژی هایی که می تواند در جبران خسارات مؤثر واقع شود، بیمه محصولات کشاورزی است.

وی گفت: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید محصولات زراعی آبی و ۹۰ درصدی محصولات دیم در این شهرستان طی سالجاری شده است.

غفوری افزود: استمرار خشکسالی در بخش دام نیز تولید شیر و گوشت را ۳۰ درصد و علوفه مراتع را ۹۰ درصد کاهش داده است.

وی کاهش ۵۰ درصدی تولید عسل در زنبورستان ها را از دیگر تاثیرات خشکسالی در بخش کشاورزی گناباد دانست.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: بارش شدید باران و سیلاب ناشی از آن خسارت های بسیار به بخش کشاورزی و واحدهای دامداری وارد کرده و موجب اتلاف تعدادی از دام‌های روستاییان این شهرستان شده است.

وی گفت: سیلاب موجب خسارت به تعدادی از قنوات گناباد نظیر قناتهای روستاهای دلویی، سموئی، بهاباد، بندسارها و خاکریزهای طرحهای آبخوان داری شهرستان شده که برآورد خسارت ها در دست بررسی است.

غفوری افزود: همچنین سرمای هوا طی اسفندماه سال گذشته موجب ۷۶۳ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان شد و به ۹۰ درصد درختان بادام، هلو و زردآلو در هزار و ۹۸۵ هکتار باغ خسارت زد.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.​

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز