خبرگزاری کار ایران

کشت برنج رودخانه گاماسیاب را خشکاند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۲۲۳

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : کشت غیر مجاز برنج در بالا دست رودخانه گاماسیاب باعث خشک شدن این رودخانه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه ، علی مرادی با بیان اینکه برای آبیاری هر هکتار گندم ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع آب نیاز است، کشت برنج رودخانه گاماسیاب را خشکاندگفت: این میزان در کشت برنج به ۲۵ هزار متر مربع می‌رسد و این محصول آب بری زیادی دارد.

وی افزود: همچنین آبگیری کشت برنج در بدترین شرایط رودخانه انجام می‌شود چرا که در خرداد ماه تا آخر شهریور بارندگی نداریم و آب رودخانه در سطح پایینی قرار دارد و نشا برنج نیز از تیرماه انجام می‌شود، یعنی به مدت ۳ ماه در بدترین شرایط آب در زمین کشاورزی بسته می‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: علاوه بر بهره برداری بیش از حد از سطح آب‌ها به دلیل اینکه نشا برنج در ماه‌های گرم سال قرار دارد، باعث تبخیر آب می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بحران کم آبی در استان کرمانشاه گفت: کاهش بارندگی و برداشت بیش از حد از آب‌های سطحی ذخایر آب استان را با مشکل مواجه کرده و اگر سال دیگر همین روند ادامه داشته باشد با بحران جدی مواجه می‌شویم.

وی اظهار داشت: الگوی مصرف آب در محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی ارسال شده است که کشاورزان باید بر اساس این الگو محصولات کشاورزی بکارند و از کشت محصولات پر آب خودداری کنند.

مرادی افزود: در این الگو کشت گندم ۴۲ درصد، جو ۲۰ درصد، دانه‌های روغنی ۱۲ درصد، چغندرقند ۵ درصد، جالیز ۲ درصد، حبوبات ۹ درصد و سایر محصولات هم ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز