خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش بیماران دیالیزی در استان کرمانشاه/ضرورت پرداخت کمک هزینه به بیماران تا زمان پیوند /مصرف دارو بدون تغذیه مناسب ارزشی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۲۰۶

مدیر شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه با اشاره به افزایش بیماران دیالیزی در این استان گفت: به دلیل عدم پیوند کلیه در سطح استان بخاطر هزینه های بالای خرید آن وبیماری کرونا شمار این بیماران در استان رو به افزایش است به شکلی که در سال گذشته تنها 4 مورد پیوند کلیه در کرمانشاه داشتیم.

حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: در سال های اخیر شمار مراجعان بیماران دیالیزی به بیمارستان‌های استان کرمانشاه به دلیل عدم پیوند کلیه افزایش یافته است. متاسفانه بخش‌های دیالیزی بیمارستان‌های امام رضا(ع) و امام خمینی(ره) جوابگوی نیاز این بیماران نیست.

کاهش پیوند کلیه به دلیل هزینه‌های بالا و بیماری کرونا

وی افزود: در سال 88 حدودا  70  عمل جراحی پیوند برای بیماران کلیوی در سطح استان کرمانشاه داشته ایم که این پیوند‌ها بار دیالیزی ما را کاهش می‌داد. ولی به تازگی افرادی که برای پیوند اقدام می‌کنند با توجه به مشکلاتی مانند هزینه‌ها و بیماری کرونا نمی‌توانند جراحی پیوند کلیه را انجام دهند.

بیگلری ادامه داد: سال گذشته تنها 4 عمل جراحی پیوند کلیه در کرمانشاه داشتیم که این موضوع بار دیالیز را در سطح استان افزایش داده است. در تلاشیم که تخت های دیالیزی را در سطح استان افزایش دهیم. چرا که ظرفیت بیمارستان های امام خمینی (ره) و امام رضا (ع)  تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماران به صورت چهار شیفته دیالیز می شوند، عنوان کرد: در جلسه شورای بیماران خاص که با استاندار کرمانشاه داشتیم قرار شد  با همکاری بنیاد برکت بتوانیم در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان کرمانشاه یک مرکزی را به صورت فوری  آماده کنیم که بیماران برای دریافت خدمات  اذیت نشوند.

بیگلری اضافه کرد: به تازگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد   یک مرکز دیالیز بخش خصوصی  در کرمانشاه در حال احداث است که این خبر باعث خوشحالی ما شد چرا که با همکاری بخش خصوصی هزینه ها را هیات امنای ارزی پرداخت می کند و خدمات دهی به این بیماران بسیار بهتر می شود  و اینکه ما بتوانیم مانند شهرهای دیگر یک مرکز دیالیز خصوصی هم داشته باشیم عالی می شود. 

وی تصریح کرد: بخش خصوصی دیالیز کرمانشاه را از نزدیک بازدید کردیم. مکان بسیار وسیع و مناسبی است. ولی متاسفانه در حال حاضر تنها تابلوی آن نصب شده و هنوز هیچ خدماتی در این مرکز انجام نمی‌شود.

بیگلری ادامه داد: از مسئولان خواهشمندم   بخش خصوصی  را ترغیب کنند هرچه سریع‌تر دست به کار شوند و مکانی را برای خدمات دهی به بیماران دیالیزی آماده کنند که بیماران به دلیل کمبود مکان از دست نروند.

جانمایی مرکز بخش خصوصی دیالیز مشکل دارد

وی گفت: مشکل دیگر مرکز بخش خصوصی دیالیز این است که دسترسی به این مرکز نسبت به دیگر مراکز درمانی دشوار تر است و در کنار اتوبان قرار دارد و خودرو ها با سرعت بالا در حال تردد هستند. در کل جانمایی این مکان برای بیماران دیالیزی از نظر ما مشکل دارد و باید از هم اکنون برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود. هنوز هزینه ای برای این مرکز درمانی نشده و می توانند جا به جایش کنند. اگر امکان جابه جایی این مرکز وجود ندارد باید بخش خصوصی سرویس ایاب ذهاب برای رفت و آمد در اختیار بیماران قرار دهد.

بیگلری بیان کرد: اکثر بیماران دیالیزی توان مالی شان بسیار ضعیف است و باید با وسیله نقلیه عمومی به بخش دیالیز رفت و آمد کنند که در این مکان ایستگاه اتوبوسی هم وجود ندارد. امیدوارم یک وسیله نقلیه مانند مینی بوس برای بیماران دیالیزی جهت رفت و آمد به مرکز دیالیز قرار دهند.  در اکثر کشورهای دنیا  بیماران دیالیزی سرویس ایاب و ذهاب دارند اما اینجا بیماران خودشان باید هزینه رفت و آمدنشان  را بپردازند.

بیشتر بیماران دیالیزی سرپرست خانوارند

بیگلری در بخش دیگری از صحبت های خود به دیگر مشکلات بیماران دیالیزی اشاره کرد و گفت:  متاسفانه اکثر این بیماران  خانواده های پرجمعیتی دارند و سرپرست خانوار هستند. وقتی سرپرست خانوار دیالیزی می شود نمی تواند کار کند و یک روز در میان 4 ساعت باید زیر دستگاه دیالیز برود و وقتی که نان آور خانواده  کار نکند قطعا خانواده دچار مشکل معیشتی می شود.

برای بیماران باید کمک هزینه در نظر بگیرند

وی ادامه داد: بیشتر بیماران استان کرمانشاه متاسفانه دچار مشکل معیشتی هستند و باید برای این بیماران کمک هزینه تا زمانی که پیوند می شوند در نظر گرفته شود. هرچند این روزها  مردم   کلیه اهدا نمی کنند و مبالغ کلیه های فروشی نیز  آنقدر بالا است که بیمار توان مالی خرید آن را ندارد و مجبور است سال ها دیالیز شود.

دارو به تنهایی علاج بیمار نیست

بیگلری بیان کرد: برای بیماران دارو و دیالیز وجود دارد. ولی باید بگویم که دارو به تنهایی علاج بیمار نیست و دارویی که بدون تغذیه مناسب باشد ارزشی ندارد  وقتی تغذیه بیمار خوب نیست اگر بهترین داروی دنیا را هم مصرف کند ارزشی ندارد. حداقل خوراک روزانه بیمار دیالیزی باید فراهم شود.

وی گفت:   مسئولان استان باید برای حل مشکلات  این بیماران زودتر دست به کار شوند تا گرفتاری‌هایشان رفع می شود و دولت هم باید به این موضوع ورود کند  زیرا بیماران دیالیزی تحت فشارهای معیشتی قرار دارند.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز