خبرگزاری کار ایران

رئیس منابع طبیعی گناباد خبر داد؛

پدیده خشکسالی تهدیدی مشترک برای معشیت دامداران شهرستان گناباد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۶۰۲

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد پدیده خشکسالی را تهدیدی مشترک برای مراتع و معشیت دامداران و عامل شکست روش‌های اصلاح و احیا دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نخعی در این خصوص گفت: کاهش چشمگیر بارندگی در سال‌جاری و خشکسالی پیاپی سنوات گذشته یکی از تهدیدهای جدی مراتع شهرستان به شمار می رود.

نخعی افزود: شهرستان گناباد ۵۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۵۰۰ هزار هکتار آن اراضی مرتعی و جنگلی تشکیل می دهد که در شرایط عادی قادر است ۲۰۰ هزار راس دام سبک شهرستان را تعلیف کند.

وی ادامه داد: عوامل اقلیمی یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهایی است که به طور مستقیم بر مراتع تاثیر می گذارد و نهایتا کاهش بارندگی در سال ۱۴۰۰ خسارت شدیدی بر مراتع تحمیل و روش های اصلاح و احیاء را با شکست مواجه کرده است.

وی گفت: از آنجا که تولید علوفه و چرای دام و بهره برداری از گیاهان مرتعی به طور مستقیم از مراتع صورت می پذیرد و اساس زندگی خانوارهای روستایی بر پایه دامداری و بهره برداری از گیاهان مرتعی قرار دارد لذا نقصان بارندگی تهدیدی برای معیشت خانوارهای روستایی نیز محسوب می شود و تبعاتی ازقبیل کاهش سرانه دام در خانوار روستایی، افزایش اختلافات و تنازعات بین دامداران مراتع مجاور، افزایش مهاجرت به شهرها می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز